صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۵۷۲۲۷
سردار سرلشکر سلامی

خانواده پاسداران را عضو سپاه می‌دانیم

پایگاه بصیرت / زهرا مغازه‌ای/ گروه سپاه
چندی قبل اولین نمایشگاه تخصصی معاونت امور خانواده سپاه‌های استانی با عنوان «خانواده مطلوب» در حسینیه ثارالله ستاد کل فرماندهی سپاه انقلاب اسلامی برپا شد. سردار سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه با حضور در این نمایشگاه ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف در جریان فعالیت‌ها و اقدامات رده‌های سپاه در این زمینه قرار گرفت. به واسطه رویکرد عملکردی این نمایشگاه، مسئولان ارشد سپاه و ستادکل نیرو‌های مسلح هم در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. در ادامه گزارش صبح صادق از این نمایشگاه را می‌خوانید.
 
40 غرفه از سراسر سپاه
نمایشگاه خانواده مطلوب به دنبال مطالبه فرمانده کل سپاه از این معاونت به منظور بیان عملکردها، دستاورد‌ها و اهداف مجموعه فرهنگی خانواده سپاه‌های استانی متناسب با اقلیم و شرایط هر استان با توجه به اهمیت و توجه آنها به جایگاه خانواده و مسائل آن برپا شد و به طور کلی این نمایشگاه زیست بوم هر منطقه و استان را به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه ۴۰ غرفه از سراسر کشور حضور داشتند.
وصل شدن استان‌ها به یکدیگر و استفاده از ایده‌ها، تجارب و توانمندی‌های همدیگر برای بهبود و ارتقای عملکرد‌ها یکی از مزایای این نمایشگاه بود؛ همچنین نمایشگاه خانواده مطلوب فرصت خوبی برای معرفی و انتقال دستاوردها، ظرفیت‌ها و تجارب معاونت‌های امور خانواده استان‌ها به یکدیگر بود.
در حاشیه این نمایشگاه آثار برگزیده و منتخب هنری، فرهنگی و ادبی جشنواره «گوهر فاطمی» که مختص بسیجیان، نیرو‌های وظیفه، کارکنان و خانواده‌ آنهاست و همچنین آثار برگزیده جشنواره «شمیم علوی» که مختص کارکنان و خانواده آنهاست به نمایش گذاشته شد.
 
خانواده پاسداران در اولویت
سردار سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: «به صورت طبیعی سه عنصر ضامن ساخت شخصیت یک جامعه است که اگر این سه رکن، این سه مبدأ و این سه تکیه‌گاه درست عمل کنند، هر جامعه‌ای رفعت می‌یابد، صاحب منزلت می‌شود و شخصیت آن جامعه در محیط جهانی و دستگاه بین‌المللی، متعالی می‌شود؛ این سه نهاد، «خانواده مدرسه و مسجد» هستند برای ما. البته غربی‌ها به خانواده مدرسه و کلیسا نگاه می‌کنند. غرب، به خصوص امروز در حال تجربه ویرانگر و تلخ و دردناک است، چون خود غربی‌ها اعتقاد دارند که مدرسه خانه و کلیسا کارکرد خود را در تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان از دست داده است.»
وی در ادامه افزود: «برای همین است که امروز غرب با بحران شخصیت جوانان خود روبه‌روست و برای نمونه در آمریکا، سالانه حدود چهل هزار جوان، خودکشی می‌کنند و به ازای هر جوان، پنجاه جوان دیگر در جست‌وجوی راهی برای خودکشی هستند. این عبارتی که من عرض می‌کنم نقل از مؤسسه‌های معتبر و رسمی اطلاع‌رسانی در مؤلفه اجتماعی غرب و آمریکاست، این مسئله که عین این عبارت می‌گویند: «Divorced is on records» در غرب طلاق رکورد زده است، یا دومین عامل مرگ و میر جوانان، خودکشی است؛ این به دلیل گرفتار شدن در این بحران هویت و بحران شخصیت و سیطره پوچ‌گرایی در جامعه غربی است. اکنون این یک فرآیند طبیعی است که این طوفان ویرانگر، از غرب به سمت شرق وزیدن بگیرد و گرفته است تا در اینجا داستان تکرار شود.»
فرمانده کل سپاه با بیان این موضوع که ما برای استحکام شخصیت جامعه‌مان، نیازمند استحکام‌بخشی به خانواده به منزله قوی‌‌ترین رکن تربیت انسان هستیم، مطرح کرد: «در تربیت‌پذیرترین زمان، فرزندان در خانه، تعلیم و تربیت می‌یابند بعد در مسجد و مدرسه؛ اجازه دهید این سه نهاد کارکرد خودشان را در تربیت نسل‌های آینده که هویت ما و منزلت ما و اعتبار ما را می‌سازد، این کارکرد قوی و پایدار باقی بماند. خانواده در نگاه اسلام، صاحب عظمت است «في بُيُوتٍ أَذنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبّحُ لَهُ فيهَا بالْغُدُوّ وَالْآصَال رجَالٌ لَّا تُلْهيهمْ تجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذكْر اللَّه وَإقَام الصَّلَاة وَإيتَاء الزَّكَاة يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فيه الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ»؛ این خانه‌هایی که در آن ذکر خداوند، صبح و شام برده می‌شود، اینها اذن رفعت می‌یابند «أَذنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ» اصلاً اذن می‌یابند، عرشی می‌شوند، این خانه‌ها آسمانی می‌شود، الهی می‌شود، معراج می‌شود، محل عروج. این خانه آنقدر در دستگاه الهی اهمیت دارد. خانه مزرعه رشد فضلیت‌هاست.»
سرلشکر حسین سلامی همچنین ادامه داد: «درک اهمیت خانواده تا زمانی که به یک جریان منظم برنامه‌ریزی شده در مجموعه سپاه تبدیل نشود، کارآمد نخواهد بود. ولی الان الحمدلله با تلاش‌های برادر عزیزمان حاج آقا زنگنه و همکاران‌شان هم در سطح مرکزیت سپاه هم در سطوح استانی در سطح نیروها و همه رده‌های سپاه، امیدواریم ان‌شاءالله این تلاش‌ها واقعا مضاعف بشود، حداقل مضاعف بشود برای رسیدگی. هر فرمانده‌ای در هر کجا هست خانواده پاسداران را مهم‌تر از خود آنها بداند.»
فرمانده کل سپاه در پایان با اشاره به اینکه موضوع خانواده بسیار اهمیت دارد، گفت: «برای سپاه، خانواده بخشی مهمی از خود سپاه است، خانواده سکینه است، آرامش است. این مادران و همسران که امواج شک و اضطراب را در خود هضم می‌کنند و آن را مستهلک می‌کند و می‌گیراند تا فضای خانه، فضای ایمن، آرام، امن، دلپذیر، با نشاط، پر طراوت، معنوی، با روح. ما در خانه، گذشت را تمرین می‌کنیم، تمرین فداکاری می‌کنیم، مشق می‌کنیم و آن را زنده می‌کنیم. امکان ندارد یک رزمنده یک فرمانده بدون یک عقبه آرام و اطمینان‌بخش در خانواده بتواند مأموریت خود را درست انجام دهد. ما اگر از خانه آرام خارج نشویم، نمی‌توانیم بر این مأموریت سخت متمرکز بشویم، فروپاشی ذهنی و روانی اتفاق می‌افتد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات