صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۵۱

شکست پیش از انتخابات

حذف ترامپ از فهرست نامزدهای انتخابات در ایالت کلرادو به دلیل حمله ششم ژانویه به کنگره، تمرینی برای کنار زدن کامل او از رقابت برای ریاست‌جمهوری است. در حالی که آخرین نظرسنجی‌ها از برتری ترامپ بر بایدن در انتخابات حکایت دارد، رأی روز چهارشنبه دیوان عالی کلرادو به تلاش‌ها برای ردّ صلاحیت رئیس‌جمهور سابق به اتهام «شورش» یا «فتنه» جانی تازه داده است.
«رویترز» حکم دیوان عالی کلرادو برای حذف شدن نام دونالد ترامپ از فهرست نامزدهای رقابت‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را «تاریخی» و «تمرینی» برای کنار زدن کامل او از انتخابات خواند. قضات دیوان عالی کلرادو برای حذف ترامپ به بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا استناد کردند؛ بندی که مربوط به منع کردن حضور افراد در نهادهای حاکمیتی به دلیل نقش‌آفرینی در زمینه «شورش» یا «فتنه» است.
در رأی‌گیری نهایی دیوان عالی کلرادو، چهار قاضی به دلیل نقش ترامپ در زمینه حمله مرگبار ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا، او را فاقد صلاحیت برای انتخابات خواندند و سه قاضی، با این رأی مخالفت کردند.
ترامپ در حالی با ردّ صلاحیت در کلرادو مواجه شده که همچنان با اختلاف بالا، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست. از نظر رویترز، حکم دیوان عالی کلرادو می‌تواند «بر وضعیت ترامپ برای انتخابات سراسری پنجم نوامبر تأثیر بگذارد». این رسانه البته تأکید کرد، کلرادو عملاً یک ایالت طرفدار دموکرات‌هاست.
ترامپ در ردّ این حکم اعلام کرد، به دیوان عالی آمریکا شکایت می‌کند. از ۹ قاضی دیوان عالی، ۶ قاضی جمهوری‌خواه و ۳ قاضی دموکرات‌ هستند. ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری، سه قاضی دیوان را انتخاب کرده بود.
رویترز با اشاره به شکایت منجر به حکم دیوان عالی کلرادو، نوشت: «این شکایت به عنوان یک آزمون برای تلاش گسترده‌تر جهت ردّ صلاحیت ترامپ (برای انتخابات) تلقی می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات