سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۴۸۴۱

خاندوزی: نرخ بیکاری پاییز امسال به ۷.۶ درصد کاهش یافته است

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: مرکز آمار ایران گزارش بازار کار پاییز ۱۴۰۲ را منتشر کرد؛ براساس این گزارش نرخ بیکاری در این فصل به ۷.۶ درصد کاهش یافته که تقریبا کم‌ترین نرخ بیکاری در دو دهه کشور است.

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: هدف‌گذاری تیم اقتصادی دولت برای سال 1402 متمرکز بر انضباط‌بخشی بر حوزه مالی دولت اعم از ثبات کلان در اقتصاد کلان و نرخ ارز و کاهش کسری بودجه‌های دولت و کم‌کردن قدرت قدرت موتورهای ایجاد تورم در اقتصاد ایران که اولویت شماره یک کشور است.

وی افزود: هم‌چنین تسهیلگری فضای اقتصاد برای فعالان نیز بخش دیگری از اهداف ستاد اقتصادی دولت است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: کاهش تورم تلاش از صدر تا ذیل دولت بوده است؛ سیاست‌های کنترل تورم اعم از ثبات در بازار ارز و کاهش نرخ رشد نقدینگی مستمراً توسط ستاد اقتصادی و شخص معاون اول رئیس‌جمهور پیگیری می‌شده و امروز ثمرات کنترل نقدینگی را شاهد هستیم.

خاندوزی گفت: در آذرماه بر خلاف رویه ماه‌های قابل شاهد بودیم 0.7 درصد تورم نسبت به آبان افزایش داشت؛ این افزایش ناشی از مشکلات هزینه‌ای چند قلم کالای خاص در خوراکی‌هاست و به‌علت اختلال در تولید گوشت قرمز منجر شد به اینکه تورم خوراکی‌ها به بیش از 4 درصد در آذرماه برسد.

وی اظهار داشت: برای رفع این مشکل وزارت جهاد تلاش کرده بخشی از مسئله را از طریق واردات موقت رفع کند و ماهانه 6 هزار تن برای گوشت گرم و 8 هزار تن برای تامین گوشت منجد وارد بازار می‌شود و کمک می‌کند این اختلال موضعی رفع شود تا شاهد اثر منفی بر هدفگذاری ضدتورمی دولت نباشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: مرکز آمار ایران گزارش بازار کار پاییز 1402 را منتشر کرد و نرخ بیکاری در این فصل به 7.6 درصد کاهش یافته که تقریبا کم‌ترین نرخ بیکاری در دو دهه کشور است. البته نرخ مشارکت در کار هم 0.5 درصد افزایش داشته که نشانه‌ی خوبی است.

خاندوزی خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی در نیمه اول امسال 4.7 درصد بوده و حفظ این نرخ رشد در ادامه‌ی رشد سال گذشته، نشان می‌دهد مسیرهای ایجاد ارزش افزوده و تولید در کشور بهتر از سال گذشته در حال حرکت بوده است. هم‌چنین رشد اقتصادی بدون احتساب نفت 3.6 درصد بوده است.

وی عنوان کرد: بر خلاف برخی ادعاهایی که مطرح است، این رشد همراه با کاهش بیکاری و افزایش اشتغال بوده و رشد با کیفیتی است. رشد اقتصادی بهتر از سال گذشته در کنار کاهش بیکاری و افزایش سرمایه‌گذاری را شاهد هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دهه 1390 تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور حدود 47 درصد کاهش داشت و در سال گذشته و امسال از دام سرمایه‌گذاری‌های منفی عبور کردیم و امیدواریم این مسئله با اقداماتی از جمله کمک به تأمین مالی تولید و تحقق پروژه‌های عمرانی تا پایان سال این تداوم یابد.

خاندوزی درباره پروژه‌های عمرانی دولت بیان کرد: تا پایان آذرماه امسال حدود 130 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته و این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش دارد. از آبان تا آذرماه بخش زیادی از عقب‌افتادگی شش‌ماهه اول امسال جبران شده و در این دو ماه 78 همت اعتبار پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: اینکه گفته می‌شد چرا آمار رشد اقتصادی در مرکز آمار ایران و بانکی مرکزی متفاوت است، دغدغه‌ی درست چندین دهه اقتصاد ماست و این اختلاف مراجع آماری وجود دارد به دلایل روش‌شناسی این دو مرکز است. برخی این دولت را متهم به آمارسازی کردند؛ بسیاری از ارجاعات ما هم‌زمان به هر دو مرکز آماری رسمی کشور است و گویای این است دولت از انعکاس واقعیات ولو در بخش‌های ضعف، ابایی ندارد و خود را مسئول نقاط ضعف کشور می‌داند.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: برخی اهالی رسانه‌ای برخی جناح‌ها از مفاهیمی استفاده کردند که زینبده‌ی عملکرد دولت نیست و از برچسب پوپولیسم درخصوص برخی آمارهای رسمی کشور استفاده کردند؛ اقدامات دولت سیزدهم آرزوهای این افراد در دولت‌های خودشان را محقق می‌کند و برخی عبارت‌هایشان دقیق نیست. آیا حذف ارز ترجیحی، حساب واحد خزانه، سامان دادن بی‌انضباطی‌های پولی در کارت‌خوان‌ها و سفته‌بازی‌های ناشی از آن، شناسایی بی‌سابقه فرارهای مالیاتی و امثال آن، اقدامات پوپولیستی است؟

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص گذشت زمان قانونی نرخ خرید تضمینی گندم و علت عدم اعلام نرخ، گفت: این خواسته‌ی درست کشاورزان است؛ از سال گذشته این اقدام توسط شورای قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد و فقط وزارت جهاد، نقش‌آفرین نیست. رایزنی‌های نهایی برای جمع‌بندی و اعلام رسمی از سوی وزیر صورت می‌گیرد و تا پایان هفته آینده توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات