صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۲۵۱۳

پایداری مؤمنانه

پایگاه بصیرت / محمد اسکندری/ گروه پرونده

مهم‌ترین مؤلفه تقویت‌کننده پایداری ملی در برابر این حجم از دشمنی‌ها تنها و تنها «هویت دینی» است که به مثابه سیمان جامعه سبب شده است کشور با وجود همه مشکلات و توطئه‌ها، مانند یک پیکره به هم متصل عمل کند. هویت دینی جامعه ایرانی تعبیر دیگری از تبلور پیوندی معنوی امام و امت است که کشتی ایران اسلامی را از دریای مواج تهدید‌ها به سرمنزل مقصود رهنمون می‌کند.

ایران به منزله یک موجودیت تاریخی و فرهنگی پربار و غنی از دیرباز با داشته‌های بسیار در برابر موجی از تهدیدها و مخاطرات قرار داشته است. از حمله اسکندر مقدونی به پاسارگاد تا حمله مغول‌ها در دیرباز تا هشت سال جنگ تحمیلی و انواع توطئه‌های دشمن در ایران معاصر. با این حال، ایران متمدن همواره توانسته‌ است از درون بحران‌ها سربلند بیرون آید. ایران هزینه داده، اما هیچ وقت شکست هویتی و تاریخی نخورده و موجودیت تاریخی و فرهنگی حیات خود را حفظ کرده است.
با پیروزی انقلاب اسلامی، سطح دشمنی‌ها و تنوع تهدید‌ها با ایران و ایرانی دو چندان شد. انقلاب اسلامی اساساً ماهیت ضدسلطه و ضداستکباری دارد و همین مسئله منافع ملی ایران اسلامی را در تضاد با منافع استکباری قرار داده و همین تضاد نیز سطح و حجم دشمنی‌ها را علیه ایران افزایش داده است. در سال‌های اخیر نیز عمده این تهدید‌ها به دلیل ترس دشمن از مواجهه نظامی مستقیم با ایران، متمرکز بر جنگ ترکیبی (در لایه‌های خاکستری سایبری اقتصادی، شبکه‌های اجتماعی و...) شده است.
با وجود همه این توطئه‌ها ایران اسلامی (دولت و ملت) توانسته‌اند از سد توطئه‌ها عبور کنند و پایداری شگفت‌انگیز و حیرت‌انگیزی را برای جهانیان رقم بزنند. منظور از پایداری در سطح ملی توانمندی دولت و ملت در عبور از بحران‌هاست. برای نمونه، در عرصه اقتصادی هدف آمریکایی‌ها فروپاشی اقتصاد و زانو زدن ملت ایران بود؛ اما امروز اقتصاد ایران با وجود مشکلات مسیر خود را به جلو پیش می‌برد. پایداری در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی معنا و مفهوم پیدا می‌کند.
اما در این میان ما معتقدیم، مهم‌ترین مؤلفه تقویت‌کننده پایداری ملی در برابر این حجم از دشمنی‌ها تنها و تنها هویت دینی است که به مثابه سیمان جامعه سبب شده است کشور با وجود همه مشکلات و توطئه‌ها همانند یک پیکره به هم متصل عمل کند. هویت دینی جامعه ایرانی تعبیر دیگری از تبلور پیوندی معنوی امام و امت است که کشتی ایران اسلامی را از دریای مواج تهدید‌ها به سرمنزل مقصود رهنمون می‌کند.
البته ما در میانه راه و در مسیر قله هستیم؛ اما تا دستیابی به قله قدم‌های مهمی باقی مانده است. در این مسیر سخت ایمان به نصرت الهی و امیدواری است که می‌تواند مسیر را آسان‌تر کند. البته دشمن هم تمام تمرکز خود را بر حذف امید از جامعه ایرانی گذاشته است؛ چراکه به درستی فهمیده موتور محرکه جامعه ایرانی امید به آینده و فردایی بهتر است؛ اما در این میان پاسداشت امید شاید جز از طریق مرور راه سختی که آمدیم، ممکن و میسر نباشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات