صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۶۳۲۱

جهاد پزشکی

پایگاه بصیرت / رضا زمانیان/ گروه پرونده
از ابتدای انقلاب، سپاه تنها در عرصه نظامی و امنیتی فعال نبوده است؛ بلکه در عرصه‌های گوناگون پاسداران این مرز و بوم نقش‌آفرینی کرده و خواهند کرد. باید اذعان داشت، ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون همواره مورد عناد دشمنان بوده است؛ دشمنانی که حتی اگر با مشکلات داخلی فراوانی در کشور خود مواجه بوده و هستند؛ ولی از دشمنی با این نظام مقدس دست بر نمی‌دارند و مدام به دنبال سیاه‌نمایی و تحریم سازمان‌ها، نهادها و اشخاصی بوده که می‌دانند جزء تأثیرگذارترین‌های کشور در عرصه‌های گوناگون هستند. 
پاسدار از همان جایی که نامش مشخص است؛ یکی از همین تأثیرگذارانی است که به دلیل ترس دشمن صهیونیستی و آمریکایی همواره مورد خشم و عناد بوده است. سپاه تشکیل شد تا محافظ کیان کشور و ارکان انقلاب در برابر تهدیدات باشد، نهادی که قرار بود نظامی و دفاعی باشد؛ اما امروز می‌بینیم در خیلی از عرصه‌ها گام‌های بلند و کارسازی برداشته است؛ چرا که دشمنی دشمنان و تحریم‌ها و اجازه ندادن برای دسترسی به خیلی از پیشرفت‌های جهانی بسیج در عرصه علمی، تکنولوژی و پزشکی را هم برای کشور به ارمغان آورد تا نشان دهد ایرانی مسلمان بیدی نیست که با این بادها بلرزد و بیخودی نیست که سیدروح‌الله خمینی(ره) امام و رهبر فرزانه انقلاب روز ولادت امام حسین(ع) را روز پاسدار نام می‌نهند و دلیلی محکم پشت این نام‌گذاری وجود دارد.
 
دغدغه بهداشت و بسیج پاسداران 
شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دوره طاغوت سبب خشم مردم بود، بی‌توجهی به مناطق محروم و رسیدگی نکردن به مشکلات آنها، از جمله عرصه بهداشت و درمان بود. امری که امروز و شاید بهتر است بگوییم از همان ابتدای انقلاب اسلامی با تشکیل سپاه و بسیج پزشکی کمک شایانی به گسترش خدمات بهداشت و درمان به ویژه در مناطق محروم کرده است. 
خدمات درمانی و بهداشتی سپاه برای مناطق محروم یکی از مواردی است که امروز با نگاهی به عقب به افتخارات آن خیلی بیشتر از آنچه هست، پی می‌بریم؛ چرا که متخصصان و پزشکان و نخبگان ایران اسلامی با کمترین امکانات و شاید بهتر باشد بگوییم با دست‌های خالی و تنها با تکیه بر توان بومی توانستند خدمات درمانی در مناطق محروم را به نتیجه برسانند.
چند سال درگیری با بیماری مهلک کرونا و مرگ عزیزانی که حتی نمی‌توانستی در تشییع جنازه‌شان از تسلیت دوستان و نزدیکانت بهره ببری، خاطرات ناخوشایندی است که اگر بسیج پزشکی و پاسداران همیشه به خدمت برای پاکسازی معابر و کمک به درمان بیماران خصوصاً در مناطق دور افتاده و کم برخوردار نبودند، شرایط را خیلی بغرنج‌تر می‌کرد. این بار سبزجامگان عرصه امنیت ماسک و دستکش و لباس سپید بر تن کردند تا در عرصه دیگری خدمت کنند. ارگان و نیرویی که از مردم و برای مردم است و همواره در تمام مصائب و خوشی‌ها و ناخوشی‌ها پای ثابتی برای کمک‌رسانی و خدمت‌رسانی است.
سپاه ثابت کرده است در بزنگاه‌های تاریخی همیشه مرد میدان، یاریگر و خدمت‌رسان است؛ سپاه از ضد عفونی کردن خیابان‌ها تا تولید واکسن کرونا و واکسیناسیون عمومی و مراقبت از بیماران و ویزیت در محل و درمان آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.
 
طرح خدمت‌رسانی پزشکی 
بسیج پزشکی و دانشگاه بقیه‌الله سپاه در روستاها و شهرهای دورافتاده خدمات درمانی بسیاری به مردم ارائه می‌کنند. خدماتی که از تب‌سنجی و کمک به درمان‌های سرپایی تا دندانپزشکی و درمان‌های تخصصی را شامل می‌شود. سپاه در توزیع واکسن فلج اطفال و ارائه خدمات درمانی حتی تا دورترین روستاها توانست کشور را در مبارزه با فلج اطفال پیروز کند.
موفقیت سپاه در ارائه قطره فلج اطفال راه را برای تولید و واکسیناسیون عمومی کرونا نیز هموار کرد و توانست با ساخت نمونه ایرانی واکسن کرونا و واکسیناسیون عمومی به عنوان پایلوت در سیستان و بلوچستان این استان محروم را که با آمار بالایی از کرونا درگیر شده بود، از کرونا خلاص کند.
اعزام متخصص قلب وعروق برای ارائه خدمات پزشکی به مردم یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده بسیج جامعه پزشکی سپاه با هدف ارائه خدمات درمانی رایگان و مورد نیاز در مناطق محروم و کم برخوردار بوده است.
خدمات پزشکی و ارائه بسته معیشتی به بیماران مبتلابه سل و سوءتغذیه و آموزش به بیماران در خصوص تغذیه سالم و رعایت نکات بهداشتی، ویزیت و معاینه چشم(تعیین نمره) بیماران حاشیه شهرهای کم برخوردار؛ برپایی ایستگاه سلامت، فشارخون و تب سنجی، عملیات تست قند خون و غربال بیماران دیابتی از دیگر خدمات درمانی سپاه به شمار می‌رود.
 
خدمات درمانی برای همه 
اعزام تیم تخصصی و آموزشی به حاشیه شهر‌ها و ویزیت بیماران از سوی متخصص زنان و همچنین مشاوره و مراقبت‌های بارداری و آموزش خودمراقبتی از جانب کارشناسان مامایی و روانشناسی از دیگر خدمات درمانی سپاه پاسداران در مناطق محروم بوده و هست.
باید گفت، امروز نیروها و رده‌های سپاه از مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیادی برای خدمت‌رسانی به مردم برخوردارند؛ رایگان بودن درمان یکی از اهداف انقلاب است که سپاه پاسداران تمام همت خود را برای تحقق این مهم و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هر چه بیشتر و بهتر به هموطنان، به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار به کار گرفته است تا هم چهره فقر را دگرگون کند و هم بهداشت و درمان را برای همه مردم به ارمغان بیاورد و دیگر هیچ بیماری در هیچ نقطه دورافتاده‌ای با مشکل درمان مواجه نباشد.
عنوان می‌کنند همانگونه که بسیج و سپاه در طرح ملی واکسیناسیون فلج اطفال تجربه موفق و نقش‌آفرینی مؤثری داشته است، توانسته در ساخت مراکز درمان ثابت مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تخصصی خاتم‌الانبیاء و ارائه خدمات با کمترین هزینه در شهرها و روستاهای محروم هم خدمت‌رسانی کند. پاسداران ثابت کرده‌اند مرد میدان عمل هستند، نه مانند آنهایی که آن ور آب در ناز و نعمت نشسته و فقط ایراد می‌گیرند و به دنبال سیاه‌نمایی و ناامیدپراکنی در جامعه هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات