صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۴۰

گرمای انتخابات دلسردی دشمن

پایگاه بصیرت / رضا زمانیان/ گروه پرونده
چندی دیگر تا انتخابات مانده است؛ انتخاباتی که قرار است آینده این کشور و ملت را بار دیگر بر دوش زنان و مردانی بنهد که چهار سال آینده را طراحی و ریل گذاری کرده و قوانین و نظارت بر اجرایشان را به منصه ظهور برسانند. انتخاباتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب منشأ تحول و تغییرات نظام‌مند در کشور خواهد بود و می‌تواند آینده این مرز و بوم را بر قله‌های رفیع پیشرفت و موفقیت بیش از پیش ترسیم کند. از این رو برگزاری انتخابات از این منظر شایان توجه و اهمیت بوده و نشان‌دهنده موجودیت نظام اسلامی ایران است که بر پایه جمهوریت و مردم‌سالاری بنا شده و حضور و مشارکت مردم در آن و انتخاب افرادی که قرار است متولیان اجرا و نظارت باشند، اهمیتی ویژه دارد.
 
انتخابات پرشور وظیفه همگانی
رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت انتخابات و لزوم حضور همگانی برای برگزاری پرشور آن در عرصه‌های گوناگون انتخابات از انتخاب ریاست‌جمهوری تا نمایندگان مجلس و خبرگان رهبری تأکید داشته و دارند و عنوان کرده‌اند: «همه باید تلاش کنند که این انتخابات، پرشور برگزار شود. این انتخابات نشان‌دهنده‌ واقعى حضور مردم در صحنه‌ سیاسی کشور باشد. هر انتخاباتی که پرشور شود، کشور را بیمه می‌کند. انتخابات، پرشور به میزان زیادی کشور را بیمه کرده، دشمن را مأیوس نموده و مواردی از توطئه‌های سیاسی را که آنها داشتند خنثی می‌کند.»
 
اهمیت ماهیت انتخاب نه منتخب
«امروز هم صرف‌نظر از اینکه چه کسی از صندوق رأی بیرون خواهد آمد، چه کسی انتخاب خواهد شد و چه کسانی مسئولیت را بر دوش خواهند گرفت‌ـ این در درجه دوم است‌ـ باید همه در انتخابات شرکت کنند. من در انتخابات ریاست‌جمهوری هم همین را به مردم گفتم. اینکه چه کسی انتخاب شود، مسئله اول نیست؛ مسئله دوم است. مسئله‌ اول این است که مردم، همه در انتخابات شرکت کنند؛ پرشور شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند، فکر کنند، تحقیق کنند و آن کسی را که می‌خواهند، انتخاب کنند. انتخابات، خودش مهم است. حضور مردم در انتخابات مهم است.»  ایشان همچنین می‌فرمایند: «انتخابات‌ها را مهم بشمرید؛ در انتخابات‌ها شرکت کنید؛ انتخابات‌ها را رها نگذارید؛ انتخابات مهم است. بنده بارها گفته‌ام و به مردم عزیزمان عرض کرده‌ام‌ـ هم در این انتخابات هم قبل از آن در انتخابات‌های مجلس و انتخابات‌های ریاست‌جمهوری‌ـ که در انتخابات‌ها شرکت کنید؛ شرکت در انتخابات تعیین‌کننده است. بعضی توجه نمی‌کنند؛ وقتی شما پای صندوق رأی نیامدید، این احساسات را، این میل را، این کشش را، این هویت را منتقل نکردید به صندوق رأی، کار مشکل خواهد شد؛ در انتخابات شرکت کنید. اهمیت نوبت دوم انتخابات کمتر از نوبت اول نیست؛ همچنان‌که ما آنجا عرض کردیم که لازم است همه شرکت کنند، اینجا هم لازم است همه شرکت کنند.»
 
تکلیفی برحق
انتخابات از منظر تمامی نخبگان جامعه تکلیف است؛ تکلیفی که گاه سیاسی و گاه شرعی و عمومی خوانده شده است، اما همه آن را تکلیفی بر حق می‌دانند، تکلیفی که در عین اینکه وظیفه‌ای برای بقای نظام و مملکت است، حق مردم برای انتخاب فرد اصلحی است که قرار است آینده فرزندان این سرزمین را رقم بزند. رهبر معظم انقلاب انتخابات را تکلیف شرعی و وظیفه عمومی دانسته و عنوان می‌کنند: «بنده همواره در درجه‌ اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در این انتخابات مهم است. این، تصدیق و تأیید و مستحکم کردن نظام جمهوری اسلامی است. مسئله فقط یک مسئله سیاسی و فردی و اخلاقى محض نیست؛ یک مسئله همه‌جانبه است. انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد؛ به خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری که سپردن قوه‌ اجرائیه‌ کشور به دست یک نفر و یک مجموعه است که کشور را برای مدت چند سال اداره کنند؛ اینقدر انتخابات اهمیت دارد.»
اگر بخواهیم از دیدگاه مدنی اهمیت انتخابات را بررسی کنیم، باید عنوان کرد مردم در اجتماعی زندگی می‌کنند که خود قوانینش را با انتخاب قانون‌گذارانی اصلح و با سواد مشخص می‌کنند و بر اجرا و نحوه پیاده‌سازی آن نظارت کرده و مجریان را کنترل می‌کنند؛ چرا که باز هم منتخبان ملت از دل جامعه بر حسن اجرای قوانین نظارت خواهند داشت. از این رو انتخابات مهم و اهم سیاست‌های جامعه اسلامی خواهد بود؛ چرا که مردم با حضور پای صندوق‌ها انتخاب می‌کنند چه کسی قرار است و با چه محتوایی به فرزندان من درس بدهد؛ چرا که من با انتخابم مشخص می‌کنم چه کسی کی و چگونه بر اداره کشور حاکم باشد، چه کسی قوانین حضور یا خروج من را به کشوری دیگر مشخص کند و هزاران دلیل و قانون دیگر.
 
از مردم برای مردم
باید اذعان داشت، انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز برآمده از متن ملت بوده و در هر صحنه‌ای سعی کرده است ظرفیت مردمی خود را به منصه ظهور برساند. بدون شک، یکی از اصلی‌ترین میدان‌های حضور مردم برای نقش‌آفرینی طی سال‌های پس از انقلاب انتخابات بوده که مردم با حضور قدرتمند و باشکوه در آن اثبات کرده‌اند که این نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است. شکل‌گیری بیش از ده‌ها انتخابات در تنها ۴۵ سال از عمر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد، آرمان این انقلاب مبتنی بر حضور مردم در جایگاه تعیین سرنوشت خود است و روند حرکت انقلاب اسلامی نیز این مهم را محقق کرده است. حضور تفکرات متفاوت در برهه‌های گوناگون در عرصه مدیریت کشور چه در قوه مقننه و چه در قوه مجریه نشان داده است، مردم حرف نهایی را می‌زنند و انتخاب و نگاه نهایی از آن مردم است.
 
مشارکتی رو به رشد
مشارکت مردم ایران در عرصه انتخابات همواره رو به رشد و حداکثری بوده و چه‌بسا در جهان نیز زبانزد بوده است. از حضور ۹۸ درصدی برای تأیید قانون اساسی تا حضور بیش از ۷۵ درصد در انتخابات مختلف ریاست‌جمهوری نشان از اهمیت نقش‌آفرینی برای سرنوشت خود در نزد مردم این سرزمین کهن بوده است. کشور در آستانه انتخابات مهمی، چون انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد. انتخاباتی که دشمن در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را در یک جنگ روانی برای دلسرد کردن مردم با هدف حاضر نشدن در عرصه‌های گوناگون انجام داده؛ اما تاریخ ثابت کرده است حربه‌های دشمن با وجود تمام هزینه‌هایی که کرده، این بار نیز با شکست روبه‌رو شده و مردم دوباره نقشی مهم در اداره امور کشور ایفا خواهند کرد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات