صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۵۵۲۱

پیروز نهایی

پایگاه بصیرت / محمدرضا شریفی/ گروه سیاسی

بیش از 100 روز از جنگ رژیم صهیونیستی با غزه (رزمندگان حماس و جهاد اسلامی) می‌گذرد. به اذعان بیشتر کارشناسان، بر اساس اهداف اعلامی رژیم صهیونیستی (نابودی حماس و تخلیه غزه از فلسطینیان)، این رژیم به هیچ کدام از اهداف اعلامی نرسیده است؛ به راستی چرا؟ در این یادداشت دو دلیل اصلی که هر دو با هم و نه به تنهایی، در ناکامی رژیم صهیونیستی تأثیر داشته، بررسی می‌شود:
۱ـ یکی از علت‌های ناکامی، جنگ نامتقارن است. در جنگ نامتقارن یک طرف، یک کشور قدرتمند، مجهز به سلاح و فناوری‌های نظامی و مخابراتی روز (هواپیماهای جنگنده، پهپاد، انواع و اقسام موشک‌ها، سامانه‌های پدافندی مانند گنبد آهنین و...) در مقابل یک گروه کوچک، که از همه لحاظ ضعیف‌تر است (نه هواپیما جنگنده‌ای، نه گنبد آهنینی و...) قرار گرفته است؛ ولی در طول تاریخ ثابت شده است، در جنگ نامتقارن، گروه کوچک پیروز جنگ بوده است. مثال‌های این مدعا عبارتند از: حمله ناتو به حکومت اول طالبان و جنگ اسرائیل با لبنان، جنگ روسیه با افغانستان یا جنگ آمریکا با ویتنام. در همه این جنگ‌ها، کشور بزرگ و قدرتمند با وجود جنایت‌های بسیار در نهایت با هزینه و کشته‌های بسیار زیاد شکست خورده است. علت پیروزی گروه یا کشور ضعیف، جنگ فرسایشی و حمایت مردم است. در جنگ نامتقارن به علت اینکه گروه کوچک هر زمان که بتواند و آمادگی داشته باشد، عملیات انجام می‌دهد، ولی ارتش کلاسیک باید همواره در حالت آماده‌باش باشد. این حالت «آماده‌باش» در طولانی‌مدت موجب فرسودگی و شکست می‌شود.
2‌ـ علت دیگر ناکامی رژیم صهیونیستی، نداشتن صبر و راهبرد درست در جنگ با غزه است. رژیم صهیونیستی به علت ضربه دردناکی که از رزمندگان حماس خورده بود و به علت شکست هیمنه نظامی و عیان شدن شعارهای تو خالی که سال‌ها با آن در دل کشورهای ضعیف عرب و غیر عرب رعب و وحشت می‌انداخت و خود را جزء پنج کشور قدرتمند نظامی جهان معرفی می‌کرد، نتوانست با تدبیر و صبر، پاسخ یا راهبرد مناسبی را برای عملیات طوفان‌الاقصی طراحی کند و برای پاسخ به افکار عمومی داخلی و خارجی و حفظ وجهه نظامی خود، دچار خطای محاسباتی شد و راهبرد جنگ نامتقارن را انتخاب کرد؛ به همین دلیل نه تنها تاکنون نتوانسته به اهداف اعلامی خود دست یابد، بلکه با گذشت زمان و فرسایشی شدن جنگ هم ضربات دردناک بیشتری از حماس و جهاد اسلامی غزه خورده و هم با ورود تعدادی از اعضای محور مقاومت، مانند حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن به جنگ، ضربات دردناک و تحقیرآمیز بیشتری تحمل کرده است. از طرفی با جنایاتی که در غزه مرتکب شده، موجب اتحاد هرچه بیشتر محور مقاومت شده و چهره پلید و جنایتکار خود را که سال‌ها در زیر نقاب هولوکاست برای جهانیان مخفی کرده بود، عیان کرده و جهانیان به خوی وحشیانه این رژیم نامشروع پی برده و مسئله فلسطین را که می‌رفت تا به دست فراموشی سپرده شود، به مسئله روز دنیا تبدیل کرده است. ان‌شاء‌الله با همین حماقت‌ها، گور خود را کنده و فلسطین به لطف خداوند متعال و عنایات امام زمان و مجاهدت رزمندگان اسلام «پیروز نهایی» نبرد طوفان‌الاقصی بوده و فلسطین آزاد خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات