صبح صادق >>  نگاه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۹۷

چشم رسانه‌های دنیا به حماسه ایرانی‌ها

رسانه‌های خارجی همزمان با برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری این رویداد را در شبکه‌های تلویزیونی و وبگاه‌های خود به طور زنده پخش کردند. حضور پرشور مردم در انتخابات روز گذشته، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. رسانه‌های جهان، جمعه روایتگر حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی بودند و این حضور را عامل افزایش اقتدار منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کردند.
 
وبگاه العهد لبنان هم به نوبه خود اعلام کرد: «دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ایران از صبح امروز جمعه در استان‌های مختلف این کشور آغاز شد.» العهد در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد.
 
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز از دیگر رسانه‌های عربی بود که خبر انتخابات کشورمان را بازتاب داد و اعلام کرد: «بیش از 61 میلیون ایرانی می‌توانند در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند و مراکز اخذ رأی از صبح امروز درهای خود را به روی رأی‌دهندگان باز کرده‌اند.»
 
خبرگزاری تاس روسیه در ساعات آغازین انتخابات دو خبر در این پیوند منتشر کرد. این رسانه رسمی روس در خبر نخست خود آغاز رأی‌گیری را اعلام کرد و نوشت: «امسال حدود ۶۰ میلیون ایرانی حق رأی دارند.» به نوشته این رسانه روس، بر اساس داده‌های بانک جهانی در سال ۲۰۲۲، ایران بیش از ۸۸ میلیون نفر را در خود جای داده است.
 
رادیو اسپوتنیک روسیه نیز در میزگردی با عنوان «ایران نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کند. چه چیزی تغییر خواهد کرد؟» به صورت تفصیلی ابعاد مختلف انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در ایران را بررسی کرد.
ایرینا فدورووا، محقق ارشد در مرکز مطالعات خاورمیانه و نزدیک مؤسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه به همراه برخی کارشناسان دیگر، ابعاد گوناگون انتخابات ایران را برای مخاطبان این رسانه روس تجزیه و تحلیل کرد.
 
خبرگزاری ریانووستی روسیه در این باره نوشت: «بر اساس اصل ۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوه مقننه توسط مجلس شورای اسلامی که از نمایندگان مردم که با رأی مستقیم مخفی انتخاب می‌شوند، تشکیل می‌شود.» این رسانه روس حضور اقلیت‌های دینی در پارلمان ایران را مورد توجه قرار داد.
 
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: «رأی‌گیری در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ساعت هشت صبح روز جمعه در سراسر ایران آغاز ‌شد.» این رسانه روس در ادامه نوشت: «این انتخابات در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی انجام می‌شود و ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن هستند؛ از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات