صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۲۲
برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چه پیامدهایی برای جنگ اوکراین دارد؟

مجبور به خروج

برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به‌دست هم‌حزبی‌هایش، پیام بسیار مهمی برای دولت بایدن و پس از آن، دولت اوکراین دارد. پیامی که بیان می‌دارد کی‌یف باید بپذیرد کمک‌های مالی برای ادامه جنگ با روسیه، به‌زودی کاهش شدیدی یافته یا به کلی قطع خواهد شد.
ماجرای تعطیلی دولت آمریکا و مهلت 45 روزه‌ای که مجلس نمایندگان این کشور به دولت بایدن و جمهوری‌خواهان داد تا به یک راه حل مشترک برای افزایش سقف بودجه برسند، شاید در وهله اول یک موضوع مرتبط با اقتصاد یا فضای سیاسی داخلی آمریکا به نظر برسد، اما با نگاهی دقیق به بحث‌ها در این زمینه متوجه می‌شویم که این موضوعات ربط بسیار مستقیمی به جنگ در اوکراین و افزایش میزان انتقادات از دولت آمریکا درباره ارائه منابع مالی مالیات‌دهندگان آمریکایی به کی‌یف دارد. مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در ساعات پایانی مهلت زمانی به منظور افزایش سقف بودجه، به راه حلی موقتی برای تعطیل نشدن دولت رسید. «کوین مک کارتی» رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نقشی جدی در این مسئله داشت؛ نقشی که چندان هم به مذاق هم‌حزبی‌هایش در این مجلس خوش نیامد. مک کارتی توانست با کمک جمهوری‌خواهان میانه‌رو و دموکرات‌ها، دولت آمریکا را از تعطیلی نجات داده و یک برگ برنده در مقابل بایدن بگذارد. با این حال، در لایحه موقت، صحبتی از اوکراین و کمک‌های مالی به این کشور به میان نیامده بود.
در حالی که کارشناسان نظامی در واشنگتن، از خطرهای قطع یا کاهش کمک‌های مالی به اوکراین به‌دلیل لایحه موقت بودجه می‌گفتند، بایدن به یک‌باره اعلام‌ کرد، با هماهنگی‌های صورت گرفته میان او و مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، این کمک‌ها قطع نمی‌شود. همین صحبت کافی بود که رسانه‌های جمهوری‌خواه از توافق مشترک پشت پرده میان مک کارتی و دولت بایدن بگویند و او را به خیانت به حزب جمهوری‌خواه متهم کنند. مک کارتی با این حال این اخبار را رد کرد، اما انتشار آنها به قیمت برکناری از سمتش در مجلس نمایندگان تمام شد و وی به اولین رئیس مجلسی در تاریخ ایالات متحده تبدیل شد که با رأی نمایندگان از سمت خود برکنار می‌شود.
علت اصلی برکناری مک کارتی، تلاش او برای ادامه یافتن کمک‌های مالی به اوکراین در شرایطی بود که جمهوری‌خواهان تلاش داشتند به‌دلیل همین کمک‌های بی‌رویه، دولت بایدن را به تعطیلی بکشانند. لایحه‌ای که مک کارتی به مجلس نمایندگان داد و با کمک دموکرات‌ها به تصویب رسید، در دقیقه ۹۰ جان دولت بایدن را نجات داد و جمهوری‌خواهان تندرو را با عصبانیت زیادی روبه‌رو کرد.
حالا دولت بایدن یک مهره کلیدی در مجلس نمایندگان را از دست داده است که می‌توانست اعتدال خوبی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به وجود بیاورد و به نظر می‌رسد کمک مالی و نظامی به اوکراین از هر زمان دیگری برای دولت بایدن سخت‌تر شده‌است. این مسئله موجب ایجاد نگرانی‌های بسیاری درباره سرنوشت اوکراین در جنگ با روسیه شده و برخی از تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که احتمالاً با توجه به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده و تهدید جمهوری‌خواهان و به‌ ویژه دونالد ترامپ به قطع کمک‌های مالی به اوکراین در صورت پیروزی، کی‌یف باید به فکر صلح و رسیدن به توافق آتش‌بس با روسیه باشد. از سوی دیگر، انتشار اخبار مرتبط با فسادهای گسترده در دولت زلنسکی که باعث می‌شود کمک‌های مالی به کی‌یف به جبهه‌های نبرد نرسد، سبب شده‌ است که آمریکایی‌ها بیش از پیش با این نوع کمک‌ها مخالف باشند.
از سوی دیگر، از اروپا نیز خبر می‌رسد که کشورهای اروپایی با انبارهای خالی تسلیحات نظامی روبه‌رو شده‌اند و دیگر توان رویارویی با روسیه و فرستادن کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین را ندارند. بر همین اساس، گفته ‌می‌شود ایالات متحده برای کمک به ادامه یافتن جنگ در اوکراین، حالا هم با موانع داخلی چشمگیری روبه‌روست و هم در بین متحدانش نیز با مخالفت‌های گسترده روبه‌رو شده‌ است و به نظر می‌رسد چاره دیگری جز پذیرفتن نتایج جنگ، از دست رفتن حاکمیت اوکراین بر بسیاری از مناطق و پیروزی روسیه در این جنگ ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات