صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۶۸۲۲

بایدن کیش و مات شد!

پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل
پایگاه تحلیل «The Intercept» ابعاد مواجهه دولت بایدن با جنبش انصارالله در دریای سرخ را بررسی کرده و ظهور این جنبش را به منزله یک قدرت منطقه‌ای، که به جدّ می‌تواند ایالات متحده را به دردسر بیندازد، تحلیل کرده است.
طی سه ماه گذشته، یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ می‌گذرند، حمله کرده‌اند، یک مداخله نظامی غیرمنتظره با هدف وادار کردن رژیم صهیونیستی به پایان دادن به تهاجم مورد حمایت آمریکا در غزه و صدور اجازه برای ارسال کمک‌ها به منطقه محاصره شده است.
فشار حوثی‌ها بر این مسیر تجاری بسیار مهم، همین حالا هم بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته است. شرکت‌های کشتیرانی بزرگ، هراسان کشتی‌ها را به سمت مسیرهای پرهزینه‌تر، با افزایش حق بیمه خطر و قیمت جهانی حمل‌ونقل منحرف کرده‌اند. اثرات تلاش برای محاصره را می‌توان به زودی در هزینه‌های نفت و کالاهای مصرفی در سراسر جهان مشاهده کرد.
نیروی دریایی ایالات متحده که ضامن امنیت مسیرهای کشتیرانی دریایی در بسیاری از نقاط جهان به شمار می‌آید، در نهایت تحت فشار قرار گرفت تا وارد عمل شود. از هفته گذشته، ایالات متحده پنج حمله هوایی به مواضع حوثی‌ها انجام داده است. حوثی‌ها هم حملات خود را مضاعف کردند. آنها با چندین موشک و پهپاد به کشتی‌های در حال عبور شلیک کردند. این اهداف شامل کشتی‌های تجاری ایالات متحده و یک کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده بود؛ نشانه‌هایی از اینکه شورشیان فقط با حملات ایالات متحده شجاع‌تر شدند.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا طی یک نشست مطبوعاتی در کاخ سفید اذعان کرد، حملات هوایی مانع حوثی‌ها نمی‌شود و ایالات متحده به هر حال به هدف قرار دادن این گروه ادامه خواهد داد.
به نظر می‌رسد، دولت بایدن با تصمیم خود برای حمله، خود را در معرض یک وضعیت «مات» ژئوپلیتیکی از سوی حوثی‌ها قرار داده است. تشدید حملات علیه شورشیان احتمالاً اختلالات کشتیرانی بیشتر‌‌ـ و به طور بالقوه پیامدهای اقتصادی منفی‌ـ و خطر یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار را به همراه خواهد داشت. مذاکره یا تسلیم شدن در برابر خواسته‌های یک گروه شبه نظامی غیردولتی از یکی از فقیرترین کشورهای جهان، از نظر بسیاری به عنوان تسلیم ایالات متحده تلقی می‌شود و محبوبیت تازه یافته حوثی‌ها را افزایش می‌دهد.
انصارالله که در جنگ داخلی بی‌رحمانه با دولت یمن در تبعید مورد حمایت عربستان قرار گرفته‌اند، به نظر حاضر به عقب‌نشینی نیستند، چه بسا که برای یک درگیری گسترده‌تر آماده می‌شوند.
«ایونا کریگ» روزنامه‌نگار و کارشناس تحلیل سیاسی، با تمرکز بر یمن گفت: «حوثی‌ها کاملاً خواهان این درگیری هستند. این بخشی از ایدئولوژی آنهاست که عنصر ضدآمریکایی آنها در دوره حمله آمریکا به عراق شکل گرفت. آنها اکنون خود را مدافع فلسطینی‌ها و مردم غزه می‌دانند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات