صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۸۷

تحریف در کمین است

پایگاه بصیرت / محمدصادق کوشکی/ گروه پرونده
تکلیف جامعه مؤمن و انقلابی برای صیانت از پیام شهید حاج قاسم سلیمانی چیست؟ شهریور سال 1399 بود که رهبر معظم انقلاب از یک خطر جدی درباره شهدا خبر دادند: «ما هر چه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور می‌شویم، از لحاظ معرفت باید به دفاع مقدس نزدیک‌تر بشویم؛ چرا؟ چون تحریف در کمین است، دست‌های تحریف‌گر در کمینند. خب شماها که مردان جنگید الان حضور دارید، بالاخره شماها یک چیزی می‌گویید، یک دفاعی می‌کنید، اما بیست سال دیگر خیلی‌ از این جمعیتی که امروز حضور دارند نیستند. دست تحریف، این بخش پُردرخشش تاریخ ما را ممکن است مخدوش کند.» با توجه به این جمله فرانگر، تحلیلی، آسیب‌شناسانه و افق‌اندیش در سال‌های روبه‌رو با این پرسش که آیا تحریف درباره حاج قاسم نیز وجود دارد، به گفت‌وگو با «محمدصادق کوشکی» استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌آوریم.
یکی از خطرهایی که همیشه شخصیت‌های تاریخ‌ساز را دنبال می‌کند، تحریف شخصیت‌های آنان است. شخصیت‌هایی که با تبلیغ و تبیین نادرست هر یک از این شخصیت‌ها به تحریف شخصیت آنان و در نتیجه فاصله گرفتن مردم از آنان و در نهایت به فراموشی سپردن هر یک از این افراد منجر می‌شود. نمونه‌هایی از این دست افراد در تاریخ کم نبوده‌اند. شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید رجایی و ... کسانی بوده‌اند که پس از این همه سال به جای اینکه مردم به اعماق تفکر این افراد پی ببرند و شناخت کافی درباره این عزیزان پیدا کنند، تنها به نامگذاری چند مدرسه و آموزشگاه بسنده می‌شود و فراموش می‌‌شوند؛ اینکه ما با شهدا کاری کنیم که در حد نام از آنها باقی بماند، احساس خطر است. اینها به دست جریان تحریف‌ساز شکل می‌گیرد. این جریان‌ها با تغییر اهداف و برنامه‌های شخصیت مورد نظر تعریف دیگری از شخص را به مردم القا می‌کنند؛ کاری که با امام خمینی(ره) هم می‌کنند، امام(ره) را فارغ از سیاست و تنها از جنبه اخلاقی به مردم معرفی می‌کنند. تحریف شخصیت‌ها غالباً از طریق نفوذی‌ها و دوستان جاهل انجام می‌گیرد؛ برنامه‌ای که در چند سال اخیر و پس از شهادت حاج قاسم، حاج قاسم را نشانه رفته است و می‌خواهد حاج قاسم را تنها معطوف به مهربانی و اینکه دختران کم حجاب دختران من هستند، تبدیل کند. این افراد می‌خواهند تنها بعد کوچکی از شخصیت حاج قاسم را بردارند و به مردم عرضه کنند و شخصیت اصلی و کلی حاج قاسم را از مردم بپوشانند. به نوعی می‌خواهند فکر، روش و سیره شهید سلیمانی به گوش کسی نرسد.
آنها در این برنامه‌ به دنبال این هستند که از حاج قاسم چهره مخالف جهاد بسازند و بگویند او نمی‌خواست سلاح به دست بگیرد. گویی حاج قاسم اصلاً پاسدار و فرمانده نظامی نبوده است؛ در حالی که حاج قاسم هشت سال در دفاع مقدس با دشمن جنگیده، در دفاع از جمهوری اسلامی با اشرار در منطقه سیستان و بلوچستان جنگیده، در دفاع از مردم مظلوم سوریه و عراق در مقابل داعش ایستاده و حامی و برنامه‌ریز جبهه‌های مقاومت در منطقه بوده است. شما نمی‌توانید نظامی بودن را از حاج قاسم سلب کنید، مثل اینکه شما بخواهید کشتی‌ را پهلوان تختی جدا کنید. این نشدنی است اصلاً چیزی از او باقی نمی‌ماند. بنابراین باید مانع این خط تحریف شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات