صبح صادق >>  راهبرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۳۲۹۳

پویایی انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی/ گروه بهارستان

با نزدیک شدن به اسفندماه، بازار انتخابات میان احزاب و گروه‌های سیاسی در حال رونق گرفتن است و همگی تلاش دارند تا به نحوی خود را برای ورود به میدان آماده کنند. در این میان، اردوگاه اصولگرایان جنب‌وجوش ویژه‌ای دارد. در اوایل آبان ماه امسال بود که «مجمع بیداری نیروهای انقلاب» با حضور چهار هزار نفر از فعالان سیاسی همسو در سراسر کشور برگزار و تلاش شد با ساماندهی تشکیلاتی، خود را برای فعالیت در انتخابات تجهیز کنند. تجمعی که محور اصلی جریان اصولگرایی را در انتخابات پیش رو تشکیل می‌دهند و پیش از این با نام‌هایی، همچون «جمنا» و «شانا» شناخته می‌شد و این بار عنوان «مبنا» را برای خود انتخاب کرده است. در هفته‌ای که گذشت اردوگاه اصولگرایان با تکثر برنامه‌ها مواجه بود و دو نشست مهم اضلاع این جریان بر پویایی انتخاباتی این اردوگاه افزود.

پایداری در مجمع آدینه

مجتمع فرهنگی آدینه تهران میزبان گروه دیگری از اردوگاه اصولگرایان بود و مجمع عمومی جبهه پایداری با حضور جمعی از مسئولان، نمایندگان مجلس و حدود ۱۰۰۰ نفر از اعضای جبهه پایداری در سطح استان‌ها و شهرستان‌های کشور برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، نصرالله پژمانفر، صادق محصولی و علی خضریان از جمله شرکت‌کنندگان و سخنرانان این نشست بودند. در این مجمع با برگزاری انتخابات شورای مرکزی، ۱۷ عضو اصلی و ۵ عضو علی‌البدل انتخاب شدند که در رأس آنان مرتضی آقاتهرانی، صادق محصولی، علی خضریان، قاسم روانبخش، زهره‌سادات لاجوردی، فاطمه آلیا، غلامحسین رضوانی و مجید متقی‌فر قرار داشتند.
در این نشست صادق محصولی عملکرد دولت را بررسی کرد و اظهار داشت: «البته دولت ضعف‌هایی هم دارد و اصلی‌ترین ضعفش این است که برخی افراد حاضر در دولت، مثل خود حجت‌الاسلام رئیسی در فکر و عمل تحولگرا نیستند، ولی همچنان در دولت حضور دارند. لذا از دولت انتظار داریم و مطالبه می‌کنیم هرچه سریع‌تر نیروهای کارآمد انقلابی را جایگزین چنین افرادی کند و اسیر شانتاژهایی همچون اتهام خالص‌سازی نشود. متأسفانه امروزه تکرار واژه خالص‌سازی اسم رمز حمله به شایسته‌سالاری شده همچنان که تکرار صیانت از آرا توسط غرب‌گرایان اسم رمز فتنه ۸۸ بود.»
مرتضی آقاتهرانی نیز در سخنان خود تأکید کرد: «افراد صالح را انتخاب کنید؛ ممکن است این افراد جزء پایداری هم نباشند، اشکالی ندارد. همین‌که صالح باشند، کافی است. کاری کنید که حضرت آقا بگویند مجلس دوازدهم از مجلس قبلی هم انقلابی‌تر است. قبیله‌گری و طایفه‌گری را دور بریزید. مجلس فعلی قابل مقایسه با دو مجلس قبل نیست. نمی‌خواهم بگویم عیبی ندارد، اما اشکالات آن به مراتب کمتر از قبل است. کمک کنید تا افراد خوب به مجلس راه پیدا کنند.» جبهه پایداری از اضلاع شناخته شده این اردوگاه حساب می‌شود که احتمالا بازی مستقل خود در انتخابات را در پیش گیرد و اینکه آیا منطق ائتلاف و همگرایی و ارائه لیستی واحد در کنار دیگر اضلاع جریان اصولگرایی را در پیش گیرد، احتمال ضعیفی است که بعید است به نتیجه منجر شود. بنابراین، این همایش می‌تواند سرآغاز فعالیتی جدید و جدی برای آنان به منظور نقش‌آفرینی مؤثر در انتخابات پیش‌رو ارزیابی شود.

صدرا در اختیار تحول‌خواهان

نشست دبیران استانی احزاب جبهه تحول‌خواهان انقلابی بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۵ آبان   ۱۴۰۲ با حضور و سخنرانی علیرضا زاکانی، شهردار تهران و غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در سالن صدرای تهران برگزار شد. تحول‌خواهان خود را در ذیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تعریف می‌کنند و جدای از مبنا نیستند. حضور آقای حداد عادل در این اردوگاه نیز از این همسویی حکایت می‌کرد. تحول‌خواهان با محوریت سه تشکیلات جمعیت ایثارگران، جمعیت جانبازان و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معنادار می‌شود و در طول دو دهه اخیر نقش مؤثری در جریان اصولگرایان داشته‌اند.
مالک شریعتی، رئیس جبهه تحول‌خواهان انقلابی که نماینده مردم تهران نیز هست، با قدردانی از فعالان و دست‌اندرکاران این جبهه انقلابی، گفت: «تلاش جبهه تحول‌خواهان در مرحله اول ایجاد وحدت، همدلی و همگرایی با حفظ سلایق است. این مجموعه همانند سنوات گذشته با تأسی به منویات مقام معظم رهبری و رعایت مر قانون در تلاش است بر مبنای عقلانیت و قانون برنامه‌ریزی مدون و منسجمی را در جهت وحدت‌آفرینی و پرهیز از پلشتی‌ها نسبت به انتخاب اصلح فعالیت نماید.»
در این نشست شهردار تهران خطاب به همه فعالان و جریان‌های سیاسی گفت: «در عرصه حرکت‌های سیاسی و تنقلاتی نباید منفعل و حاشیه‌نشین بود، باید حضور فعال و مداوم داشت و بر محور وحدت بر محور اصول و ارزش‌ها حرکت کرد... ما فدایی ارزش‌ها و آرمان‌ها هستیم و لذا اگر در عرصه خدمت فعال شدیم باید در همه صحنه‌ها و با تمام توان حاضر باشیم.» وی افزود: «امروز مجلس ما مجلسی انقلابی است و ما باید تلاش کنیم مجلس بعد نیز مانند همین مجلس انقلابی، دلسوز و کارآمدتر باشد‌ و این وظیفه تحول‌خواهان است.»
شهردار تهران اظهار داشت: «اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات چقدر می‌شود، بستگی به میزان فعالیت‌های ما دارد. ما موظف به انتخاب‌های درست و ایجاد شور و نشاط و امیدآفرینی در جامعه هستیم تا مسیری روشن و امیدبخش در جامعه ایجاد گردد.»
ضلع دیگر این اردوگاه شورای وحدت اصولگرایان است که هر چند نشست خبری در انتهای مهرماه داشته است، اما باید منتظر بود که از نشست سراسری خود در آذرماه رونمایی کند. به این ترتیب، سه ضلع اصلی جریان اصولگرایی آماده تعاملات با یکدیگر خواهند شد تا مشخص شود آیا به ائتلافی حداکثری در انتخابات خواهند رسید یا آنکه با فهرست‌های متعدد در رقابت حاضر خواهند شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات