صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۵۳۰۴

عقل سلیم

پایگاه بصیرت / خورشیدی/ گروه سیاسی
به اذعان بسیاری از کارشناسان و اهل فن در علم سیاست، انتخابات اسفندماه امسال در جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در تاریخ عمر انقلاب است. اولین انتخابات پس از فتنه گسترده‌ سال گذشته (آشوب‌های شهریورماه)، همزمانی دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، فقط بخشی از اهمیت این ماراتن سیاسی است.
دشمن هم این موضوع را به خوبی درک کرده و با شیوه‌های گوناگون به دنبال ایجاد اختلال در روند اجرا، شکل‌گیری و برگزاری آن است. طبعاً هدف حداکثری دشمن ایجاد سد و مانع برای برگزار نشدن انتخابات بوده و هدف حداقلی آن هم شکل‌گیری رقابت سیاسی در ترازی پایین‌تر از انقلاب از هر حیث و جهت (در نوع اجرا و چینش مجلس آینده و تشکیل مجلس ناکارآمد و غیر انقلابی) است.
ناگفته پیداست که برگزاری انتخابات در همه کشورها به صورت عام و در ایران اسلامی به صورت خاص می‌تواند فرصت باشد و در صورت مراقبت نکردن، تهدیداتی را در پی دارد. درباره فرصت‌های انتخاباتی، می‌توان به بالا رفتن رشد و بالندگی جامعه، کمک به توسعه‌ سیاسی به معنای واقعی کلمه، اعمال حق سرنوشت از سوی مردم، معرفی و شناسایی نخبگان، چرخش و گردش قدرت و واگذاری حق انتخاب به مردم از سوی حاکمیت اشاره کرد.
تنش‌های احتمالی قومی، بومی، منطقه‌ای و... (به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی)، شکل‌گیری فضای احساسی و شلوغی‌ها که معمولاً می‌تواند زمینه‌ سوء استفاده معاندان و مخالفان را به همراه داشته باشد، تشکیل مجلس ناهم‌تراز و غیر انقلابی شبیه مجلس ششم و... می‌تواند بخشی از تهدیدات انتخابات باشد.
همه دلسوزان اعتراف می‌کنند با تعامل، هم‌افزایی، اتحاد ملت و عزم و اراده‌ مسئولان، می‌توان از ظرف و فرصت انتخابات آینده برای کشور تولید قدرت کرد و بسیاری از خواب‌های آشفته‌ دشمن و ادعاهای واهی آنها درباره تقلیل سرمایه‌های اجتماعی انقلاب را خنثی کرد، تا قطار رشد پیشرفت و تعالی کشور، با شتاب بیشتری به حرکت خود ادامه داده و طی طریق کند. 
بدون شک، عبور از برخی ملاحظات، تخطی از بایدها و نبایدها و بی‌دقتی، این فرصت را به تهدید تبدیل می‌کند تا بار دیگر به کشور و مردم آسیب‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری وارد شود. این وضعیت، شبیه کاتالیزور به دردسرها، شتاب بخشیده و کشور را به چالش می‌کشاند. بنابراین، عقل سلیم حکم می‌کند همه ایرانیان حتی کسانی که با انقلاب و آرمان‌ها زاویه دارند هم، یکپارچه شده و به صورت جدی تا لحظه آخر پای کار انتخابات باشند که در این صورت، برای کشور ایران، تولید قدرت شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات