صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۹۵۲

تبلور رادیکالیسم

انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، اولین انتخابات مجلسی بود که دولت اصلاحات مجری آن بود و بنا بر قانونی که در مجلس پنجم به تصویب رسیده بود، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این دوره از 270 نفر به 290 نفر افزایش می‌یافت.
در این دوره از انتخابات، جریان‌های سیاسی کشور فعالانه در انتخابات شرکت کردند. جامعه روحانیت و جریان حامیان خط امام و رهبری و گروه‌های همسو، مجمع روحانیون مبارز، حزب مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب و کارگزاران سازندگی از جمله تشکل‌های سیاسی بودند که به طور جدی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شدند.
میدان‌داری انتخابات مجلس ششم با جریان دوم خرداد توانسته بود با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و اولین دوره شورای شهر، فضای سیاسی کشور را در اختیار خود بگیرد. جریان دوم خرداد با وجود آنکه یکپارچه و متحد نشان می‌داد، خیلی زود دچار تشتت شد و با ورود آقای هاشمی‌رفسنجانی به صحنه انتخابات به عنوان لیدر جریان کارگزاران سازندگی، این تشتت آشکار شد. كارگزاران سازندگی بر حضور آقای هاشمی به ‌عنوان سرلیست تهران و ریاست مجلس تأکید داشتند و در دیگر سوی، عناصر افراطی طیف دوم خرداد با حضور هاشمی‌ در فهرست انتخاباتی دوم خرداد مخالف بودند.
در این میان، برخی چهره‌های افراطی جناح دوم خرداد، مانند «اكبر گنجی» و «عباس عبدی» علیه هاشمی‌رفسنجانی موضع‌گیری کرده و در مطبوعات زنجیره‌ای مقالات انتقادی متعددی را به قصد تخریب چهره هاشمی و جلوگیری از حضور وی در عرصه انتخابات درج کردند.
جریان راست نیز که مجلس پنجم را در اختیار داشت، با تمام توان و تقریبا با وحدت نظر در میان گروه‌های منسوب به این اردوگاه و برخلاف رقیب با لیستی واحد، وارد میدان رقابت شد تا نگذارد آخرین نهاد انتخابی پس از قوه مجریه و شوراها نیز در اختیار جریان رقیب قرار گیرد.
انتخابات در روز سی‌ام بهمن ماه سال 1378 برگزار شد. واجدان شرایط رأی دادن در این انتخابات 38 میلیون و 726 هزار و 431 نفر بودند که از این تعداد 26 میلیون و 82 هزار و 157 نفر در پای صندوق‌های رأی حضور یافتند. میزان مشارکت مردم در این انتخابات 67/35 درصد بود. پس از پایان یافتن زمان اخذ رأی و آغاز شمارش آرا از سوی وزارت كشور، شورای نگهبان اعلام داشت، در انتخابات تهران تخلفاتی صورت گرفته و این شورا در حال بررسی این تخلفات است. سرانجام پس از گذشت حدود سه ماه از برگزاری انتخابات، شورای نگهبان مبتنی بر نظر اعلام شده رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابات شهر تهران را تأیید کرد. جبهه مشارکت پیروز مطلق انتخابات تهران بود و 28 نفر از فهرست آن انتخاب شدند. نفر اول نیز محمدرضا خاتمی دبیرکل این حزب بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات