صبح صادق >>  جهان >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۲۹۳

پیشخوان

 قاره سبز در سیطره پناهجویان
با وجود اقدامات سختگیرانه اتحادیه اروپا برای محدود کردن هجوم مهاجران به این اتحادیه، اما آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا از افزایش چشمگیر درخواست‌های پناهندگی در این اتحادیه در سال گذشته میلادی خبر داد. به گزارش روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، تعداد پناهجویان در اروپا در سال گذشته میلادی به طور قابل توجهی از مرز یک میلیون نفر فراتر رفت. 
بر اساس گزارش سالانه آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا مستقر در جزیره مالت در دریای مدیترانه که روز چهارشنبه در والتا منتشر شد، در مجموع ۱/۱۴ میلیون درخواست در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین نروژ و سوئیس ثبت شده که این میزان در مقایسه با سال قبل 18 درصد افزایش داشته است. به گفته آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا بیشتر متقاضیان بار دیگر از سوریه و پس از آن افغانستان آمده‌اند. در اواخر سال، پس از آغاز جنگ جدید غزه در ماه اکتبر هم فلسطینیان به طور فزاینده‌ای تمایل داشتند به اروپا بروند. آلمان تا کنون مهم‌ترین کشور هدف باقی‌مانده است که بر اساس این اطلاعات، 334 هزار درخواست جدید بین ژانویه تا دسامبر 2023 در این کشور ثبت شده است.
 
اعزام نیرو به اوکراین؟
نخست‌وزیر جمهوری اسلواکی می‌گوید چندین کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا در فکر اعزام نیروی نظامی به اوکراین هستند. «رابرت فیتسو» در آستانه نشست دوشنبه سران اتحادیه اروپا و ناتو درباره اوکراین به سند محرمانه حاوی موضوعات مورد بحث در این نشست اشاره کرد؛ فهرستی که به گفته وی لرزه بر اندام خوانندگانش می‌اندازد.
به گزارش روزنامه «پالتیکو»، او گفت: «این موضوعات حاکی از آن است که برخی کشور‌های عضو ناتو و اتحادیه اروپا در حال بررسی اعزام نیرو به اوکراین به‌صورت دوجانبه هستند. نمی‌توانم بگویم که آنها برای چه هدفی به آنجا می‌روند یا در آنجا چه کاری انجام خواهند داد.» نخست‌وزیر اسلواکی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت، جنگ اوکراین طبق انتظارات پیش نمی‌رود و نفس وجود این نشست در پاریس نشان می‌دهد، «استراتژی غرب در قبال اوکراین کاملاً شکست خورده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات