صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۸۳
میرقاسم مؤمنی، کارشناس سیاست خارجی

تمامیت ارضی خط قرمز ایران است

پایگاه بصیرت / ساحل عباسی/ گروه پرونده
یکی از موضوعات مهمی که قطعاً خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، موضوع دخالت در مسائل سرزمینی و موضع‌گیری‌های ناجوانمردانه علیه حفظ تمامیت ارضی ایران است. پس از اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب با روسیه آقای ولایتی، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب نسبت به مواضع روسی انتقاد شدیدی بیان کردند، ضمن اینکه در چارچوب سیستم نظام جمهوری اسلامی شاهد واکنش‌های بسیار جدی مسئولان و مدیران به این موضع‌گیری درباره مالکیت جزایر سه‌گانه ایران بودیم.
بی‌شک، همه دلسوزان و مسئولان نظام نسبت به از دست رفتن تمامیت ارضی ایران واکنشی جدی نشان می‌دهند، همانگونه که مردم نیز به این مسئله بسیار حساس هستند و در حمایت از تمامیت ارضی کشور در کنار حاکمیت می‌مانند.
در این موضوع تردیدی نیست که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برای اینکه عرب‌ها و روسیه پای خود را از گلیم‌شان فراتر نگذارند، باید موضع‌گیری بسیار جدی داشته باشد؛ چرا که موضع‌گیری روسیه و اتحادیه عرب و تصمیم‌گیری درباره جزایر سه‌گانه ایران در راستای تأمین منافع آنهاست، به این دلیل ایران نیز بدون کمترین شک و شبهه‌ای یا مماشاتی باید مصالح و منافع خود را دنبال کند و در این موضوع خاص با هیچ کشوری اعم از دوست یا غیر دوست و همسایه نباید کنار بیاید؛ چرا که مسئله ملی است و خط قرمز ملت ایران و حاکمیت به شمار می‌رود.
از سوی دیگر ملت ایران انتظار دارند وزارت خارجه در این موضوع روس‌ها را به خوبی تفهیم کند که روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه تا زمانی که مصالح و منافع دو طرف را تأمین کند، تداوم خواهد داشت؛ چرا که ایران در هر شرایطی مایل به همکاری با روسیه نیست، بلکه حفظ تمامیت ارضی و تأمین مصالح و منافع کشور اولین اولویت برای برقراری ارتباط با هر کشوری، از جمله روسیه به شمار می‌رود.
وزارت خارجه باید این موضوع را به درستی برای روسیه تبیین کند که ایران به هر شکل و با هر وضعیت و هر موضع‌گیری روس‌ها، حاضر و مایل به همکاری با روسیه نیست، بنابراین مردم از دستگاه دیپلماسی کشور و مسئولان ذی‌ربط و شورای امنیت ملی می‌خواهند این موضوع را برای دولت آقای پوتین به درستی تبیین کنند که اتخاذ مواضع خلاف مصالح کشور ایران از نظر مردم ایران یک گناه نابخشودنی است؛ چرا که ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز زیر بار خفت و ننگ از دست دادن اراضی و سرزمین خود نمی‌روند، لذا تداوم مواضع ضد تمامیت ارضی ایران از سوی روسیه در حمایت از کشورهای عربی منطقه به زیان روسیه تمام می شود؛ چرا که ایران با هیچ کشوری در این موضوع شوخی ندارد.
قطع به یقین، امروز نزدیک به هشتاد درصد کشورهای دنیا خواهان برقراری روابط دوجانبه مطلوب با ایران هستند؛ بنابراین، انتظار می‌رود وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این موضوع را برای روسیه مشخص کند که نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری چک سفید امضا نداده و نمی‌دهد که با توجه به تأمین منافع خود علیه تمامیت ارضی ایران موضع‌گیری کنند.
هر چند دولت روسیه برای عبور از انتخابات آتی این کشور و کاهش محدودیت‌های تحریمی آمریکا خواستار همراهی و کمک‌های اتحادیه عرب و کشورهای ثروتمند عربی است، اما این موضوع به این معنا نیست که روس‌ها بابت تأمین نیازهای خود تمامیت ارضی ایران را زیر سؤال ببرند.
قطع به یقین مردم خواهان ابلاغ این موارد به روسیه از سوی وزیر امور خارجه ایران، آقای امیر عبداللهیان هستند؛ چرا که موضوع به خطر افتادن تمامیت ارضی ایران مسئله ساده و پیش پا افتاده‌ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت، چرا که جدا شدن وجبی از خاک ایران بازتاب‌های بسیار بلندمدت و منفی به دنبال خواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات