صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۳۰۵

اخطار موشکی

 یک رسانه ژاپنی گزارش داده، آمریکا در حال بررسی توافقی با چین است که از دو کشور می‌خواهد قبل از پرتاب هرگونه موشک به یکدیگر اخطار دهند.
در حالی که روابط میان واشنگتن و پکن به‌دلیل افزایش بدگمانی‌های دوطرف بر سر مجموعه‌ای از سیاست‌ها با تنش‌ها بی‌سابقه‌ای مواجه شده، مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد این توافق مشابه سازوکارهایی خواهد بود که در حال حاضر میان دو کشور برقرار است. گزارش پایگاه ژاپنی در روز دوشنبه حاکی از آن است که مقامات آمریکا امیدوارند گفت‌وگوهای تسلیحاتی با چین را اوایل سال آینده میلادی از سر بگیرند. در این گزارش آمده است، دولت آمریکا در حال بررسی طرح خود برای ارسال اخطارهای موشکی هستند. مقام آمریکایی مدعی شده است، این توافق به ایجاد اعتماد میان دو طرف کمک خواهد کرد.
توافق آمریکا با روسیه «توافقنامه اخطار پرتاب موشک‌های بالیستیک» نام دارد که در سال ۱۹۸۸، قبل از فروپاشی شوروی سابق امضا شد. هدف از طراحی این توافق در دوران جنگ سرد جلوگیری از هراس در دو کشور قبل از پرتاب‌های موشکی و اطمینان‌بخشی به یکدیگر درباره این بود که پرتاب یک موشک حمله هسته‌ای نیست. با وجود شدت گرفتن تنش‌ها در روابط مسکو و واشنگتن پس از آغاز جنگ اوکراین «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در ماه مارس گفت که مسکو قبل از پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیما واشنگتن را از قصد خود برای اقدام در این زمینه مطلع خواهد کرد. مسکو و واشنگتن به تازگی هر دو از پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای بیرون‌ آمده‌اند و این نگرانی را به وجود آورده‌اند که رقابت اتمی دیگری بین آمریکا و روسیه در جریان خواهد افتاد. البته برخی از رسانه‌ها به افزایش تأسیسات هسته‌ای چین نیز اشاره کرده و عنوان کرده‌اند قدرت‌های اتمی دنیا به‌دنبال افزایش توانمندی‌ها و بمب‌های هسته‌ای خود هستند و این مسئله برای آینده جهان بسیار خطرناک است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات