صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۱۷

چرخش مرگبار!

پایگاه بصیرت / محمد پناهی

صبح جمعه، 12 اسفند، سیدمحمد خاتمی به دور از لنز دوربین رسانه‌ها در مسجدی در شهرستان دماوند، پای صندوق رأی اولین انتخابات بعد از فتنه 88 رفت! اگرچه تا آن روز لیدر اصلاح‌طلبان با همه اعتراف‌های پیدا و پنهان اصلاح‌طلبان درباره دروغ بودن تقلب؛ از فتنه‌ای که میرحسین‌موسوی و مهدی کروبی به راه انداخته بودند، رسماً برائت نجسته بود؛ اما وی با رای دادن در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی با زبان بدن و بدون اعتراف رسانه‌ای نشان داد که ساختار انتخابات در ایران قابل اعتماد است و درست کار می‌کند.
آن روز افراطیون اصلاح‌طلب و براندازان معنای رفتار خاتمی را به خوبی درک کردند و از مرگ سیاسی او برای همیشه سخن گفتند! اما گذر زمان نشان داد، اگرچه همچنان این انتقاد بر لیدر اصلاحات وارد است که در کنار فتنه سبز ایستاد و هرگز از خیانت‌هایی که در خرداد 88 و هشت ماه پس از آن بر ملت ایران رفت، سخنی نگفت! اما نتیجه رأی دادن او به فاصله کوتاهی و در انتخابات 1392 خود را نشان داد و خاتمی توانست با همراهی دیگر چهره‌های اصلاح و اعتدال نامزد مورد حمایت خود را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری کنند، سال 1392 فقط به خاطر 300 هزار رأی بیشتر در دور اول انتخابات، حسن روحانی با حمایت تمام قد اصلاح طلبان بر کرسی ریاست‌جمهوری ایران تکیه زد!
مسیری که خاتمی و اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم هم تکرار کردند! اما تحولات و اظهارات اخیر او نشان می‌دهد، لیدر اصلاحات قصد دارد مسیر دیگری را در پیش بگیرد و این بار در کنار رأس فراموش شده جنبش فراموش شده سبز قرار بگیرد! خاتمی در میانه آشوب‌های سال گذشته جمله «براندازی نه ممکن است و نه مطلوب» را بر زبان آورده بود و مورد توجه فعالان سیاسی جریان‌های مختلف کشور قرار گرفته بود، اما اکنون اخبار منتشر شده نشان می‌دهد، لیدر اصلاحات در آستانه چرخش180 درجه‌ای است! چرخشی که می‌تواند به مرگ یک جریان سیاسی منجر شود.
«ناصر قوامی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس ششم در باره نظرات این روزهای خاتمی و رویکرد او در مسیر انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «من اخیراً به یکی‌ از دوستانی که آقای خاتمی را می‌بیند، گفتم‌ می‌خواهم نامه‌ای خطاب به آقای خاتمی بنویسم و از او بخواهم کاری‌ نکند و موضعی نگیرد که آبروی اصلاح‌طلبان به حراج گذاشته شود. این آقا هفته پیش با آقای خاتمی ملاقات کرد و موضع آقای خاتمی‌ را به من رساند. آن‌طور که نقل می‌کرد آقای خاتمی گفته بود که محکم می‌گویم که در انتخابات شرکت نمی‌کنم.» خبری که اگر پایان سال جاری به واقعیت بپیوندد، می‌تواند مصداق همان اظهارات کرباسچی، عضو حزب کارگزاران باشد! آنجا که می‌گوید نمی‌شود هم در خیابان بود، هم از سیاست‌ورزی سخن گفت!
شاید این روزها و برای تصمیم نهایی لیدر اصلاحات، باید صحبت‌های برادرش در روایت رأی دادن او در انتخابات مجلس نهم را به یاد بیاورد، آنجا که سیدعلی خاتمی گفت: «خدا می‌داند اگر آن روز سیدمحمد آن کار را نمی‌کرد، بساط اصلاحات برای همیشه جمع می‌شد. خاتمی چنین روزی را می‌دید.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات