صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۵۲۵۰

بلینکن به دنبال چیست؟

پایگاه بصیرت / سجاد قیطاسی/ گروه جهان

 «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سه ماه و پس از عملیات طوفان القصی برای چهارمین بار به منطقه سفر کرده است. این سفر با افزایش تنش‌ها در منطقه همراه بوده است؛ ترور معاون سیاسی حماس، عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ و جنگ در نوار غزه همچنان مهم‌ترین تحولات منطقه بوده است. باید گفت تا پیش از عملیات طوفان‌القصی آمریکا به دنبال ائتلاف‌سازی علیه ایران و محور مقاومت بود، پی‌ریزی طرح‌های خاورمیانه‌ای برای مهار ایران شامل طرح صلح ابراهیم، طرح‌های ناتو خاورمیانه، اتحاد امنیتی عربی‌ـ صهیونیستی و طرح پدافند هوایی خاورمیانه علیه ایران (Middle East Air Defense) برای متمرکز کردن کشورهای منطقه علیه چیزی بود که تهدید ایران قلمداد می‌شد تا از این طریق بتواند حاشیه امن و وضعیت با ثبات امنیتی را برای رژیم صهیونیستی رقم بزند؛ از این رو باید گفت، پس از عملیات طوفان‌القصی تمام معادلات سیاست خارجی آمریکا در منطقه به هم خورده و رژیم صهیونیستی شریک استراتژیک این کشور نقطه کانونی تحولات امنیتی قرار گرفته که به شدت مورد تهدید است. جنگ محدود در شمال با حزب‌الله که هر لحظه می‌تواند گسترش یابد، در کنار حملات حوثی‌ها به کشتی‌های صهیونیستی و تشکیل ائتلاف منطقه‌ای آمریکا که با مشارکت نکردن کشورهای منطقه همراه بوده، نشان از فشار بر این رژیم و شکست سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا به منزله حامی اصلی آن در جنگ علیه فلسطینیان دارد. 
از این رو باید گفت سفر به یونان و ترکیه اگرچه می‌تواند معطوف به بحران اوکراین باشد، اما نقش این دو کشور که از تأمین‌کنندگان مواد غذایی و سوخت رژیم صهیونیستی هستند حائز اهمیت است؛ چرا که آمریکا به دنبال حفظ این مسیر برای کمک‌رسانی به رژیم صهیونیستی است. همچنین سفر به اردن، عربستان و فلسطین اشغالی اولویت‌های دیگر سفر آقای بلینکن به منطقه است. بنابراین، باید گفت شرکت نکردن کشورهای منطقه در ائتلاف دریایی ضد حوثی آمریکا که موجب فشار بر رژیم صهیونیستی شده‌اند، از دیگر زمینه‌های سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه است.
از سوی دیگر شکست این رژیم با عدم موفقیت عملیات‌های نظامی در غزه و محقق نشدن اهداف آن طی چند ماه گذشته و افزایش تلفات غیر نظامیان در کنار نارضایتی افکار عمومی جهان از این رژیم و انتقاد کشورهای منطقه از صهیونیست‌ها سبب شده  است که بار دیگر و برای چهارمین بار وزیر خارجه آمریکا به منطقه سفر کند؛ سفری که اگرچه آقای بلینکن اعلام کرده است با هدف کاهش تنش در منطقه صورت می‌گیرد، اما در پس آن می‌توان کاهش فشار و جلوگیری از شکست رژیم صهیونیستی در منطقه را مشاهده کرد؛ چرا که با این اوصاف آمریکا دریافته است تداوم این روند‌ها موجودیت این رژیم در منطقه را با ابهام مواجه کرده است؛ بنابراین، آمریکا قصد دارد با کمک‌ کشورهای منطقه رژیم صهیونیستی را از این بحران خارج کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات