صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۰۵

رژیم منقضی

پایگاه بصیرت / حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی

ظرف سه دهه گذشته، به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران و فروپاشی امپراتوری شوروی، متغیرهای مهمی در عرصه بین‌المللی به وقوع پیوسته است؛ از جمله متغیرهای مهم قابل ارزیابی، وضعیت رژیم صهیونیستی و آمریکا عبارت است از:

فراگیری مبارزه

مهم‌ترین حادثه و تحول در معادلات بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در سال 2022 ورود مجموعه کرانه باختری در عرصه مبارزه آشکار با نیروهای رژیم است. آنچه برای غاصبان فلسطین ناباورانه بود، ورود نیروهای این منطقه در مصاف با اشغالگران و وارد کردن ضربات سنگین بر پیکر رژیم غاصب و از سوی دیگر پرداخت هزینه با تقدیم شهدا در راه نجات سرزمین اشغالی بوده است؛ حادثه‌ای که در حال حاضر کابوس نیروهای امنیتی و چالش جدی برای حاکمان بر سرزمین اشغالی است. حضور فعال و مؤثر روزانه نیروهای مبارز در مصاف با نیروهای رژیم نشان از عزم راسخ و تداوم مبارزه تا رهایی از دست غاصبان سرزمین فلسطین است.

انفجار درونی

حادثه مهم دیگری که در سال 2022 در رابطه با رژیم حاکم بر سرزمین اشغالی پدیدار شد، حاکمیت جریان افراطی با محوریت نتانیاهو بر دولت اسرائیل بود که به شدت اوضاع درونی رژیم را ملتهب کرد و درگیری و تقابل را به درون نظام حاکم کشید؛ پدیده‌ای که شتاب انفجار درونی را سرعت بخشید. هشدار مکرر رئیس رژیم صهیونیستی و دیگر عناصر تأثیرگذار نسبت به فروپاشی درونی رژیم غاصب، بیان‌کننده عمق حادثه است. نگرانی شدید جبهه کفر و استکبار، یعنی آمریکا و اروپا نسبت به حوادث درونی رژیم صهیونیستی و موج مهاجرت‌ها به خارج نشان‌دهنده سستی بنیان رژیم است و فروپاشی را نه چندان دور نوید می‌دهد.

بازگشت جنگ به اروپا

اروپا که همواره قطب و کانون جنگ و درگیری بوده، در یک دوره طولانی، جنگ را به جوامع اسلامی، به ویژه منطقه آسیا کشانده و با ایجاد درگیری‌های منطقه‌ای قومی و مذهبی، با فروش سلاح‌های خود، منابع مسلمین را به غارت می‌بردند؛ اما سرانجام با حمله روسیه به اوکراین که آمریکا و اروپا منشأ آن بودند، جنگ به کانون اصلی خود بازگشت و بار دیگر اروپا با حمایت از اوکراین خود را با چالش‌های جدی، همچون هجوم آوارگان اوکراینی، تورّم بالا و تأثیرپذیری از قطع گاز و نفت روسیه به اروپا مواجه شد که چشم‌انداز روشنی برای کاهش چالش‌ها به نظر نمی‌رسد. به هر حال، آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی هر سه در بحران تورم، ناامنی و فشارهای درونی هستند که به نظر می‌رسد روز به روز هم بر این چالش و بحران‌ها افزوده می‌شود. قطعاً حضور فعال ملت ایران در روز قدس و هدایت دیگر ملت‌های جهان بخشی از تحقق این زمینه‌سازی‌ها به شمار می‌آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات