صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۶۰۱۹

دمنوش آری یا خیر؟

پایگاه بصیرت / محبوبه‌سادات رضوی/ گروه جوان

 سبک زندگی امروزه مردم سبب شده است همه به دنبال راهکاری طبیعی باشند که سلامت جسم و روح آنها را تضمین کند؛ راهی که کمترین میزان عوارض را داشته و خیلی زود به نتیجه مطلوب برسد. یکی از این موارد مصرف دمنوش‌هاست، به گونه‌ای که امروزه بسیاری از افراد جامعه به مصرف دمنوش‌ها روی آورده‌اند؛ اما مصرف همین دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی نیز تدابیر خاص خود را می‌طلبد و مصرف خودسرانه و زیاد آنها توصیه نمی‎شود.
دمنوش‌ها در مقایسه با جوشانده‌ها عملکرد ملایم‌تر و بالطبع عوارض کمتری دارند، ضمن اینکه برای مزاج‌ها، سنین و آب و هوای گوناگون نیز سازگارتر هستند. عمده دمنوش‌هایی که در حال حاضر مصرف آن رایج شده، مزاج گرم دارند. البته این مسئله به این معنا نیست که مصرف دمنوش در افراد گوناگون بدون عارضه است. دمنوش‌ها به مثابه گروه‌های متفرقه در تغذیه مصرف می‌شود و نوشیدنی روتین که همه مردم از آن استفاده کنند، نیستند.
با وجود سودمند بودن داروها و دمنوش‌های گیاهی در بسیاری از بیماری‌ها، مصرف خودسرانه آنها ممکن است بسیار خطرآفرین بوده و تهدیدی برای سلامت جامعه باشد و همین مسئله موجب می‌شود به جای بهره‌مندی از خواص گیاهان دارویی، به عوارض جانبی ایجاد شده از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی گرفتار شوند و متأسفانه در برخی موارد، نمونه اصلی گیاه عرضه نمی‌شود یا نمونه عرضه شده با آلودگی‌هایی همراه است، اما باید بدانید در مواردی هم تداخل اثر چند گیاه با یکدیگر می‌تواند از خواص دمنوش کاسته یا با ایجاد سم، موجب بروز عوارض جزئی یا شدید در مصرف‌کننده شود. در نتیجه بدون آگاهی، از مخلوط کردن چندین نوع گیاه با یکدیگر بپرهیزید. برخی خانواده‌ها عادت به مصرف میزان زیادی دمنوش در طول شبانه‌روز دارند و اغلب نگرانند که مصرف زیاد از حد این نوشیدنی‌ها تهدیدکننده سلامت‌شان باشد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات