صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۴۸
دولت بایدن نمی‌داند در مقابل حملات نیروهای یمنی علیه کشتی‌های صهیونیستی چه واکنشی نشان دهد؟

استیصال آمریکا

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان/ گروه جهان
با گسترش حملات یمن به کشتی‌های صهیونیستی و هدف قرار دادن کشتی‌هایی که به‌سمت سرزمین‌های اشغالی در حال حمل‌ونقل تدارکات و بار هستند، ایالات متحده و متحدانش در منطقه نمی‌دانند چطور باید به این اقدامات پاسخ دهند؟! دولت بایدن در این زمینه به فکر ارائه راه حل‌هایی است که هر اثری بر فعالیت انصارالله یمن داشته‌ باشد که در نهایت نمی‌تواند جلوی عزم آنها در دفاع از حقوق ملت فلسطین را بگیرد. آمریکایی‌ها تاکنون چندین راه حل پیشنهاد کرده‌اند که البته بر سر اجرایی کردن هیچ‌یک از آنها اتفاق نظری در دولت بایدن وجود ندارد. پنتاگون از یک‌سو به‌دنبال قرار دادن نام یمن و گروه انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی است تا بتواند تحریم‌های بیشتری را علیه مردم این کشور اعمال کند و از سوی دیگر به‌دنبال ایجاد ائتلاف دریایی برای مقابله با این حملات است که البته تاکنون در ایجاد آن موفقیتی نداشته‌ است. 
شبکه خبری «بلومبرگ» در همین راستا هفته گذشته گزارش داد، واشنگتن و متحدانش در حال بررسی حملات هوایی احتمالی علیه ارتش یمن هستند تا مانع عملیات علیه کشتی‌های صهیونیستی شوند. از سوی دیگر، وبگاه نشریه «پالتیکو» نیز گزارش داد پنتاگون نگران هزینه فزاینده و گزاف رهگیری و ساقط کردن پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده از سوی ارتش یمن است. 
پالتیکو ضمن اشاره به انجام ۳۸ رهگیری از سوی ناوهای نیروی دریایی آمریکا، نوشت: «یک موشک ۲ میلیون دلاری برای رهگیری پهپاد ۲ هزار دلاری یمنی‌ها استفاده می‌شود.» این وبگاه به نقل از مقامات پنتاگون توضیح داد: «مشکل هزینه سرنگونی پهپادهای یمنی‌ها باید حل شود و آمریکا باید گزینه‌های کم‌هزینه‌تر را بررسی کند.» در ادامه این گزارش آمده است: «یک مقام ارشد آمریکایی گفت ۱۹ کشور از جمله دولت‌های عربی به کارگروه بین‌المللی برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ ملحق شده‌اند.» پالتیکو با بیان اینکه فقط ۹ کشور می‌خواهند که مشارکت آنها در کارگروه حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ عمومی باشد، افزود: «وضعیت برای کشورهای عربی به‌دلیل این باور که ائتلاف برای محافظت از کشتی‌های مرتبط با اسرائیل طراحی‌شده، پیچیده‌ است.»
پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بامداد سه‌شنبه اعلام‌ کرد، ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ ایجاد شده‌ است، اما همزمان با انتشار این خبر باز هم کشتی‌های صهیونیستی هدف ارتش یمن قرار گرفتند. این تهدیدها در حالی است که سخنگوی جنبش انصارالله به آمریکا و کشورهای غربی هشدار داد، عملیات مستقیم علیه یمن، به جنگ منطقه‌ای و بین‌المللی بدل خواهد شد که آثار فاجعه‌بار آن، قابل‌تصور نیست.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت، آمریکا در حال بررسی وضعیت انصارالله یمن است؛ اما هنوز تصمیمی برای تروریستی اعلام کردن آنها نگرفته ‌است.
تردید کاخ سفید درباره راه‌هایی که می‌تواند با یمن مقابله کند، به‌دلیل میزان اثربخشی آنها در جنگ غزه است. بسیاری از کارشناسان به کاخ سفید هشدار داده‌اند که اقدامات نظامی علیه یمن نمی‌تواند اجرایی شود، زیرا متحدان دیگر آمریکا در منطقه، مانند عربستان و امارات نیز در تهدید قرار می‌گیرند. یمنی‌ها به‌تازگی هشدار داده‌اند که زمستان سختی در انتظار آمریکا و اروپا خواهد بود و این گمانه را به وجود آورده‌اند که در صورت همکاری عربستان و امارات با ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ، تأسیسات نفتی آنها نیز در تیررس موشک‌های یمن قرار خواهد گرفت. تاکنون این دو کشور با رهگیری موشک‌های یمن نشان داده‌اند در این جنگ، در جبهه حمایت از رژیم صهیونیستی قرار دارند؛ اما به نظر نمی‌رسد در مسئله دریایی بتوانند اقدامی علیه انصارالله انجام دهند. هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی به تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز ندارد و آمریکایی‌ها به‌خوبی به این مسئله واقفند. در عین حال، هدف قرار دادن نظامیان یمن نیز جز گسترش جنگ در منطقه، با خود نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد داشت. به نظر می‌رسد، بهترین راه برای آمریکا برای جلوگیری از حملات یمن به نفت‌کش‌ها و کشتی‌های صهیونیستی، پذیرش برقراری آتش‌بس در غزه باشد؛ زیرا ارتش یمن اعلام کرده است در این صورت به حملات خود ادامه نمی‌دهد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات