سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۱۸۷۵

رئیس جمهور: اندیشه‌های حافظ نشان می‌دهد که نمی‌توان کشور ایران را اسلام‌زدایی کرد

رئیس‌جمهور گفت: اندیشه‌های حافظ، بهترین جلوه‌ای است که به دشمنان اسلام نشان می‌دهد به هیچ وجه نمی توان کشور ایران را اسلام‌زدایی کرد و وجوه و شئون دین را در ایران کمرنگ کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در آیین یادروز حافظ شیرازی که با حضور جمعی از شاعران داخلی و خارجی همچنین مسؤولان برگزار شد، اظهار داشت: حافظ از حقیقت دین اسلام، پیرایه‌زدایی کرد و شعر او که ندا و جلوه حق تعالی را به همراه دارد، انسان پریشان معاصر را به آرامش می‌رساند.

رئیس جمهور: اندیشه‌های حافظ نشان می‌دهد که نمی‌توان کشور ایران را اسلام‌زدایی کرد

وی ادامه داد: کسی که حقیقت شعرش از قرآن نشأت گرفته باشد، در هر موقعیتی جلوه ای از اثرگذاری کلامش را بر همگان هویدا می کند.

رئیسی با اشاره به آیه " نون والقلم و ما یسطرون" افزود: هر مسطور قلمی نمی تواند انسان‌سازی به دنبال داشته باشد اما مسطور حافظ، انسان‌سازی و جامعه سازی قرآنی را به دنبال داشته و قلمش در راستای حقیقت دین و سعادت انسان بوده است که این مصداق همان قلمی است که خدا به آن سوگند یاد می‌کند و در اعصار و نسل‌ها تاثیرگذار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه اهالی قلم و اندیشمندان می توانند از اخلاص و تاثیرگذاری حافظ بهره‌مند شوند، افزود:هیچ شاعری تاکنون نتوانسته اثرگذاری و نفوذ کلام حافظ را داشته باشد و هیچ کتابی نتوانسته در همه خانه‌ها جای بگیرد چرا که هیچ کتابی همچون دیوان حافظ، نقش هدایتـگری نداشته باشد.

حافظ همانند شهدا، زنده است و با ما سخن می‌گوید

وی بیان کرد: با خواندن اشعار حافظ خود را در معرض نسیم هدایت الهی قرار دهید و دل دادن به شعر حافظ، جان را جلا می دهد و در مسیر هدایت الهی قرار می گیرد.

رئیسی با بیان اینکه حافظ همانند شهدا، حی و زنده است و با ما سخن می‌گوید، اضافه کرد: اشعار حافظ با همه اقشار و قبایل ارتباط برقرار می کند و همه انسان‌ها در هر سطحی به شعر حافظ رجوع کرده اند، همچنین تعدادی از علما و عرفا به ویژه امام خمینی، در نصایح و مواعظ همچنین در تبیین حقیقت از اندیشه‌های حافظ بهره جسته‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران با مفاخر دینی شناخته می شود که منشأ آنها حافظ است، تاکید کرد: اندیشه‌های حافظ، بهترین جلوه ای است که به دشمنان اسلام نشان می‌دهد به هیچ وجه نمی توان کشور ایران را اسلام‌زدایی کرد و وجوه و شئون دین را در ایران کمرنگ نمود.

وی با اشاره به شعر خوانی شاعران در مراسم یادروز حافظ اظهار‌ داشت: این یک موهبت است که رهبر معظم انقلاب به شعر و شاعران اهمیت می‌دهند و با شاعران جلساتی برگزار می‌کنند.

لزوم تشکیل اتاق فکر جهت تبیین اندیشه‌های حافظ و انتقال به نسل جدید

وی اظهار داشت: مرکز حافظ شناسی صرفا به شناسنامه و روایت تاریخی حافظ بسنده نکند، بلکه تحلیل اندیشه حافظ و تاثیرگذاری آن بر نسل نوجوان و جوان را در برنامه خود قرار دهد.

رئیسی ادامه داد: شایسته است یک اتاق فکر، جهت تبیین اندیشه‌های حافظ و سعدی تشکیل شود و برای این کار نیاز به تشکیل هیأت امنا است که اساتید دانشگاهی را گرد هم جمع کنند و به تولید محتوای مناسب بپردازند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شیراز، حرم شاهچراغ(ع)، تخت جمشید و حافظیه دارد که بین این سه قله نمی‌توان تفکیکی قائل شد.

وی افزود: تخت جمشید نمایانگر تمدن ایرانی است و حافظ منشا ارتباط تمدن و هنر و شعر ایرانی است و تقابلی بین این دو عرصه وجود ندارد.

رئیسی با اشاره به بازگشت الواح تخت‌جمشید به ایران گفت: امیدواریم سایر الواح سریع‌تر به ایران بازگردد و در ایران مورد بررسی قرار گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات