صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۷۵۰۶

اسناد ملی مبنای پیشرفت

پایگاه بصیرت / داوود خلیلیان/ گروه پرونده
از اواسط دهه 70 تاکنون رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی طی پیام‌های نوروزی خود، نام‌هایی را برای هر سال انتخاب کردند که به عنوان شعار سال لحاظ وآن شعار تا پایان سال محقق شود. در واقع، مبنای اصلی تعیین شعار سال در راستای ارائه طریق به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولان و قوای سه‌گانه حکومتی صورت می‌گیرد. از آنجا که یکی از شئون رهبری انقلاب، اعتلای فرهنگ عمومی در کشور است، لذا فلسفه این اقدام برای جلب افکار عمومی به یک ارزش و در نقطه مقابل آن به یک معضل است که معظم‌له با حکمت و درک عالمانه‌ای که منبعث از کلام الله مجید و روایات است و همچنین اشرافیت به مسائل خرد و کلان، توجه وافر به اقتضائات زمانی، بین‌الملل و پدیده‌های سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برمبنای مرتفع کردن مشکلات اساسی کشور، سال‌ها را نام نهاده‌اند و این مسئله همه ساله تکرار شده است. پیام نوروزی حضرت آقا(مدظله‌العالی) که عمدتاً نشئت گرفته از شعار سال است، حامل رهنمودها، مضامین تبیینی، چارچوب‌های اصلی و افق‌های روبه جلو، آینده روشن برای انقلاب اسلامی و ایران مقتدر است و تحقق این منویات در سایه دلدادگی و عنایت به فرمایشات ایشان ممکن و حتمی خواهد بود.
مطابق قانون اساسی کشورمان ابلاغ سیاست‌های کلی نظام به عهده رهبری نظام است که از مصادیق اعمال آن، انتخاب شعار سال و نامگذاری سال‌های مختلف بوده که این رویکرد تاکنون ادامه داشته است و تنظیم اسناد بالادستی و چشم‌اندازهای نظام همواره مورد توجه متولیان امر قرار گرفته است. هر زمان که پایبندی به شعار سال وجود داشته و برای رسیدن به آن جریان‌سازی و گفتمان‌سازی مناسب و سیاست‌گذاری منطبق با آن صورت گرفته، در واقع کامیابی حاصل شده است. مسائل مرتبط با امور اقتصادی، فرهنگی و توسعه عدالت اجتماعی از جمله موضوعاتی هستند که بیشترین فراوانی را در بین نامگذاری سالیانه از سوی رهبر معظم فرزانه را دارند.
توجه به اهمیت تقویت اقتصادی کشور سبب شده تا از 19 سال نام‌گذاری سال‌ها، 10 سال آن به اقتصاد و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر آن اختصاص یابد. درباره چرایی آن می‌توان گفت، در سال‌های اخیر مسائل اصلی و محوری کشور بیشتر حول اقتصاد بوده است که البته این به معنای نبود مشکل در سایر بخش‌های دیگر کشور نیست؛ ولی اگر دولت و مجلس و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقتصادی و اقشار مختلف جامعه اهتمام خود را بر حل مشکلات اقتصادی که از مهم‌ترین آن مهار تورم و رشد تولید است، متمرکز کنند؛ بسیاری از مسائل دیگر کشور که با آن گره خورده است، حل خواهد شد. به گونه‌ای که معظم له در پیام نوروزی آغاز سال 1402 فرمودند: «من با درنظر گرفتن همه این جهات به خصوص موضوع تورم به عنوان مشکل اصلی و همچنین تولید به عنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال 1402 را (مهار تورم و رشد تولید) اعلام می‌کنم. باید مسئولان و فعالان اقتصادی و فعالان مردمی و فرهنگی و همچنین صدا و سیما که وظیفه فرهنگ‌سازی را برعهده دارد، همه همت خود را بر این موضوع قرار دهند تا درجه اول تورم مهار شود و کاهش یابد و در درجه بعد زمینه افزایش تولید فراهم گردد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات