صبح صادق >>  جبهه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۷۵
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد

دارخوین قلب هسته‌ای ایران

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای احداث نیروگاه اتمی تمام ایرانی دارخوین جان تازه‌ای گرفت و مقرر شد با تکیه بر توان داخلی متخصصان ایران ساخت نیروگاه انجام پذیرد[...]
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای احداث نیروگاه اتمی تمام ایرانی دارخوین جان تازه‌ای گرفت و مقرر شد با تکیه بر توان داخلی متخصصان ایران ساخت نیروگاه انجام پذیرد. این پروژه تمام ایرانی که در برنامه توسعه صنعت هسته‌ای قرار دارد. اکنون اندک مجالی یافتیم تا با «محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره گفت‌وگو کنیم.
 
درباره اهمیت دارخوین در دوران دفاع مقدس و انتخاب آن به عنوان نیروگاه تمام ایرانی توضیح بفرمایید.
دارخوین یکی از سایت‌های نیروگاه اتمی است که قبل از انقلاب پروژه ساخت نیروگاه در آن آغاز شده بود. قرار بود در آن منطقه دو نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی از سوی یک شرکت فرانسوی ایجاد شود که با پیروزی انقلاب کشور را ترک و به تعهدات خودشان عمل نکردند. پس از آن هم کشور دچار جنگ شد. در دوران جنگ و دفاع مقدس شهرک مسکونی دارخوین که در حقیقت کمپ مدیریتی و کارگاهی پروژه نیروگاه دارخوین بود و در طول جنگ لشکر ۱۴ مقدس امام حسین(ع) اصفهان قرار گرفت و یادگاران و سرداران بزرگ دفاع مقدس، به ویژه شهید خرازی عزیز در آنجا مستقر بودند. این منطقه که قدمگاه رزمندگان و شهداست، در آن مقطع چندین مرتبه توسط رژیم بعثی صدام بمباران شد و رزمندگان و حتی تعداد زیادی از خانواده‌های آنان در این منطقه به شهادت رسیدند.  در ادامه پروژه‌های نیمه تمام سازمان که حدود ۱۱ سال پیش جمع‌بندی شده بود که خارجی‌ها همکاری نمی‌کنند و ادامه پروژه میسر نیست و متوقف شده بود، اینگونه جمع‌بندی کردیم که بدون همکاری خارجی‌ها نیروگاه دارخوین را خودمان بسازیم. لذا ابتدا احداث یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا با توجه به استعداد و ظرفیتی که در سازمان و صنایع کشور وجود دارد، ایران را به طراح و سازنده داخلی نیروگاه تبدیل کنیم و به لطف الهی این حرکت اتفاق افتاد. هم اکنون نقشه‌ها را همکاران ما با آخرین معیاری که وجود دارد، مورد بازنگری و سنجش قرار دادند و با بررسی‌ها و فراخوان‌هایی که صورت گرفته صنایع گوناگون در کشور اعلام آمادگی کردند. تا این جای کار نیز قراردادهایی منعقد شده و فازهای عملیاتی و اجرایی نیروگاه در بخش تجهیز کارگاهی و ایجاد ظرفیت برای ساخت و تولید ملزومات در دارخوین آغاز شده است و ان‌شاءالله این پروژه یکی از افتخارات کشور خواهد بود. 
 
علت تمرکز سامان انرژی اتمی روی پروژه دارخوین و تصمیم به احداث مجدد آن چیست؟ 
این پروژه به دو دلیل شروع و به نحوی مطرح شد. ابتدا اینکه نیروگاه کارون یک پروژه ثبت شده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان نیروگاه کارون یک و دو است. نکته دوم اینکه در دارخوین با توجه به طراحی اولیه مکان‌یابی و مطالعات آن از پیش صورت گرفته بود، طراحی‌های آن انجام شده بود که با بازبینی بار دیگر نقشه‌ها و به روزرسانی آنها براساس الزامات روز اجرای این پروژه در بازه زمانی حداکثر هفت ساله انجام خواهد شد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات