صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۳۲۰
حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با صبح صادق عنوان کرد

سپاه قدرت بازدارنده

پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور/ گروه پرونده
از انقلاب تاکنون بیش از 45 سال می‌گذرد؛ 45 سالی که روزهای تلخ و شیرین بسیاری برای‌مان در بر داشته است؛ اما آنچه در میان همه این تلخ و شیرین‌ها از حملات منافقین تا مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها و کمبودها پشت مردم را گرم کرده، پشتوانه‌ای به نام پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. پاسدارانی که هر جا مشکلی پیش آمده، سیل و زلزله شده یا مصیبتی بر مردم وارد شده است، پای ثابت رفع مشکلات بوده‌اند؛ در روزهای کرونا هیچ کس خاطرات پاسدارانی را که با لباس‌های سپید در بیمارستان‌ها خدمت می‌کردند، از خاطر نبرده است. پاسدارانی که گاهی با لباس سبز در میدان‌های نبرد در حال دفاع از مرزهای فیزیکی و امنیتی کشور هستند، گاه با لباس کارگران در حال بازسازی خانه‌های تخریب شده ناشی از بلایای طبیعی هستند و گاه در نقش دانشمندان و متخصصان هوا و فضا در حال ساخت موشک و فضاپیما خودنمایی می‌کنند. روز ولادت امام حسین(ع) مصادف با روز پاسدار بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های «حسین کنعانی‌مقدم» کارشناس سیاسی بنشینیم. این مصاحبه را پیش رو دارید.
 
پاسدار چطور تعریف می‌شود و تحلیل شما از وضعیت کنونی پاسداران در جامعه با توجه به نقش آنها از انقلاب تا امروز چطور ارزیابی می‌شود؟
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به امر امام(ره) و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد؛ به این معنا که پاسداران انقلاب اسلامی در یک سازمان گسترده داخلی و بین‌المللی توانسته‌اند در مسیر حفظ دستاوردهای انقلاب و ارزش‌های آن و همچنین دفاع از مرزهای کشور در دوران دفاع مقدس و همینطور حوادث و بحران‌های گوناگون در خط مقدم مبارزه با استکبار و صهیونیست و دشمنان انقلاب قرار بگیرند و با توجه به آیه‌‌ای که در نشان سپاه پاسداران قرار گرفته است، یعنی «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» مسئولیت این را دارند که با قدرت، تجهیزات و امکانات موجب ترس دشمنان خدا و دشمنان مردم شوند و با قدرت بتوانند امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنند.
بر همین اساس، می‌توانیم بگوییم مأموریت‌هایی که در اساسنامه سپاه وجود دارد، یکی از ارکان اصلی تداوم انقلاب اسلامی، حفظ و همچنین پاسداری از دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است که بر عهده این نهادی است که در دل مردم شکل گرفت و همراه با مردم و همواره برای مردم بوده است. 
بیشترین شهدایی که در طول دفاع مقدس شاهد بودیم، برآمده از همین جانفشانی‌ها و مبارزات مستمر سپاهیان و بسیجیان است و پایگاه مردمی سپاه در میان مردم و همین تشکیلات بسیج است.
سپاه قدس انقلاب اسلامی در چارچوب ‌مأموریت‌هایی که در داخل دارد، توانسته است خارج از مرزهای فیزیکی سخت و مرزهای نرم امنیتی را تا مدیترانه حفظ کند و در مقابل استکبار، آمریکا و رژیم صهیونیستی یک قدرت مقابل و مقاومی را ایجاد کند که هم توانسته حوزه نفوذ قدرت ایران را تا فراتر از منطقه ببرد و هم مانع از دستیابی دشمن برای آسیب زدن به ملت ایران باشد.
به نظر می‌رسد، سپاه در جایگاهی که اکنون دارد، یک نیروی مسلح ایدئولوژیک و دارای چارچوب‌های انقلابی و اسلامی است که تدوین‌کننده تداوم انقلاب اسلامی باشد و مدافع ملت ایران در تهدیدات، تحریم‌ها و اقدامات ددمنشانه علیه ملت ایران باشد.
 
مردم نگاه ویژه‌ای به پاسدار و پاسداران این سرزمین دارند، اما دشمن ترس دوچندانی نسبت به این نیروی شجاع و مقتدر دارد و این در حالی است که پایه اصلی مقاومت هم پاسداران بودند؛ این ارزیابی چطور قابل توضیح است؟
اگر بخواهیم از نقش سپاه درک بهتری داشته باشیم، باید به سخنان دشمنانش توجه کنیم؛ در حالی که آمریکا و رژیم صهیونیستی همه اهداف خود را روی سپاه متمرکز کرده‌اند. خود آقای نتانیاهو در سازمان ملل نقشه‌ای نشان داد که اقرار می‌کرد ما هر کجا می‌خواهیم وارد شویم، در مقابل‌مان نیروی قدس است یا آمریکایی‌ها بارها در بیانات‌شان سپاه را یک قدرت بازدارنده در برابر هژمونی آمریکا مطرح کردند.
لذا این جایگاه افزون بر اینکه در دفاع از امنیت ملی ما نقش بسزایی دارد، امیدی هم برای مستضعفین و کسانی است که کشورهای‌شان اشغال شده است، همانند فلسطینی‌ها یا همچون ملت عراق که سال‌ها به دست آمریکا اشغال شد. همینطور افغانستان و سوریه و یمنی که مورد تهاجم آمریکا و انگلیس و سایر ایادی‌شان هستند. همه اینها الگوهایی که در مبارزه به کار می‌گیرند، همین الگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که توانسته هم جمهوری اسلامی را از تهدیدات نظامی، سیاسی و اقتصادی و جنگ هیبریدی آمریکا نجات دهد و هم اینکه توانسته است سد محکمی در برابر توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه ایجاد کند.
 
پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون چطور توانستند آرمان‌های انقلاب را تحقق بخشیده و محقق‌کننده دستاوردهای آن باشند؟
بنده خودم عضو شورای عالی سپاه بودم و سال‌ها مسئولیت‌های فرماندهی دوران دفاع مقدس و مسائل و حوادث گوناگون سپاه را بر عهده داشته‌ام و شناختم از این نیروی مقدس عمیق و دقیق است. می‌توان به جرئت گفت، شجره طیبه‌ای که حضرت امام(ره) به عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نظر گرفت و تشکیل داد، پشتوانه مستحکمی برای انقلاب اسلامی در برابر دشمنانش است که نه تنها از مرزهای فیزیکی و امنیتی پاسداری می‌کند؛ بلکه مرزهای ارزشی انقلاب را هم مورد حمایت قرار می‌دهد.
تجربه و تعامل ما با دیگر نقاط جهان است که می‌تواند در همه زمینه‌ها، به ویژه زمانی که مورد تهدید و تحریم هستیم، یک محور مهم مقاومت و اقتدار نظام باشد و زمانی که نیاز بود در بخش‌های فنی و مهندسی توسعه‌ای حرکت کنیم،  همه ما را تحریم کردند. اینجا بود که سپاه پاسداران وارد میدان شد و با امکاناتی که فراهم کرد، یک قدرت موشکی و پهپادی و نظامی قوی و مقتدر ایجاد کرد؛ به گونه‌ای که یک قدرت بازدارندگی باشد. 
آمریکا با همه تهدیداتی که انجام داد، به دلیل همین قدرت بازدارندگی سپاه پاسداران جرئت نکرد یک گلوله به سمت ایران شلیک کند. همچنین با تشری که رهبری به آمریکا، به ویژه در حوادث اخیر زدند، شاهد بودیم که آمریکایی‌ها هر گونه  تهدیدی علیه ایران را کنار گذاشتند و این نشان‌دهنده نقش مهم پاسداران و دیگر نیروهای مسلح ماست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات