صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۵۲۸۵

جان من، هزاران بار فدای شما باد

در مکتب شهید سلیمانی آنچه نور بالا می‌زند و خودی نشان می‌دهد، اعتقاد صادقانه او به نقش مردم و ارادت به ملت ایران و امت اسلامی است؛ حاج قاسم به مردم ایران عشق می‌ورزید و این مهم را در گفتار و نوشتار و رفتار خود به خوبی نشان می‌داد. حرکاتش در کلام خلاصه نمی‌شد. به عبارتی عمل می‌کرد و آن عمل را به مردم توضیح می‌داد. این عشق و ارادت او به مردم به اندازه‌ای بود که در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «برادران و خواهران عزیز ایرانی من! مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد، کما اینکه شما صد‌ها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید.»
ارادت او به مردم به اندازه‌ای است که تلاش‌ها و موفقیت‌های خود را برای رسیدن به این موقعیت و جایگاه نادیده می‌گیرد و قلم به تشکر از مردم کرمان می‌برد و می‌نویسد: «نکته‌ای هم خطاب به مردم عزیز کرمان دارم؛ مردمی که دوست‌داشتنی‌اند و در طول هشت سال دفاع مقدس، بالاترین فداکاری‌ها را انجام دادند و سرداران و مجاهدان بسیار والامقامی را تقدیم اسلام نمودند. من همیشه شرمنده آنها هستم... عزیزان... من شما را از پدر و مادرم و فرزندان و خواهران و برادران خود بیشتر دوست دارم؛ چون با شما بیشتر از آنها بوده‌ام؛ ضمن اینکه من پاره تن آنها بودم و آنها پاره وجود من؛ اما آنها قبول کردند، من وجودم را نذر وجود شما و ملت ایران کنم.»
بنابراین، شناخت ابعاد شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی برای امت اسلامی جزء موارد مهم و ضروری است و باید با حفظ و آموزش ابعاد شخصیتی آن شهید سرافراز به نسل‌های آینده کوشا بود؛ زیرا شهید سلیمانی برجستگی‌های شخصیتی بارزی در سه ساحت بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌ها دارد؛ این برجستگی‌ها، همه در ارتباط و سازگار با هم بوده که درخصوص ایشان، شخصیتی برجسته را تشکیل داده است.
درس‌های ابعاد شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی، تضمین‌کننده انقلاب، اسلام و اخلاق در کشور و منطقه است و باید در راستای ترویج این سیره در ابعاد گوناگون، کار فکری و فرهنگی شود؛ همان‌گونه که امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فرمودند: «نباید به شهید سلیمانی به عنوان یک فرد نگاه کرد. سردار شهید عزیز را با چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم.»
آنچه باعث شد تا امام‌ما، خط سلیمانی را مکتب معرفی کند، مؤلفه‌های گوناگونی است که در وجود این شهید بزرگوار تجمیع شده است. در حقیقت تشکیل تمدن نوین اسلامی نیازمند الگوست و این الگو نیز نیازمند شاخصه‌هایی است که این شاخصه‌ها در وجود شهید سلیمانی به منزله یک شخصیت تأثیرگذار تجلی ‌یافته است.
مکتب حاج قاسم سلیمانی از منش و رفتار دلاورمردی می‌گوید که نمونه یک انسان مؤمن عاشق و وارسته با تقواست؛ سرداری که خالصانه عاشق شهادت و ولایت بود و خود را سرباز امام خامنه‌ای عزیز می‌دانست و تمام زندگی‌اش را وقف خدا و خدمت به مردم کرده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات