صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۹۱

حی ‌علی‌الجهاد

پایگاه بصیرت / گروه پرونده
«طوفان‌الاقصی» که در پاسخ به جنایات رژیم اشغالگر، از روز شنبه ۱۵ مهر کلید خورده، ضربات سهمگینی را به این رژیم جعلی وارد کرده و پیروزی‌های درخشانی را برای جبهه مقاومت رقم زده است؛ اما در گرماگرم این عملیات بزرگ، باید از مردی یاد کرد که زمینه‌ساز این عملیات و سایر پیروزی‌های جبهه مقاومت درمقابل رژیم صهیونیستی بوده است. شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قهرمانی است که الهام‌بخش این عملیات است. او نقش مؤثری در موفقیت‌های قبلی جبهه مقاومت، از جمله در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و... داشت و همواره حامی بزرگ گروه‌های مبارز فلسطینی بود. همچنان که حاج قاسم سلیمانی چند سال قبل از شهادتش طی نامه‌ای به «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های قسام، این عملیات و موفقیت‌های آنها را پیش‌بینی کرده بود. سال ۲۰۱۴ ارتش رژیم صهیونیستی به منزل فرمانده عملیات طوفان قدس حمله کرد و فرزند و همسر او را به شهادت رساند.
 
زنگ مرگ صهیونیست‌ها
سپهبد قاسم سلیمانی در نامه‌ای به این فرمانده فلسطینی که این روز‌ها به هدایت عملیات طوفان‌الاقصی مشغول است، نوشته بود: «همه مطمئن باشند که ایران فلسطین را هر‌اندازه که فشار‌ها بیشتر شود و تحریم‌ها تشدید شود، تنها نخواهد گذاشت. دفاع از فلسطین افتخاری برای ما محسوب می‌شود و از این وظیفه در مقابل متاع دنیا چشم‌پوشی نخواهیم کرد. دوستان فلسطین دوستان ما هستند و دشمنان فلسطین دشمنان ما هستند و این سیاست ما بوده و خواهد بود. دفاع از فلسطین مصداق دفاع از اسلام است و هر که ندای شما را بشنود و توجهی نکند، مسلمان نیست.» در پایان این نامه، سردار سلیمانی خطاب به فرمانده گردان‌های قسام تصریح کرده بود: «فجر پیروزی به یاری پروردگار نزدیک خواهد بود. زنگ مرگ صهیونیست‌های متجاوز به صدا درآمده است. ‌امیدواریم که خداوند به ما توفیق حضور در کنار شما را بدهد و ما را به آرزوی‌مان در شهادت در راه فلسطین برساند.»
 
حیات امت اسلام با مقاومت
شهریور سال ۱۳۹۸ پس از حمله هوایی صهیونیست‌ها به لبنان و سوریه، یک حساب کاربری در توئیتر که منتسب به حاج قاسم بود، سخنی از او را به این شرح منتشر کرد: «قطعاً این عملیات‌های دیوانه‌وار، آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود.»
در مراسم دهمین سالگرد شهادت عماد مغنیه که بهمن سال ۱۳۹۶ با حضور فرمانده وقت نیروی قدس سپاه و جمعی دیگر از بزرگان جبهه مقاومت برگزار شد، سپهبد شهید قاسم سلیمانی سخنرانی و تصریح کرد: «نکته‌ای که دشمن می‌داند و اما باید با جدیت بداند، آن چیزی که قصاص خون عماد است شلیک یک موشک نیست. آن که قصاص خون یک عماد است کشتن یک نفر نیست. قصاص خون عماد و همه عماد‌هایی که در فلسطین و لبنان به شهادت رسیده‌اند و در ایران و دیگر جا‌ها با توطئه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، برچیدن و بنیان کندن این رژیم کودک‌کش صهیونیستی است... دشمن می‌داند این امر حتمی است و می‌داند در کنار همه شهادت‌هایی که اتفاق می‌افتد‌، روزانه ده‌ها کودک با همین مدرسه و با همین نشانی متولد می‌شوند و جای پای خالی آنها را پر می‌کنند. بنابراین این وعده الهی حتماً تحقق پیدا خواهد کرد و ما به این وعده اطمینان داریم. ما وعده الهی را صادق می‌دانیم و صدق آن را در عرصه‌های گوناگون بار‌ها دیده‌ایم و در قصاص خون این شهدای ارزشمند خواهیم دید... ما هیچ شبی نمی‌خوابیم مگر اینکه به دشمنان فکر می‌کنیم و جلوی چشم ماست. این رژیم ماندنی نخواهد بود. اعمال این رژیم مزدور نشان می‌دهد که این رژیم پایدار نیست و هیچ عوامل و آثار پایداری در این رژیم دیده نمی‌شود... اعمالی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد بیانگر ناپایداری این رژیم صهیونیستی است و ما این آثار را دیده و حس می‌کنیم. ما این وحشت و دست و پا زدن‌ها و دیوانه‌وار عملیات‌های غیرانجام را می‌بینیم و اینها آثار تلاش‌های مذبوحانه آخرین است. به همین دلیل این نظام پایدار نخواهد بود... این راه شهیدان، عماد مغنیه، جهاد مغنیه و دیگر شهدای ارزشمند فلسطین و لبنان و عراق و دیگر جا‌های مختلف استمرار پیدا خواهد کرد و امروز می‌بینید جبهه مقاومت از منطقه محدود وسعت بزرگی پیدا کرده و هر روز بر وسعت آن افزوده خواهد شد... از خداوند متعال و سبحان خواهانیم که ما و تمام مجاهدان عالم اسلامی را در این مسیر با تطبیق آرزو‌ها و اراده خودشان و با نجات اسلام و مسلمین توفیق دهد. با بستن کمر‌های همت و بالابردن نظرات و دیدگاه‌های‌مان از خاک به عرش تلاش کنیم. امت اسلامی امروز حیات و موفقیتش به تک‌تک ما نیازمند است. همت خودمان را برای دفاع از اسلام بالاتر برده و کمر همت را ببندیم و این مسیر ارزشمند که امروز در نزدیک قله‌های پیروزی آن قرار داریم طی کنیم.»
 
وظیفه انکارناپذیر
قاسم سلیمانی، همچنین دی ماه سال ۱۳۹۶ در سخنرانی دیگری درباره راهبرد ایران در قبال فلسطین گفت: «ما به‌خاطر یک جریان به فلسطین کمک نمی‌کنیم، بلکه حمایت ما از مردم فلسطین به سبب انجام وظیفه دینی و انقلابی و مقابله با رژیم صهیونیستی است.» حاج قاسم سلیمانی در همین سخنرانی بیان کرد: «می‌گویند ما چرا در سوریه نبرد کردیم؟ خب، به این سبب که یک رژیم گمراه و گستاخی همچون رژیم صهیونیستی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای و با اتخاذ استراتژی جنگ پیش‌دستانه، هر توانایی را قبل از فعلیت یافتن نابود و بمباران می‌کند؛ اما امروز جمهوری اسلامی با عزت و اقتدار در برابر چنین رژیمی‌ایستاده است و دلیل آن علاوه‌بر سربازان نژادی خود در درون کشور، سربازان دیگری هستند که در نقاط دیگر، این دشمن را متوقف کرده‌اند.»
 
حی ‌علی‌الجهاد
سردار سلیمانی چند ماه قبل از شهادت خود این جملات را درباره فلسطین بیان کرد: «رحمت و رضوان الهی بر ملت شجاع فلسطین که به واسطه زخم‌های بسیار و محاصره ظالمانه و هجوم وحشیانه دشمنان آن ‌هم در مقابل چشمان صد‌ها میلیون مسلمان، غمی عمیق و دردی فروخورده در سینه دارد. سلام بر هنیه مبارز و مقاوم و بر یاران با وفایش که از بلندای عزت در غزه، با ‌ایمان و دیدگانی چشم‌دوخته به طلوع صبح پیروزی، فریاد ‌ایستادگی و حی‌ علی‌الجهاد سر می‌دهند.»
 
مرد میدان
رهبر معظم انقلاب پس از شهادت سردار سلیمانی در سخنانی فرمودند: «این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد دست‌شان را پُر کرد کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند. این چیزی است که برادران فلسطینی ما مکرر در مکرر پیش خود بنده گفته‌اند. البته من می‌دانستم اما آنها هم آمدند پیش ما شهادت دادند در سفر‌های متعددی که این رهبران فلسطینی آمدند، همه آنها این را [گفتند.]»
 
وحدت آفرین
«نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در اولین اجلاس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی در تهران اظهار کرد: «شهیدسلیمانی همه تلاش خود را برای وحدت ایجاد کردند بین همه گروه‌های مقاومت با وجود همه اختلافات بین آنها به کار گرفت و تلاش کرد همه آنها را برای یک هدف کنار یکدیگر بیاورد.» «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز با ‌اشاره به نقش شهید سلیمانی در حمایت از مقاومت فلسطین در جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه، گفت: «شهید سلیمانی در جریان این نبرد لحظه به لحظه با مقاومت فلسطین همراه بود.» «احمد عبدالهادی» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی و نماینده جنبش حماس در لبنان نیز گفت: «سلیمانی بار‌ها به غزه سفر کرد و در نقشه دفاعی و طراحی و ترسیم آن از همان لحظه اول شرکت داشت. این یک راز نیست و دشمن همه اینها را می‌داند، اما آنچه را که نمی‌داند بسیار بیشتر از آن چیز‌هایی است که می‌داند.»
 
زندگی وقف فلسطین
«اسماعیل هنیه» رئیس‌ دفتر سیاسی حماس نیز در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش در تهران اظهار داشت: «فرمانده شهید سلیمانی همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین گذاشت و اعلام می‌کنم این فرمانده بزرگ شهید قدس است.» «محمود القماطی» عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان نیز حاج قاسم سلیمانی را صاحب ‌ایده محاصره موشکی اسرائیل دانست و گفت: «او این‌ایده را با موفقیت اجرا و نهایی کرد.» او در بخشی از یک مصاحبه با «تسنیم» گفته بود: «حاج قاسم سلیمانی نقش ابداعی و نوآورانه در شکل‌گیری مقاومت و توسعه و گسترش فعالیت‌های مقاومت داشت. همه برادرانی که در سپاه پاسداران، مقاومت را حمایت کردند، در کار خود بی‌نظیر بودند، اما شهید حاج قاسم سلیمانی به‌دلیل روحیه نوآورانه و ابداعی که داشت، مقاومت را از همه لحاظ از جمله مهارت‌ها و توانمندی‌ها متحول کرد و باعث پیشرفت مقاومت نه‌فقط در بعد دفاعی، بلکه در بعد راهبردی نیز شد، چون ذهنیت او ذهنیت راهبردی بود و چنین نگاهی به محور مقاومت در منطقه از جمله لبنان داشت... اکنون مقاومت اگر آماده ورود به جنگ با اسرائیل است و بر موشک‌ها و پهپاد‌هایش تکیه می‌کند، به‌خاطر شهید سلیمانی است و این محاصره موشکی علیه اسرائیل نه‌تنها ‌ایده شهید سلیمانی بود، بلکه به این وسیله او می‌خواست از لبنان نیز دفاع کند و معادله بازدارندگی را پایه‌گذاری کند و آن را مستحکم کند، بنابراین آنچه شهید سلیمانی محقق کرد، یک کار کیفی و راهبردی بود. »
 
کابوس اشغالگران
«حسن پلارک» همشهری و رفیق ۴۰ ساله حاج قاسم معتقد است: «اگر شهید قاسم سلیمانی نبود و تا این‌اندازه محور مقاومت قدرتمند حاضر نمی‌شد، از مدت‌ها قبل اسرائیل غاصب به خود اجازه می‌داد که به کشور‌های منطقه و حتی ایران اسلامی حمله کند. اما زیرساخت‌هایی که سردار سلیمانی در دوران فعالیت در نیروی قدس مهیا کرده بود، مانع اقدامات صهیونیست‌ها و حتی ایجاد رابطه با کشور‌های مختلف شد؛ چرا که حاج قاسم در مأموریت‌ها و دیدار با مسئولان و مقامات کشور‌ها، آنها را با خطرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل آگاه می‌کرد و اجازه مداخله در امور را به رژیم صهیونیستی نمی‌داد.» پلارک در این رابطه می‌گوید: «حالا دیگر اسرائیل غاصب یک لحظه خوش ندارد و دائم تحرکاتی علیه آنها در منطقه در حال انجام است. اینکه هر روز در خاک فلسطین به آنها حمله می‌شود و دامنه جنگ با آنها به کرانه باختری رسیده است، گواه این ادعاست. در طول تاریخ هیچ‌گاه رژیم اشغالگر قدس تا این اندازه زمینگیر نشده بود. آنها که از نفوذ نظامی ناامید شده بودند، به نفوذ فرهنگی و رسانه‌ای پناه بردند و در آنجا هم شکست خوردند. ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است و این قدرت منطقه‌ای را ما مدیون خون شهدا به ویژه سردار سلیمانی هستیم.»
 
راهی که ادامه دارد
«حسین ‌امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با اشاره به نقش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در پیروزی‌های محور مقاومت بر دشمن صهیونیستی، اظهار کرده بود: «دسترسی‌های سردار سلیمانی و تیم ‌ایشان و نیرو‌های مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی تا داخل اتاق خواب مقامات ارشد رژیم صهیونیستی بود و این موضوعی نیست که بعد از شهادت سردار سلیمانی متوقف شده باشد، یعنی جانشینان‌ ایشان و افراد دیگری در حوزه مقاومت که برای امنیت منطقه و امنیت جمهوری اسلامی و آرامش در جهان اسلام دغدغه جدی دارند، همین رویه را دنبال می‌کنند. بنابراین، اینکه گفته می‌شود رژیم صهیونیستی از درون در حال اضمحلال است، ناشی از دسترسی‌هایی است که برای محور مقاومت و جمهوری اسلامی وجود دارد و این یک بلوف سیاسی نیست؛ البته این موضوع جزئیات بیشتری دارد که شاید مقامات ذی‌ربط و مرتبط با این قضیه در زمان دیگری بخواهند مطرح کنند. اما مهم‌ترین پدیده در دوران حیات سردار سلیمانی تغییر معادله قدرت به نفع مقاومت و به ضرر رژیم صهیونیستی بود و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقام اصلی از خون شهید سلیمانی خروج نیرو‌های تروریستی آمریکا از منطقه است که قطعاً محقق می‌شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات