با توجه اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در هدف قراردادن نمایندگی دیپلماتیک کشورمان در شهر دمشق و به شهادت رساندن جمعی از مستشاران بلند پایه کشورمان که به منظور مبارزه با تروریسم در سوریه حضور داشتند، صبح امروز نشست علمی تخصصی «بررسی قوانین بین المللی در خصوص مصونیت های دیپلماتیک» با حضور با حضور جمعی از اساتید، نخبگان و کارشناسان و صاحبنظران حوزه بینالملل برگزار شد.
در این نشست که «نوید کمالی» و «اشکان پیرزاده» دو پژوهشگر و صاحبنظر در حوزه مسائل راهبردی و حقوق بین الملل ضمن اشاره به تحولات میدانی جنگ غزه و ارائه روندهای طی شده در این بحران بینالمللی به بررسی تخصصی حقوق دیپلماتیک و کنسولی در عمل پرداخته و در ادامه ابعاد حقوق بینالمللی جنایات رژیم صهیونیستی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در ابتدای این نشست نوید کمالی، پژوهشگر و کارشناس مسائل راهبردی در ارائه خود با عنوان «نگاهی به جنگ غزه، بازیگران مؤثر و روندهای پیشرو» با اشاره به زمینههای شکلگیری طوفان الاقصاء و وقوع جنگ غزه بیان کرد: طوفان الاقصاء محصول سالها تحمیل آپارتاید رژیم صهیونیستی علیه قریب به سه میلیون نفر فلسطینی ساکن در نوار غزه بود که در نهایت در قالب واکنش سخت مقاومت ظهور و بروز پیدا کرد، به همین دلیل عملیات طوفان الاقصاء نه محصول یک گروه خاص مقاومت بلکه محصول انباشت دههها خشم ملت فلسطین از ظلم و ستم رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است.
وی همچنین اذعان کرد: جنگ غزه از سوی رژیم صهیونیستی و باهدف انتقام از ملت فلسطین و بانیان عملیات طوفان الاقصاء آغاز گشت و تا به امروز تنها از جنبه انسانی بیش از 35 هزار نفر شهید، بیش از 75 هزار مجروح و قریب به 8 هزار نفر مفقودالاثر به ملت مظلوم فلسطین تحمیل کرده است.
کمالی با تأکید بر ضرورت شناخت بازیگران مؤثر در بحران جنگ غزه اظهار داشت: جنگ غزه اگر چه در جغرافیای فلسطین در حال وقوع است؛ اما بازیگران مؤثر منطقهای و فرامنطقهای نقش مؤثری در این بحران و سرنوشت آن دارند لذا شناخت این بازیگران و فهم نقش آنها ضروری است؛ ازاینرو اگر قصد دستهبندی بازیگران مؤثر در این بحران را داشته باشیم ایران، عربستان، قطر و مصر در دسته بازیگران منطقهای و ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد در دسته بازیگران فرامنطقهای قابلدستهبندی و تعریف هستند.
مؤلف کتاب «قدرت نرم. دیپلماسی هوشمند و سیاست خارجی» در ادامه افزود: از ابتدای شروع بحران و در بین تمام بازیگران منطقهای و فرامنطقهای مؤثر در تحولات نوار غزه تنها جمهوری اسلامی ایران به شکل جدی و صریح در تمام مجامع بینالمللی مدافع حقوق ملت فلسطین و ضرورت محکومسازی جنایات رژیم صهیونیستی بوده است چرا که دیگر بازیگران خواسته یا ناخواسته در چهارچوب سیاستهای مدنظر کاخ سفید بهعنوان مهمترین بازیگر فرامنطقهای مؤثر در جنگ غزه رفتار کردهاند که نتیجه آن چیزی جز تداوم جنایتهای رژیم صهیونیستی نبوده است.
نوید کمالی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در ابتدای بحران با بهرهبرداری از چتر ظرفیتهای رسانهای جهانی خود با بهرهبرداری از تصاویر منتسب به عملیات طوفان الاقصاء افکار عمومی جهان را تحتتأثیر قرار داده و با معرفی خود بهعنوان قربانی زمینه حمله همهجانبه نوار غزه را فراهم کرد و در اقدامی بیسابقه مرگبارترین حملات نظامی علیه اهداف غیرنظامی را آغاز کرد بهطوریکه در کمتر از یک ماه عملاً بخش قابلتوجهی از زیرساختهای عمومی و حتی درمانی نوار غزه توسط ارتش اسرائیل منهدم گردید که نتیجه آن آوارهشدن قریب به 2 میلیون فلسطینی از غزه بود.
وی با اشاره به برآوردهای اولیه سازمانهای اطلاعاتی صهیونیستی و غربی از جنگ غزه ادامه داد: در ابتدای شروع جنگ غزه برآورد سازمانهای اطلاعاتی عبری-غربی از مدتزمان این جنگ کمتر از 2 ماه بود چرا که تصویر میشد به دلیل حجم آتش ارتش اسرائیل مقاومت بهسرعت شکستخورده و تسلیم اشغالگران خواهد شد و در پی آن اهداف اعلامی اسرائیل از شروع جنگ با محوریت حذف حماس و آزادی تمام اسرای اسرائیلی محقق خواهد گردید بااینحال آمادگی بالای مقاومت نشان داد که نوار غزه همچون ویتنام باتلاقی برای نیروهای متجاوز خواهد بود.
این پژوهشگر حوزه مسائل راهبردی و سیاست خارجی با اشاره به افزایش فشارهای جهانی علیه رژیم صهیونیستی افزود: انعکاس جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و برجستهشدن اقدامات این رژیم در حوزه نسلکشی فلسطینیان موجی از انزجار جهانی علیه اقدامت رژیم صهیونیستی را ایجاد کرده است بهطوریکه حتی دولت ایالات متحده آمریکا باتوجهبه در پیشرو بودن انتخابات ریاستجمهوری این کشور دیگر مایل به تداوم حمایت از جنگ غزه نیست و فشارهای خود بر کابینه امنیتی رژیم جهت توقف جنگ و شروع دورهای از آتشبس طولانیمدت را افزایش داده است که نمونه اخیر آن اعلام طرح آتشبس جدید آمریکا توسط رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور است.
این کارشناس ارشد سیاست خارجی در ادامه اظهار داشت: باتوجهبه محققنشدن اهداف رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، توقف جنگ به شکل فعلی شکستی بزرگ برای اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو محسوب میشود؛ ازاینرو تعرض به اهداف ایرانی در سوریه خصوصاً حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق تلاش نتانیاهو برای گشودن بابی جدید در بنبست جنگ غزه است و آنها امیدوارند که از طریق این دست اقدامات و واردکردن ایران به جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی پرونده جنگ غزه را بار دیگر به نفع خود پیش برند و همزمان ائتلاف بینالمللی جدیدی را در راستای صیانت از موجودیت خود شکل دهند.
نوید کمالی، پژوهشگر و صاحبنظر حوزه مسائل راهبردی در پایان افزود: در این شرایط هوشمندی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تداوم سیاست صبر استراتژیک و تحمیل ابهام راهبردی به ساختار امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی است چرا که فشار این ابهام و مشخص نبودن زمان و مکان واردکردن سیلی انتقام به شکل فرسایشی اسرائیل را از درون با چالشهای جدی و ویرانگری روبرو میکند و همزمان مانع واردشدن کشورمان به زمینبازی ازپیشطراحیشده توسط سرویسهای اطلاعاتی عبری-غربی میشود که نتیجه آن تداوم نقشآفرینی کشورمان در تعیین تکلیف پرونده فلسطین و تأمین حقوق این ملت مظلوم خواهد بود.
در ادامه «اشکان پیرزاده»، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوقی بینالمللی در این نشست با ارائه خود با موضوع «حقوق دیپلماتیک و کنسولی در عمل» ضمن اشاره به حجم بالای جنایتهای رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه در جریان جنگ ششماهه اخیر، بیان کرد: این رژیم قائل به رعایت هیچ یک از قوانین بینالمللی در رفتار خود نبوده و حتی علیه کارمندان سازمان ملل متحد نیز دست به قتل و کشتار زده است و بسیاری از اهدافی که مورد تعرض و ویرانی قرار گرفته است مانند بیمارستانها، مدارس، مساجد، کلیساها، خانهها و غیره را که جملگی اهداف غیر نظامی بوده که بی شرمانه مورد هدف قرار گرفته شده است و از همه بدتر بی اعتبار شدن قواعد و موازین بینالمللی در جهان است.
ایشان تبیین نمود اقداماتی که توسط رژیم صهیونیستی امروز در غزه و در برابر جهانیان در حال رخ دادن است در دسته جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت طبقه بندی میشود. و در ادامه تأکید کرد: دیوان کیفری بین المللی به موجب اساسنامه رم، تعریف صریح و مشخصی از جرائم مذکور که توسط رژیم صهیونیستی انجام گرفته و یا در حال انجام است را دارد. در ماده 6 اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، یکی از مصادیق جنایات نسل کشی اینگونه تعریف شده است که عبارت است از ارتکاب اعمالی که به قصد نابود کردن تمام یا قسمتی از یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام میپذیرد. همچنین در ماده 7 اساسنامه به تعریف جنایت ضد بشریت پرداخته یعنی: حمله گسترده یا سازمان یافته بر ضد یک جمعیت غیر نظامی و با علم به آن این حمله انجام میشود. رسیدگی به این جرائم در صلاحیت دیوان کیفری بینالمللی قرار دارد. و ضرورت دارد دیپلماسی حقوقی کشور فعال شده و در مشارکت به کشورهای همسو نسبت به طرح دعوی در دیوان کیفری بینالمللی نسبت به محکومیت آن و اعتبار زدایی بین المللی از این رژیم اقدام موثر صورت پذیرد.
این پژوهشگر افزود: آنچه که به کلکسیون نقض قوانین بینالمللی توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی اضافه گردیده است، نقض فاحش کنوانسیون های روابط سیاسی و کنسولی وین معروف به کنوانسیون های 1961 و 1963 در پی حمله به کنسولگری و رزیدانس سفیر ایران در دمشق میباشد که طی آن حمله علاوه بر نقض مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی، نقض مصونیت شخصی دیپلماتها نیز به وقوع پیوسته است و تعداد 7 نفر از مستشاران نظامی ما که برابر کنوانسیون 1961وین جزو کارکنان دیپلماتیک محسوب میشدند به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به تقسیم بندی کارمندان دیپلماتیک عنوان داشت: اعضای ماموریت دیپلماتیک شامل وابستگان دیپلماتیک غیر سیاسی، نیز میباشد یعنی به غیر از وابسته سیاسی که از پرسنل وزارت امورخارجه هستند به نمایندگان سایر وزارتخانه ها که در نمایندگی دیپلماتیک مشغول فعالیت و انجام ماموریت هستند نیز عنوان«وابسته» میدهند که تعداد این وابسته ها بر میزان سطح تعامل و همکاری بین کشور فرستنده و پذیرنده متغییر است از جمله این وابستگان میتوان به وابستگان نظامی، دریایی، هوایی، دفاعی، علمی و دانشجویی، فرهنگی، تجاری و مطبوعاتی اشاره داشت که بر پایه کنوانسیون 1961 وین، دولت فرستنده در انتخاب کارمندان نمایندگی در کشور پذیرنده آزاد است، به استثنای چند مورد که نیاز به رضایت دولت پذیرنده دارد.
این حقوقدان عنوان داشت: مستند به موارد فوق، مستشاران نظامی ایران حاضر در کنسولگری دمشق وفق قوانین بینالمللی دیپلمات محسوب شده و رژیم جنایتکار صهیونیستی با تهاجم نظامی به دمشق دست به قتل عمدی دیپلمات های ایران زده است و برای کشورهای غربی چون آمریکا، انگلیس و فرانسه که عضو دائم شورای امنیت نیز میباشند جای تأسف دارد که نسبت به نقض فاحش کنوانسیون 1961 وین، توسط رژیم صهیونیستی سکوت مرگباری را پیشه نمودند و حتی این جنایت را محکوم نکردند. این بدان معنی است که این کشورها پذیرفته اند قوانین بین المللی دیپلماتیک که خود از بانیان تصویب در مجامع بینالمللی بودند اکنون الزام و ضمانت لازم برای اجرا، ندارند و از این پس در صورتی که علیه اماکن دیپلماتیک آنها نیز اقدام مشابهی صورت گرفت، نباید دست به اعتراض بزنند.
از سوی دیگر مصونیت اماکن دیپلماتیک در ماده 22 از کنوانسیون 1961 تصریح شده است و اصل مصونیت اماکن کنسولی نیز در ماده 31 از کنوانسیون 1963 مورد اشاره قرار گرفته است در حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق از آنجایی که محل رزیدانس سفیر ایران در این ساختمان بوده، وفق قوانین موجود آن مکان دارای مصونیت دیپلماتیک می باشد و به جهت آنکه در طبقه دیگری از همان ساختمان کنسولگری ایران قرار داشته است، مجددا آن ساختمان دارای مصونیت کنسولی نیز بوده است. که حمله رژیم صهیونیستی در عمل دو کنوانسیون 1961 و 1963 وین را نقض فاحش کرده است.
مؤلف کتاب «حفاظت و امنیت دیپلماتیک» افزود: حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه به موجب توافقات نظامی و امنیتی که فی مابین دولت جهموری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه وجود دارد، میباشد که مشورت نظامی به دولت سوریه در مبارزه با داعش و سایر
گروههای تروریستی، ارائه میدهند.
لذا هدف قراردادن مستشاران نظامی ایران در سوریه، نیت پلید رژیم صهیونیستی در حمایت از تروریستها را بیش از پیش برای دنیا، آشکار کرده است. اخیرا شاهد بودیم که گروه تروریستی داعش در فدراسیون روسیه دست به جنایت زد، در افغانستان نیز همینطور و... آنچه که مشهود است دنیا در معرض تهدیدات گسترده از جانب گروههای تروریستی قرار دارد و کشورهای غربی چنانچه اراده ای در مبارزه و ریشه کن کردن تروریسم دارند باید استانداردهای دوگانه خود در مبارزه با تروریسم را کنار گذاشته و تحریمهای خود علیه بزرگترین و پرافتخارترین سازمان ضد تروریستی دنیا را لغو کنند.
پیرزاده با اشاره به «کنواسیون جلوگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی از جمله مأموران سیاسی1973» ادامه داد: بدنبال رشد حملات علیه دیپلمات ها و نیز گسترش تروریسم؛ دولت هلند در سال 1971 به رئیس وقت شورای امنیت پیشنهاد داد موضوع حمایت از اشخاص و ماموران سیاسی مورد بررسی و حمایت به موجب قانون قرار بگیرد. سرانجام کمیسیون حقوق بینالملل در سال 1973 کنوانسیونی راجع به جلوگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص مورد حمایت بینالمللی از جمله دیپلماتها و مأموران سیاسی را به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسانید. که البته ایران نیز بدان پیوسته است. کنوانسیون حمایت از دیپلماتها در عمل یک پیمان مقابله با تروریسم سازمان ملل علیه مأموران سیاسی و شخصیت های رسمی هر کشور است که در خود برخی از اصول ضروری در حمایت از این اشخاص را بیان میکند. خب همانطور که مشهود است رژیم صهیونیستی با اقدام تروریستی اخیر خود در دمشق، رسما این کنوانسیون را نیز به لیست نقض قوانین بینالمللی افزوده است.
اشکان پیرزاده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوقی بینالمللی در پایان این نشست تخصصی افزود: با توجه به اینکه حمله نظامی به اماکن دیپلماتیک غیرقابل قبول و خلاف قوانین بینالمللی است، حتی در زمان جنگ و بروز مخاصمات مسلحانه بین کشورهای درگیر، اشخاص و اماکن موضوع کنوانسیون های 1961 و1963 مورد تعرض و تعدی هیچ یک از طرفین درگیر در جنگ، قرار نمیگیرند. جا دارد بگویم اکنون باید سرنوشت قوانین روابط دیپلماتیک و کنسولی وین را به قبل و پس از حمله تروریستهای صهیونیست به مقر دیپلماتیک و کنسولی ایران در دمشق تقسیم بندی کرد. اکنون جامعه جهانی در معرض یک تهدید جدی قرار دارد و این اتفاق در صورتی که از سوی شورای امنیت و سایر کشورهای مورد نکوهش و محکومیت جدی قرار نگیرد و عاملین و آمرین این جنایت به کیفر کرده خود نرسند، تضمینی برای محترم شمردن این قوانین از سوی دیگران نیز وجود نخواهد داشت و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی این جسارت را خواهند داشت که رفتار خود را علیه هر مکان و اشخاص موضوع حمایت قوانین بین المللی دیگر، تکرار نماید که در این صورت صلح و امنیت بین المللی به شدت تهدید خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران ، ضمن ارسال یادداشت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد بر حق خود در پاسخگویی و تنبیه رژیم جنایتکار صهیونیستی تأکید نموده است. این یک ضرورت بدیهی است که به منظور جلوگیری از هرگونه اقدام مشابه دیگری علیه اتباع و اماکن ایرانی در هر جای از جهان، دشمن از اقدام خویش پشیمان بشود. بدون شک با توجه به نقض فاحش قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی و نیز محکومیت حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران از سوی اکثر کشورهای جهان، افکار عمومی و نیز جهانیان این نکته را پذیرفته اند که ایران برابر قوانین بین المللی که در منشور ملل متحد نیز بدان تصریح شده است، حق قانونی برای دفاع مشروع از خود را خواهد داشت تا درس عبرتی برای هر دشمنی که قصد آسیب رساندن به اتباع و منافع ایران را دارد، بشود و به فرموده مقام معظم رهبری: «آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوهی الهی.»
لازم به ذکر است که این نشست علمی و تخصصی با محوریت سازمان بسیج حقوقدانان استان تهران و مشارکت سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان تهران، سازمان بسیج اساتید استان تهران و سازمان بسیج دانشجویی استان تهران در سالن همایش شهید کلهر مجموعه با حضور جمعی از اساتید، نخبگان وکارشناسان حوزه بینالملل برگزار شد.