صبح صادق >>  جبهه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۶۴۸۳

پاسداران جزء هیچ حزب و دسته‌ای نیستند؟

پایگاه بصیرت / حسن نوروزی/ گروه جبهه
نگاه به مناسبت‌های تاریخی باید به گونه‌ای باشد که نه تنها احوال ما، بلکه در نقطه‌ای بالاتر رفتار ما را نیز دستخوش تغییر قرار دهد. نگاه سنجیده به اعیاد شعبانیه و حتی اربعین و عاشورای حسینی(ع) گویای همین مطلب است. افرادی که در مناسبت‌های تاریخی به دنبال چرایی نامگذاری آن روز می‌روند یا سعی دارند ارتباط آن روز را با زندگی خود دریابند، درک درستی از زندگی خواهند داشت. برای نمونه، روز سوم شعبان که به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گره خورده است، این سؤال را در ذهن آدمی ایجاد می‌کند که چه ارتباطی بین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زندگی امام حسین(ع) وجود دارد؟ حقیقت پاسداری چیست؟ این ضرورت را حضرت امام خامنه‌ای در ‌کلامی خطاب به پاسداران، این‌گونه بیان می‌کنند: «من اصرار دارم ‌که شما عزیزان پاسدار در هر ‌کجا هستید، روح و حقیقت مسئله پاسداری و سپاه پاسداران را مورد توجه قرار دهید.»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت 1358 تأسیس شد. امام خمینی(ره) دو ماه بعد، یعنی در هفتم تیر ماه، مصادف با سوم شعبان پیامی را به مناسبت ولادت امام حسین(ع) فرستادند و در این پیام سوم شعبان را روز «پاسدار» نامیدند. «روز مبارک سوم شعبان‌المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسداری از مکتب مترقی اسلام است، به عموم هم‌میهنان و به خصوص پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم و به حق باید این روز معظم را روز پاسدار بنامیم. روز ولادت باسعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است، پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوت بنی‌امیه نجات داد... اگر فداکاری پاسداران عظیم‌الشأن اسلام و شهادت جوان مردانه پاسداران و اصحاب فداکار او نبود اسلام در خفقان رژیم بنی‌امیه و رژیم ظالمانه آن وارونه می‌شد و زحمات نبی اکرم(ص) و اصحاب فداکارش به هدر می‌رفت.»
پاسدار در لغت به معنای نگهبان و مراقب است. پاسداران کسانی هستند که در حساس‌ترین لحظه‌های تاریخ، از میان خلق برمی‌خیزند و همچون دژی مستحکم، مردانه و شجاعانه در جهت رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن، گام برمی‌دارند.
از این‌رو پاسداری و کمر بستن برای احیای حقیقت‌خواهی، همتی جانانه می‌طلبد و تنها از مردانی چون امام حسین(ع) و یاران و رهروان او بر می‌آید که آزادگی و شور حقیقت‌جویی‌اش، چنان حماسه‌ای آفرید که تا همیشه نامش جاودان و موجب احترام انسان‌های حق‌طلب خواهد بود.
نمونه‌ بارز از رادمردی پاسداران انقلاب اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس بود؛ پاسدارانی که در دفاع از کیان و کشور خود فداکاری کردند و با روحیه شهادت‌طلبی، انسجام درونی و خلاقیت نظامی، در صحنه‌های گوناگون نبرد کردند و با الهام از حضرت سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع)، با بذل خون و جان خویش و جانبازی‌ها و ایثارگری‌ها، نگذاشتند دست سربازان شیطان، به ذره‌ای از خاک میهن اسلامی برسد. همانطور که گفتیم، گویاترین زبان‌ها در بیان رسالت پاسداران شهدا هستند؛ از این‌رو در ادامه نکاتی را که شهدا درباره وظایف پاسداران بیان کرده‌اند، اشاره خواهد شد. 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهید «مصطفی ردانی‌پور» در یکی از سخنرانی‌های خود در عملیات رمضان سال 1361 بر مبارزه با رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند و مسئولیت اصلی را بر دوش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گذارد. شهید ردانی‌پور در این سخنرانی درباره ویژگی یک پاسدار واقعی می‌گوید: «امروز اگر ما سراغ اسرائیل نرویم و کشور‌های اسلامی را از چنگال این طاغوت‌ها نجات ندهیم، اسرائیل می‌آید و کشور ما را می‌گیرد، اگر ما در مرز‌های اسرائیل نرویم و با اسرائیل نجنگیم در آینده نزدیک اسرائیل با ما هم‌مرز خواهد شد و داخل خاک خودمان با ما خواهد جنگید. این چیزی است که همه می‌دانند و امام هم فرمودند و در این رابطه سپاه بیش از همه مسئول است. پاسداری که در سپاه می‌آید باید از همه‌چیزش بگذرد و از زمانی که در سپاه آمد باید بجنگد تا وقتی‌که جان از بدنش بیرون برود. اگر کسی در سپاه آمد و بعد از مدتی فکر خانه و زندگی و زن به سرش زد و از هدف خود باز ماند، این پاسدار نیست.» 
«شهید اصغر عبدالهی» نیز پاسدار واقعی را اینگونه معرفی می‌کند: «پاسداران جزء هیچ گروه، حزب و دسته‌ای نیستند جز «حزب‌الله» و هدف‌شان جز نگهداری دستاورد‌های انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف انقلاب در سراسر جهان نمی‌باشد و مطیع و فرمان بر ولایت فقیه می‌باشند و مخلصانه و ایثارگرانه لباس مقدس پاسداری را به تن ‌کرده‌اند و شب و روزشان را وقف انقلاب اسلامی می‌‌کنند.»
به سبب این پاسداران واقعی است که هر یک از شهدا سپاه را چنان با قداست و شرافت می‌بینند که یکی از آن به منزله مسجد یاد می‌کند و دیگری آن را پلی می‌بیند که او را به معبود می‌رساند. «شهید احمد یونسی» درباره سپاه می‌نویسد: «سپاه را به عنوان شغل انتخاب نکرده‌ام بلکه سپاه را وسیله یا بهتر بگویم پلی می‌دانم ‌که مرا به معبودم می‌رساند.» «شهید مصطفی دهقانی‌دستجردی» نیز می‌نویسد: «من سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسجد خود می‌دانم و قداستی همچون قداست خانه خدا برای آن قایلم. زیرا سپاه پلی است ‌که قدوم مبار‌ک شهدا بر آن گذشته شده است.»
بهتر است در این روزها که به نام پاسدار نامگذاری شده است نگاهی دوباره به تاریخچه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پاسداران شاخص آن بیندازیم و این روحیه را در خودمان مورد توجه قرار دهیم که وظیفه امروز ما چیست؟ در این روزها دشمن دیگر به صورت مستقیم و رو در رو وارد گود نمی‌شود؛ بلکه از میان شلوغی‌ها و سردرگمی‌ها با خنجر مسموم شبهات و فتنه‌ها وارد میدان می‌شود. مسئله‌ای که شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیت جاودانه خود به آن اشاره می‌‎‌کند و می‌نویسد: «شناخت به موقع دشمن و اهداف و سیاست‌های او و اخذ تصمیم به موقع و عمل به موقع؛ هریک از اینها اگر در وقت خود صورت گیرد، بر پیروزی شما اثر جدی دارد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات