صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۲۵

فرقه ۱۰ فرمان

یکی از وقایع عجیب و شگفت‌انگیز در تاریخ معاصر، خودکشی‌های دسته‌جمعی است که رخ داده و برای مدتی به مهم‌ترین خبر دنیا بدل شده است. خودکشی‌هایی که معمولاً در ماجرای فرق و گروه‌های خاص باید آن را دنبال کرد. فرقه «جنبشی برای احیای ۱۰ فرمان خداوند» (MRTCG) از جمله این فرق است که چهار نفر از کشیشان سابق کلیسای کاتولیک رومی، دو راهبه سابق و یک بدکاره در اوگاندا آن را تأسیس کردند و بر اهمیت ۱۰ فرمان خداوند تأکید بسیاری داشتند. بنیانگذاران این فرقه به واسطه آنچه رؤیاهای مریم می‌خواندند، معتقد بودند کلیسای کاتولیک روم، اجرای ۱۰ فرمان را ترک گفته است.
رشد این فرقه در اوگاندا از جنبه‌های گوناگونی تأمل‌برانگیز است و هنگام مطالعه درباره چرایی ظهور این جنبش ضروری است توجه کنید که مردمان اوگاندا عمدتاً مسیحی هستند (حدود 66 درصد) و متأثر از کلیسای کاتولیک. این پس زمینه قوی کاتولیک همراه با سنت «بینندگان ماریان» (ظهور مریم باکره) نقش مهمی در ریشه‌های این ماجرا دارد. همچنین باید توجه کرد، مردم اوگاندا در میان «فساد، برده‌داری اجباری، جنگ‌های قومی، گروه‌های چریکی، تبلیغات مذهبی، وحشی‌گری و شکنجه و تعرضات با انگیزه سیاسی» زندگی می‌کردند و اندیشه‌های رهایی‌بخش به هر نحو می‌تواند در این سرزمین جالب باشد. این عوامل می‌توانند به جذابیت پیام امیدوارکننده دنیای جدیدی که MRTCG از آن حمایت کرده است، کمک کنند.
این افراد معتقد بودند روز رستاخیز در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ به وقوع خواهد پیوست و به همین دلیل اعضای آن، املاک خود را پیشاپیش به فروش گذاشتند؛ اما وقتی در روز موعود پایان دنیا رقم نخورد، رهبران این فرقه تغییر موضع داده و اعلام کردند روز رستاخیز در ۱۷ مارس ۲۰۰۰ رقم خواهد خورد و حضرت مریم در این روز، پیروان خود را به بهشت منتقل خواهد کرد. در روز ۱۷ مارس، پلیس مطلع شد که انفجار مهیبی موجب مرگ صدها نفر از اعضای این فرقه شده است که از یک روز قبل مشغول برگزاری مراسم پیشواز بودند. در ابتدا ظن خودکشی می‌رفت، اما شواهدی از وقوع یک جنایت به دست پلیس افتاد. به نظر می‌رسد، از آنجا که رهبران فرقه توان پرداخت هزینه معیشت پیروان خود را که اموال خود را فروخته و املاک خود را ترک کرده بودند، نداشتند، به قتل‌عام آنها دست زده بودند. از سرنوشت رهبران این فرقه خبری در دست نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات