صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۲۰

چرا خبرگان؟!

انتخابات مجلس خبرگان رهبری نزدیک است و جامعه آماده حضور در میدان است تا نمایندگانش را به این مجلس بفرستد. در این میان، این سؤال مطرح است که چرا مطابق با نظریه مردم‌سالاری دینی در زمان غیبت امام معصوم(ع) آنکه حق دارد بر صندلی قدرت بنشیند و رهبری و هدایت جامعه اسلامی و نظام دینی را برعهده بگیرد، فقیه جامع‌الشرایطی است که از طریق کسب رضایت مردم بر صندلی قدرت نشسته باشد؟ مجلس خبرگان رهبری آن مجمع عالی است که مجتهدان عادلی که با رأی مردم انتخاب شده‌اند، با بررسی‌های دقیق خود از میان صاحبان صلاحیت رهبری‌ـ مطابق با آنچه در شرع مقدس آمده‌ـ آن کسی را که بیش از دیگران از «فقاهت» و «عدالت» و «درایت» برخوردار است، به عنوان ولی امر مسلمین و ولی فقیه برمی‌گزینند. این مجلس اعتبار خود را از شرع مقدس، قانون اساسی و انتخاب مردم کسب کرده و وظیفه دارد مطابق با قانون به وظیفه خود عمل کند.
وظیفه مجلس خبرگان تشخیص و انتخاب بهترین گزینه برای رهبری جامعه اسلامی است و در ادامه نظارت بر عملکرد آن تا صلاحیت‌هایش را از دست ندهد و همچنان با دارا بودن صلاحیت بر صندلی رهبری جامعه تکیه زند.
نکته قابل ملاحظه در این زمینه توجه به این حقیقت است که رجوع به افراد خبره و کارشناس، سیره و اصلی عقلانی، عقلایی و رایج در میان مردم است و همه انسان‌ها بدون در نظر گرفتن دین، نژاد و ملیت، در انجام اموری که تخصص ندارند، به متخصصان آن امر رجوع می‌کنند؛ چنانکه برای گزینش مهندس مُتبحّر یا پزشک حاذق، به متخصصان آن امر رجوع می‌شود و هرگز در این زمینه به رأی عمومی اکتفا نمی‌شود و حتی خود پزشکان هم گاهی ممکن است به پزشکان متخصص دیگری مراجعه کنند و نظر آنان را معتبر بدانند. در جهان امروز نیز به دلیل گسترش علم و تخصصی شدن مسائل و رشته‌های علمی، عمل به این اصل عقلانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و اگر این نباشد، اصل نظام اجتماعی و زندگی بشر مختل می‌شود. از سوی دیگر، رجوع به خبره و کارشناس نه تنها امری عقلانی است؛ بلکه مورد تأیید و تأکید آموزه‌های اسلامی نیز هست.
اعضای مجلس خبرگان، فقیهان خبره‌ای هستند که بهتر از دیگران می‌توانند بهترین و شایسته‌ترین فقیه برای حکمرانی را برگزینند؛ بنابراین، به نمایندگی از مردم تحقق این امر مهم را بر عهده می‌گیرند.
رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه این مجلس می‌فرمایند: «مجلس خبرگان پایگاه و جایگاه بسیار رفیع و با عظمتی دارد، در حساس‌ترین و خطرناک‌ترین لحظات زندگی ملت و نظام ما این مجلس است که باید به داد ملت برسد، این منتخبان ملتند که باید در آن لحظه خطیر دین خودشان را به ملت ایفا کنند»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات