صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۶۹

اگه نخوایم چه کسی رو باید ببینیم؟

پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی/ گروه مجازستان
همه ما دیگر می‌دانیم برای لغو پیامک‌های تبلیغاتی تنها چاره ارسال عدد 11 به همان سرشماره ارسال پیامک است، اما این را هم می‌دانیم که این کار در بسیاری از مواقع چاره‌ساز نیست و دوباره پیامک‌های تبلیغاتی با سرشماره دیگری از همان شرکت ارسال می‌شوند! در واقع، ما در یک ماراتن مسدود کردن پیامک‌های تبلیغاتی و تغییر شماره ارسال‌کننده‌ها از سوی شرکت‌ها افتاده‌ایم که در این جنگ، همه بازنده‌ایم! هم ما که آرامش خود را باخته‌ایم و از دست این شرکت‌ها کلافه شده‌ایم و هم آن شرکت‌ها که خبر ندارند چنین رفتارهایی تنها وجهه نشان تجاری‌شان را سیاه می‌کند و بعید است اطلاع‌رسانی آنها به خرید منجر شود!
در عصر دیجیتال امروزی، هنوز پیامک و تماس تلفنی به مثابه روش‌های ارتباطی استفاده می‌شوند. افراد برای ارتباط فوری، پیامک را به تلگرام و واتساپ ترجیح می‌دهند، اما این ابزار راحت و در دسترس از سوی یک مهمان ناخواسته به سوهان روح تبدیل شده است. ارسال پیامک‌های تبلیغاتی که اغلب محصولات یا خدمات نامربوط را تبلیغ می‌کنند، موجب شده است تا کمتر کسی با صدای پیامک سریع به سراغ گوشی خود برود و برخی حتی هزاران پیامک خوانده‌ نشده دارند. این در حالی است که وزارت ارتباطات و رگولاتوری موظف به سامان‌دهی وضعیت موجود هستند و با وجود وعده‌های فراوان، هیچ بهبودی در این زمینه رخ نداده است. در عصری زندگی می‌کنیم که تبلیغات، مانند سایه ما را دنبال می‌کنند. آنها در تابلوهای شهری، پشت برف‌پاک‌کن شیشه خودرو، صندوق‌های ورودی رایانامه، ریلزهای اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و حتی صندوق پیامک گوشی‌مان ظاهر می‌شوند. 
رگبار بی‌امان پیامک‌های تبلیغاتی جعبه دریافت گوشی کاربران را به بازار شام تبدیل کرده است؛ جایی که باید دائماً تعداد بی‌شماری از پیام‌های تبلیغاتی را بررسی کنیم تا پیام‌های شخصی و مهم را ببینیم. همسری را تصور کنید که فهرست خرید ضروری را برای شوهر خود ارسال و تأکید می‌کند که آنها را هنگام بازگشت به خانه خریداری کند؛ اما سیل پیامک‌های تبلیغاتی موجب می‌شود تا مرد این پیام را نبیند و همین امر سرآغاز یک مشاجره خانوادگی می‌شود! پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، وقت‌وبی‌وقت، در ناخوشایندترین زمان‌ها اعلان گوشی را به صدا در می‌آورند. این معضل دیجیتالی بهره‌وری را مختل کرده و حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است. البته تصور نکنید شما تنها کسی هستید که از آزار پیامک‌های تبلیغاتی به ستوه آمده‌اید؛ کافی است به شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی سری بزنید تا پست‌های اعتراضی بسیاری را در این ‌باره مشاهده کنید.
نکته قابل ‌توجه، اعتراض مردم به کارکرد نداشتن راهکارهای معرفی‌شده از سوی وزارت ارتباطات برای لغو پیامک‌های تبلیغاتی است. این در حالی است که چندی پیش رگولاتوری از عزم جدی خود برای برخورد با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم خبر داده بود.
از سال 1401 درج «لغو 11» در انتهای پیامک‌های تبلیغاتی اجباری شد؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسید به مشترکان تلفن همراه کمک کرده و اعتراض‌ها را کاهش می‌دهد؛ اما اکنون اعتراض جدیدی به‌وجود آمده است: «سیل پیامک‌های تبلیغاتی و عدم کارکرد لغو 11!»
کاربران معتقد هستند، عزم جدی برای برخورد با پیامک‌های تبلیغاتی در وزارت ارتباطات وجود ندارد. این در حالی است که مهرماه امسال، سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد اپراتورها ملزم به دریافت تأییدیه مشترکان پیش از ارسال پیامک انبوه هستند. به گفته «مجید حقی» معاون امور ارتباطی رگولاتوری، مشترکانی که بدون رضایت برای‌شان پیامک‌های انبوه ارسال می‌شود نیز می‌توانند به سامانه «ثبت و پاسخگویی به شکایات رگولاتوری» مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند. معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری وعده داده است، این سازمان شکایات را بررسی و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت نتیجه را اعلام می‌کند. در صورت تکرار تخلف، موارد به کمیته تخلفات رگولاتوری ارجاع و براساس مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.
هشتم آبان‌ماه امسال نیز «امیر لاجوردی»، رئیس سازمان رگولاتوری، در گفت‌وگو با «سیتنا» وعده داد، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از سوی اپراتورها دو تا سه هفته آینده برطرف  شده و به حداقل خواهد رسید. بااین‌حال، کمپین تبلیغاتی بلک فرایدی، خلاف این سخنان را نشان داد. آیا واقعاً میلی به برخورد با اپراتورها وجود ندارد یا وزارت ارتباطات توانایی این کار را ندارد؟ پرسشی که باید این وزارت‌خانه به‌طور شفاف به آن پاسخ دهد.
آمارها همچنین حکایت از این دارد که پیامک بیشتر از سایر تبلیغات مورد توجه شرکت‌ها قرار می‌گیرد، اما واقعیت اینجاست که از این ابزار تبلیغات انبوه، می‌توان هوشمند‌تر استفاده کرد. در حال حاضر، روش‌های بسیاری برای تبلیغات هوشمند وجود دارد که قطع به یقین کارایی بیشتری دارند و می‌توانند توجه کاربران را جلب کنند. مواردی نظیر اتومیشن مارکتینگ و تبلیغات هدف‌مند و... هستند که در این دوران می‌توانند به کمک تبلیغات پیامکی بیایند و آنها را به ابزاری کارکردی در صنعت تبلیغات تبدیل کنند. پیامک‌های انبوه و ارسال فله‌ای آنها فقط هزینه‌‌تراشی انبوه را درپی خواهد داشت و استفاده از ابزارهای هوشمند تبلیغاتی می‌تواند مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کند.
بهتر است به‌جای «تیشه به ریشه خود زدن»، راه‌های اصولی‌تری برای تبلیغات برگزیده شود؛ به‌هر حال همیشه گفته‌اند خدا را بر آن بیزینس بخشایش است که خلق از وجودش در آسایش است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات