صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۴۱
یک کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

تحریم انتخابات خود تحریمی است

پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور/ گروه پرونده
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه، ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار خواهد شد؛ انتخاباتی که هم نامزدهای شرکت کننده در آن و هم مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری آن از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما در کنار این برنامه‌ریزی‌ها و نام‌نویسی از کاندیدا‌ها و تلاش برای صلاحیت‌سنجی‌های قانونی و شرعی و عرفی و اخلاقی، دشمن هم به خوبی در حال طرح‌ریزی است تا در هر مرحله با ایجاد شکاف میان مردم و سیاسیون ومسئولان و با سیاه‌نمایی و ایجاد ناامیدی و نفرت‌پراکنی در میان احزاب و گروه‌های گوناگون سیاسی، فضای کشور را در روز‌هایی که پر افتخارترین روز‌های ملت و نظام به شمار می‌رود، متشنج کند.  انتخاباتی که همه سیاسیون و احزاب در کنار نخبگان و مسئولان و رهنمودهای رهبری و البته با نظر به اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی در اداره امور کشور اسلامی ایران و تعبیر جمهوریت آن یکصدا بر اهمیت آن تأکید دارند؛ همه کارشناسان اهمیت آن را هم از منظر تحولات منطقه و بین‌الملل و هم به سبب برخی مشکلات و معضلات اقتصادی و شرایط حاضر درخور توجه و اهمیت می‌داند؛ ادامه گفت‌وگوی یک نماینده مجلس با «صبح صادق» را می‌خوانید. 
 
اهمیت انتخابات را با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، به ویژه در این دوره و نگاه خاصی که به آن وجود دارد، چطور تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟
انتخابات امسال، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در وضعیت حساسی برگزار می‌شود؛ منطقه و عرصه بین‌الملل آبستن حوادث و تحولات جدی است و در این تحولات باید نسبت جمهوری اسلامی ایران با شرایط حاضر به نحوی تعریف شود که ایران در آینده از سیر تحولات جا نماند. همچنین با توجه به شرایط و مشکلاتی که در داخل به لحاظ اقتصادی و معیشتی وجود دارد، همچنین با توجه به مشکلات مهم، در زمینه مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان، باید نمایندگانی در کرسی‌‌های مجلس و جایگاه‌های مجلس قرار بگیرند که نگاه مردمی و دغدغه حل مشکلات ملت را به طور جدی داشته باشند؛ نمایندگانی که بدون حاشیه و در واقع در چارچوب تفکر جهادی و انقلابی بتوانند بیشترین خدمت را به ملت پر افتخار ما داشته باشند. 
ملتی که امروز در ۲۲ بهمن امسال اثبات کرده و نشان دادند، با همه مشکلات و سختی‌ها پای کار نظام و انقلاب ایستاده و مشکلات و سختی‌ها باعث نمی‌شود و نخواهد شد که از آرمان‌های خود دست بردارند و همچنان درمسیر اسلام و انقلاب با جدیت و مقاومت ایستاده‌اند. این ملت شایسته بهترین‌ها هستند؛ نمایندگانی از جنس خود مردم که درک درستی از شرایط داشته باشند و بتوانند به خوبی به وظایف مهم و خطیر نمایندگی ملت عمل کنند؛ لذا حضور و انتخاب صحیح مردم می‌تواند اثرگذار و تحول‌آفرین باشد. 
 
اهمیت مجلس را در مسیر توسعه جامعه توضیح دهید. 
در واقع در مسیر رسیدن به قله‌های پیشرفت «مجلس شورای اسلامی» تعیین‌کننده است؛ به این معنا که مسیر و جاده‌ای را مجلس ترسیم خواهد کرد و اگر این مسیر و نقشه راه به درستی ترسیم و طراحی شود، قاعدتاً به قله‌های پیشرفت خواهیم رسید، ولی اگر مجلس با شاخص‌های اصولی و درست تعیین نشود و رأی مردم در واقع به نمایندگانی باشد که در مسیر خدمت به مردم نباشند، ممکن است ریل‌گذاری مجلس ما را به مسیر قله‌های پیشرفت نرساند و این نقشه راه، کشور را به انحراف بکشاند. از این بابت به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اگر قرار است تحولی در آینده رخ بدهد، این تحول از مسیر مجلس اتفاق خواهد افتاد.
 
رهبری از رقابت سالم به منزله یکی از گزینه‌های انتخابات پرشور نام می‌برند و از لزوم آماده شدن فضا برای رقابت سالم می‌گویند؛ با توجه به میزان صلاحیت‌ها در شورای نگهبان از همه جناح‌ها این فضا را چطور می‌توان تحلیل و ارزیابی کرد؟ آیا فضا برای رقابت سالم بین جناح‌های مختلف در سپهر سیاسی کشور مهیاست؟
قاعدتاً چند مؤلفه مهم برای انتخابات مطلوب وجود دارد؛ مؤلفه‌هایی که بارها رهبر معظم انقلاب برای برگزاری انتخابات مطرح کرده‌اند؛ مانند انتخابات با مشارکت حداکثری و امنیت انتخابات. نکته‌ای هم که در باب رقابت سالم مطرح شده، در واقع از این نظر است که به فرمایش ایشان هر طیف و جناحی با سلایق مختلف برای اینکه نقش خود را در آینده کشور تعیین کنند، باید به صحنه بیایند و صحنه انتخابات، صحنه تضارب آراست و ملت با شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات مختلف به یک انتخاب بزرگ دست می‌زنند که در این مسیر رقابت سالم می‌تواند شور انتخاباتی بزرگی را رقم بزند.
 
آیا فضا برای آنچه به رقابت همه جناح‌ها و طیف‌های سیاسی تعبیر می‌شود، آماده است؟
بله، قاعدتاً اکنون از طیف‌های گوناگون برای شرکت در انتخابات مجلس حضور دارند و با هم رقابت می‌کنند. قاعدتاً اینجا دیگر بهانه‌ای برای تحریم انتخابات و به نوعی تحریم کردن حضور پای صندوق‌‌ها برای هیچ طیف و جناحی وجود ندارد و هر طیفی که بخواهد از تحریم انتخابات حرف بزند، در واقع به خود تحریمی دست زده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات