صبح صادق >>  پاسدار >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۵۱۱
نماینده ولی فقیه در سپاه

تبیین مهم‌ترین نوع جهاد است

باید اعتراف کرد در عرصه جنگ در فضای مجازی، ما از لحاظ ابزار و روش‌ها از دشمن عقب‌تر هستیم. او در روش‌ها، شیوه‌ها و ابزار و فناوری جلوتر است؛ اما در محتوا دستش خالی است. در عوض ما در محتوا با توجه به داشتن منابعی چون قرآن و روایت دست برتر را داریم. طبق آیه قرآن، باطل کف روی آب است که از بین می‌رود[...]

باید اعتراف کرد در عرصه جنگ در فضای مجازی، ما از لحاظ ابزار و روش‌ها از دشمن عقب‌تر هستیم. او در روش‌ها، شیوه‌ها و ابزار و فناوری جلوتر است؛ اما در محتوا دستش خالی است. در عوض ما در محتوا با توجه به داشتن منابعی چون قرآن و روایت دست برتر را داریم. طبق آیه قرآن، باطل کف روی آب است که از بین می‌رود؛ ولی حق می‌ماند؛ از این رو ما محتوای غنی داریم و به سفارش رهبر معظم انقلاب نیاز است ما سوار بر فضای مجازی شده و آن را مدیریت کنیم. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این مطلب در جمع هادیان سیاسی سپاه به تشریح الزامات هدایت‌گری در شرایط کنونی پرداخت. گزیده‌ای از سخنان نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه می‌آيد.

مهم‌ترین هدایت و جهاد کدام است؟

هدایت سیاسی و جهاد تبیین مهم‌ترین نوع هدایت و مهم‌ترین نوع جهاد است. اساسی‌ترین کارکرد دین که در اصل فلسفه وجودی دین نیز هست، هدایت است و در هدایت نیز مهم‌ترین رکن هدایت سیاسی است که اگر این مهم انجام گیرد، بقیه هدایت‌ها دنبالش می‌آید. قرآن فلسفه دعوت همه انبیاء را نفی طاغوت و تلاش برای اجرای اراده الهی، یعنی حاکمیت دین خدا می‌داند؛ پس اساسی‌ترین هدایت دینی، هدایت سیاسی است. چنانکه دشمنان و مستکبران با این نوع هدایت مشکل دارند، نه هدایت‌های دیگر. رهبر معظم انقلاب بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند که علت دشمنی اسلام با ایران، حاکمیت اسلام سیاسی است.
همین نکته در جهاد تبیین نیز صدق می‌کند. خود جهاد یکی از شاخصه‌های مؤمن در قرآن است. قرآن می‌فرماید مؤمن بی‌جهاد مؤمن نیست و مؤمن بی‌جهاد وارد جنت نمی‌شود، شاخص مؤمن جهاد است. مبنایی‌ترین و اساسی‌ترین جهاد، نیز جهاد تبیین است به این دلایل که اولاً جهاد تبیین، موتور حرکت تمامی جهادهاست. جهاد تبیین مبدأ جهاد اقتصادی فرهنگی و حتی جهاد نظامی است. ثانیاً جهاد تبیین کارش مصونیت‌بخشی، پیشگیری و ممانعت از نفوذ دشمن است. جهاد تبیین تلاش می‌کند راه‌های نفوذ دشمن را ببندد. جهاد تبیین رفع نیست؛ بلکه دفع دشمن است و مبنای جهاد تبیین نیز آگاهی‌ها و گرایش‌هاست.
کار جهاد تبیین پیشگیری، بستن و ایجاد خاکریز در برابر دشمن و مصونیت بخشیدن است که دشمن نتواند قلب‌ها و مغزها را به تصرف خود در آورد. این شاکله را دو چیز می‌سازد؛ یکی آگاهی‌هایی که کار ذهن است و دوم گرایش‌هایی که کار قلب است.
جهاد تبیین در برابر بزرگ‌ترین خطرهاست. حمله نظامی خطرناک است؛ اما حمله به مغز‌ها و دل‌ها و افکار خیلی خطرناک‌تر است. جهاد تبیین روشنگری در برابر التقاط‌هاست.
هر مکتبی عامل موفقیت اصلی خود را چیزی معرفی می‌کند؛ ولی اسلام به سرمایه انسانی با ایمان و آگاهی معتقد است. جهاد تبیین باید مهم‌ترین عامل موفقیت، یعنی نیروی انسانی را تربیت کند.
رهبر معظم انقلاب در سال 1395 در دیدار با دانشجویان به این نکته اشاره کردند که تبیین اساس کار ماست. ما با دل‌ها و ذهن‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع شود، اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمی‌افتد. این فرق بین تفکر اسلامی و غیر اسلامی است. تفکر اسلامی تبیین است. در مسئله اقتصاد مقاومتی تبیین کنید. در مسئله پیشرفت‌های علمی، ارتباط با آمریکا و سبک زندگی و... تبیین کنید.

چه چیزی را تبیین کنیم؟

دست ما نسبت به دشمن خیلی پر است. ما باید اولاً معارف الهی را تبیین کنیم، باید سیاسیون ما قرآنی باشند. اگر می‌خواهید جهاد تبیین شما در امتداد جهاد رسول خدا و ائمه(ع) باشد، باید بروید سراغ قرآن و روایات. خود قرآن می‌فرماید: «تبیان لکل شیء.» اگر قرار است هادیان سیاسی آموزش داده شوند، آنان را به سیاست قرآنی آموزش بدهید.
امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «موضوع سیاست، هدایت است چه کسی گفته موضوع سیاست قدرت است؟» به شهادت قرآن شناسان غلبه کمی و اهمیتی آیات قرآن به مباحث اجتماعی و سیاسی است. قرآن در توحید ذاتی 10 تا آیه ندارد؛ اما در مورد توحید ربوبیتی و اجتماعی هزار آیه دارد.
دوم انقلاب اسلامی و برکات آن را تبیین کنید. از اینکه انقلاب اسلامی ولایت شیطان را برد و ولایت الهی را آورد و سبب شد نظام ولایی بالاتر از ده سال شکل بگیرد؛ آنچه برای پیغمبر(ص) و ائمه(ع) هم مقدور نشد. تبیین اینکه فراز و نشیب زیادی داشته ولی هرگز متوقف نشده است؛ امروز انقلاب اسلامی صادر شده است. گفتمان مقاومت، انصارالله و حزب‌الله و... اینها صدور انقلاب است. تمامی اتفاقات ضد استکباری در دنیا حتی در کشورهای غیر اسلامی نشانه‌های صدور گفتمان انقلاب و استکبارستیزی است.
نکته بعدی بیان موفقیت‌های گذشته را عاملی برای امید به آینده بدانید. قرآن می‌فرماید چرا خوبی‌ها را نمی‌بینید؟ به پیغمبر می‌فرماید یادت هست یتیم بودی به کجا رساندیم تو را؟ فقیر بودی غنی کردیم؟ به مسلمانان می‌گوید کم بودید ما زیادتان کردیم! ضعیف بودید و نگران که دشمن شما را از خانه‌های‌تان بیرون کند. راه سختی را که گذرانده شد و موفقیت‌هایی حاصل شد، تبیین کنید.
نکته دیگر از آینده روشن و نشاط آور بگویید. جهاد امیدآفرینی در برابر جنگ یأس‌آفرینی دشمن شکل بگیرد.

چگونه در جهاد تبیین اثربخش باشیم؟

اولاً خدا فراموش نشود. باید کارها رنگ خدایی بگیرد. هر کاری که با اخلاص و فی سبیل‌الله باشد هم برکت پیدا می‌کند هم ماندگار و هم تقدس‌آفرین است و تعالی‌بخش می‌شود. برای خدا کار کنید. خدا می‌فرماید اگر برای من کار کنید، شما را برکت می‌دهم و از حرکت نمی‌ایستید.
در گام دوم باید کارها جهادی باشد؛ یعنی در برابر دشمنان باشد نه در خلأ. مباحث شما باید جنبه تأییدی و سلبی داشته باشد؛ تولی و تبری داشته باشد. در مباحثی که دشمن ورود پیدا کرده است، باشد.
گام سوم، شیوه‌ها نوین باشد. قرآن در شیوه‌های هدایت از یک راه وارد نشده است؛ بلکه 11 راه برای شیوه‌های هدایت قرار داده است. امروز فضای مجازی حقیقی‌ترین فضای مبارزه ما در تمامی عرصه‌ها شده است. در فضای مجازی حمله فرد به فرد است، مکان و زمان مشخص ندارد، امروزه بیشترین مخاطب در فضای مجازی است؛ لذا از این دریچه و ابزار، انقلاب خود را به دنیا برسانید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات