صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۶۳۱۶
ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌‌وگو با صبح صاد‌ق مطرح کرد

عصای موسی برای ولی امر

پایگاه بصیرت / احمد رجایی/ گروه پرونده
انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای بسیاری درحوزه‌های نظامی و بین‌الملل، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی داشته است. دستاوردهایی که نتیجه ایمان راسخ و باور به آرمان‌هایی بود که توانست بزرگ‌ترین و سخت‌ترین موانع را از سر راه بردارد و به اهداف نهایی برساند.
کارشناسان معتقدند، انقلاب اسلامی یک بازوی نیرومند و قوی برای پیشبرد اهداف داشته است. بازویی که از نخستین روزهای شکل‌گیری انقلاب به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد تا از همان آغازین روزهای پیروزی، نظام اسلامی را در مسیر نیل به اهداف یاری رساند. «ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس مسائل سیاسی سپاه پاسداران را به عصای موسی برای ولی امر تشبیه می‌کند؛ عصایی که می‌تواند با پشتکار و تلاش در عرصه خدمت و امنیت معجزه‌ای، همانند عصای موسی برای جامعه اسلامی رقم بزند. ادامه این گفت‌وگو با صبح صادق را می‌خوانید.
 
نقش پاسدار و تأثیرگذاری این نیروی مقتدر در تحقق ارزش‌ها و آرمان‌ها چیست؟ تحلیل و ارزیابی‌تان را درباره این نیروی بازدارنده دشمن، مولد و خلاق و امدادرسان در جامعه فعلی بفرمایید.
اسم پاسدار روی خودش نشان‌دهنده تمام جنبه‌های پاسداران است. وقتی می‌گویند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یعنی نیرویی که پاسدار و محافظ انقلاب و نظام است. 
تشکیل سپاه پاسداران یکی از ابتکاراتی است که حضرت امام(ره) آن را به منصه ظهور رساندند و تشکیل سپاه را به منزله بخشی از ظرفیت دفاعی کشور با رویکرد توجه به انقلاب و ارزش‌های انقلابی و ساماندهی بچه‌های کمیته پس از انقلاب ۵۷ و کمیته سابق که باز خود کمیته هم از جمله ابتکارات خود حضرت امام(ره) بود، انجام دادند.
اکنون در حوزه دفاعی یک بخشی از وظایف را افزون بر ارتش، کماکان سپاه پاسداران برعهده دارد و هر یک مأموریت‌ها و رویکردهای خاص خودشان را در حوزه مدیریت تهدید دارند و این هم خود عاملی بوده که سپاه را با اهداف چند منظوره تا الان در کنار انقلاب و ملت و نظام سیاسی حفظ کرده است.کماکان توصیفی که می‌توان از سپاه داشت؛ مانند عصای موسی برای ولی امر است؛ اگر ولی امر دو عصا داشته باشد؛ یکی ارتش و دیگری سپاه پاسداران است که سپاه هم در حوزه فرهنگی و هم درحوزه امنیتی، دفاعی و حتی تکنولوژیکی و در همه عرصه‌ها حضور پیدا کرده و نقش‌آفرینی می‌کند.
سپاه پاسداران را باید به مثابه ساختاری دانست که سبب زیرسازی مبانی اعتقادی می‌شود و شکل‌دهی و سازمان‌دهی می‌شود. سپاه ترکیبی از روحیه بسیجی و نظامی و جنبه‌های تکنیکی و تاکتیکی است؛ ولی مهم‌ترین مسئله رویکرد دفاع از انقلاب اسلامی است که ما اکنون در غرب آسیا و محیط پیرامونی‌مان هم می‌بینیم که سپاه دارد نقش‌آفرینی می‌کند و به نوعی در جنبه مدیریت تهدید هم سیاست خارجی است.
اگر سپاه در ‌کوران مسائل انقلاب نبود، حتی انقلابی هم نمی‌بود؛ از این رو جایگاه سپاه و برادران سپاهی و صیانت از انقلاب و آرمان‌های انقلاب جایگاه بسیار رفیع و زنده‌ای دارد.
 
در حوزه مقاومت هم سپاه پاسداران نقش‌آفرینی‌های بسیاری داشته است؛ در این حوزه چقدر دیدگاه جامعه و جامعه بین‌المللی یا منطقه را می‌توان توضیح داد؟
همین ویژگی ماهیتی در شکل‌دهی به مأموریت‌هاست که امروز ما با پدیده‌ای با عنوان «مقاومت» روبه‌رو هستیم؛ یعنی تلفیقی از جهت‌گیری‌های امنیتی، فرهنگی، دفاعی، ایدئولوژیک و از همه اینها بالاتر پیش مرگ شدن برای پایایی و بقای انقلاب. تلفیق این موضوع سبب شده است، امروز این گفتمان انقلاب در حوزه میدان در کلام سپاه خود را خوب نشان دهد، این گفتمان جذابیت دارد و سبب شده است کسانی هم که با معضل امپریالیسم، دیکتاتوری و معضل هژمونی صهیونیست مواجهند، تنها راهکار را این رویکرد ببینند.
بنابراین شاهدیم که مدل و الگوی شخصیت سپاه در حال تکثیر در قالب جریان‌های مقاومت است و این مهم، یعنی تلفیق آن به حوزه مقاومت تبدیل شده است. بنابراین این چیزی است که فهمش از حوزه ادراکی آمریکا و دشمنان انقلاب خارج است و نمی‌توانند آن را هضم کنند. به همین دلیل توصیفاتی می‌کنند درحوزه رابطه سپاه با جریان‌های مقاومت با عنوان گروه‌های نیابتی.
اصلاً بحث نیابتی نیست؛ بلکه یک روح هستند در قالب تشکل‌هایی که به آنها مقاومت می‌گویند؛ به همین دلیل هر کجا که اتفاقی بیفتد، درک مشترک، گفتمان مشترک و جهت‌گیری مشترک سبب می‌شود همه اینها کنار هم قرار بگیرند. 
لذا همین را در یمن، سوریه و حزب‌الله لبنان و عراق می‌بینیم و در جای جای دنیا می‌تواند این اتفاق تکثیر شده و گسترش پیدا کند و بحثش هم این است که همه خود را با یک فرجام می‌بینند و هم راستایی دارند در تهدید و هم راستایی دارند در فرصت و کسی جریان سپاه بر آنها یا آنها بر سپاه غلبه ندارند؛ بلکه همه در پیشگاه حضرت حق خود را می‌بینند و به اسلام و مسئولیت‌هایی که در قبال مردم، آرمان‌های شهدا و آرمان‌های قرآنی دارند، متعهد هستند.
وقتی این مقوله را می‌خواهند آنالیز کنند اگر کسی در این حوزه معرفتی ورود نداشته باشد، آن را فهم نمی‌کند و این عدم درک و ناتوانی در مقابله با سپاه که ما اکنون در طرف‌های غربی، طرف‌های مخالف اسلام و انقلاب می‌بینیم، به دلیل همین فقدان معرفت در این حوزه است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات