صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۵۲۴۶

رصد عملکرد رهبری

مجلس خبرگان رهبری نظارت مستمری بر کلیت رفتار رهبری دارد. به گفته عضو مجلس خبرگان رهبری: «تقریباً می‌شود گفت که مجلس خبرگان دم به دم در جریان رفتار و کردار و موضع‌گیری‌ها و اقدامات مقام معظم رهبری قرار دارد و کاملاً زیر نظر مجلس خبرگان هست.»
هر چند درباره چیستی نظارت خبرگان بر رهبری باید توجه داشت که به گفته آیت‌الله اراکی: «چارچوب مجلس خبرگان این نیست که بیاید در هر تک‌موضع‌گیری آقا دخالت کند. این حق او نیست؛ چیزی که حق این مجلس است، این است که ببیند آیا رهبری به وظایف خودش عمل کرده یا نه و آیا توانایی انجام وظیفه را دارد یا نه؛ هم در بعُد دانش، هم کفایت هم عدالت. در ابعادی که شرایط مدیریت، مدبریت و شرایطی که رهبری باید داشته باشد. آیا در چارچوب این شرایط، رهبری توانسته به وظایف خود عمل کند؟ اگر این برای کمیسیون محرز شد،‌ این کمیسیون گزارش خود را به مجلس خبرگان منعکس می‌کند.»
رهبری در طول بیش از سه دهه از زعامت‌شان نشان داده‌اند که از هر گونه پرسشگری و نظارت استقبال می‌کنند. حضور ایشان در پشت تریبون‌های متعدد پاسخگویی از دانشگاه تا حوزه و... به خوبی حکایت از آن دارد که ایشان از این امر استقبال می‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی با صراحت اعلام داشته‌اند: «من نظارت را دوست می‌دارم و از گریز از نظارت‌ـ اگر در کسی و در جایی باشد‌ـ به‌شدت گله‌مندم. بر خود من هم هرچه بیشتر نظارت کنند، خوشحال‌ترم.»
آیت‌الله اراکی در پاسخ به این پرسش که «در این سه دوره تجربه‌ای که حضرت‌عالی در مجلس خبرگان داشته‌اید، وجود چالش بین عضو یا تعدای از اعضای خبرگان با رهبر انقلاب را تجربه کرده‌اید؟ چون بالاخره تفکرات و سلایق مختلفی در بین اعضا وجود دارد...» می‌گوید: «بله! بوده؛ به طور جزئی. یعنی وجود داشته‌اند افرادی که به هر حال ایرادی داشته‌اند؛ اعتراض و اشکالی داشته‌اند به بعضی از سیاست‌های مقام معظم رهبری و اعلام می‌کردند و می‌آمدند و می‌گفتند. از این ناحیه همیشه مجلس خبرگان رهبری فرصت کافی داده به افراد برای اظهارنظر. در سخنرانی‌های پیش از دستور که اعضا اظهارنظرهای خودشان را منعکس می‌کنند، معمولاً این معنا اتفاق افتاده. آنهایی که به هر حال حرفی داشته باشند برای گفتن و نظری داشته باشند؛ ولو مخالف باشد با مقام معظم رهبری، آمده‌اند و گفته‌اند. منتها در مجلس خبرگان صلاح دیده نشده که سخنرانی پیش از دستور، مثل سخنرانی مجلس شورای اسلامی به طور مستقیم از رسانه‌ها پخش شود. گفت‌وگوها در مجلس خبرگان به لحاظ حساسیت‌هایی که دارد و تنش‌هایی که ممکن است در جامعه به‌وجود بیاورد، این گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها و اظهارنظرها و همه آنچه گفت‌وگو می‌شود، محرمانه است. تنها در حد گزارشی که هیئت‌رئیسه تهیه می‌کند، به رسانه‌ها داده می‌شود و از رسانه‌ها مطرح می‌شود.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات