صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۷۴

بحران داخلی وسط جنگ

پایگاه بصیرت / انسیه ربیعی/ گروه پرونده
اختلاف و درگیری و جنگ از داخل به جان رژیم صهیونیستی افتاده و همان خوابی که این غاصب قدس برای دیگران می‌دید و برای تعبیرش به هر حقه و مکر و فریبی متوسل می‌شد، امروز و شش ماه پس از طوفان‌الاقصی بار دیگر به جان خودش افتاده و دارد از درون این رژیم منحوس را به سوی نابودی می‌کشاند.
 
اختلافات داخلی برجسته‌تر می‌شود
باید تأکید داشت، طوفان‌الاقصی و شش ماه جنگ علیه غزه سبب برجسته شدن اختلاف‌های درونی در اراضی اشغالی شده است. این اختلاف‌ها در سال‌های گذشته نیز وجود داشت و شاید بهتر است بگوییم چنان شدید شد که نابودی رژیم صهیونیستی را قریب‌الوقوع کرد. پنج انتخابات پارلمانی طی چهار سال از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ برگزار شد، اما کابینه نتانیاهو با مشارکت افراطی‌ها تشکیل شد.
 
کابینه بی‌برنامه و بی‌صاحب
از طرفی جنگ غزه، ماهیت افراط‌گرایانه کابینه نتانیاهو و اختلاف‌های درونی در کابینه و کابینه جنگی و صحنه سیاسی اراضی اشغالی را پررنگ‌تر و علنی‌تر کرده است. سفر اخیر «بنی گانتس» از اعضای کابینه جنگی رژیم صهیونیستی به آمریکا و سپس بریتانیا یکی از موضوعاتی است که اختلافات درونی را در اراضی اشغالی نشان می‌دهد. گانتس به اصلی‌ترین مدعی نخست‌وزیری پس از نتانیاهو مبدل شده و دولت جو بایدن و نیز متحدان اروپایی رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیری او تمایل زیادی دارند. در واکنش به سفر هماهنگ نشده او، نتانیاهو سعی کرد مانع از اختصاص امکانات دولتی به گانتس و همکاری سفارت‌خانه‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا و بریتانیا با او شود و از این طریق به او بفهماند که اسرائیل تنها یک نخست‌وزیر دارد. در تازه‌ترین مورد اختلاف‌های داخلی، «گدعون ساعر» از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی کناره‌گیری خود از کابینه اسرائیل را اعلام کرد. با جدایی ساعر از کابینه نتانیاهو مقدمه فروپاشی کابینه نیز آغاز شده است.
 
اختلافاتی که دوباره سر باز کرده است
باید اذعان داشت، رژیم صهیونیستی از درون وضعیت شکننده و نابسامانی دارد؛ وضعیتی که از درگیری‌های بسیار در داخل اسرائیل و آشوب و اغتشاش و تفرقه میان صهیونیست‌های خاخام و سکولار تا شهرک‌نشین‌ها و شهروندان سطح ۲ در حال تخریب تمام پایگاه اجتماعی و نظام سیاسی و اقتصادی این رژیم غاصب است و از طرفی مقاومت مردم مظلوم فلسطین برابر ظلم و بی‌عدالتی‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی و ناتوانی نیروهای نظامی و امنیتی این رژیم در کنترل شرایط، عرصه را بر آنها تنگ کرده و سبب شده است خود نیز اعتراف کنند که رژیم صهیونیستی ۸۰ سالگی خود را نمی‌بیند. اختلافاتی که پس از طوفان‌الاقصی بار دیگر سر باز کرده و این بار با قدرت بیشتر و در رده‌های بالاتر به جان رژیم صهیونیستی افتاده تا رژیمی که مدام در حال نابودی دیگران است، این بار خود به دست خود نابود و متلاشی شود.
 
نتانیاهو در سراشیبی سقوط
بنا به تحلیل کارشناسان سیاسی غرب آسیا، وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی از چند جنبه بسیار قابل توجه است. نخست از منظر داخلی؛ به این معنا که شکنندگی دولت نتانیاهو، همچنین مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی، چندپارگی قومی و مذهبی و مهاجرت معکوس و در مجموع ناامنی‌هایی که امروز در سرزمین اشغالی به وجود آمده، شرایط شکننده و نابسامانی ایجاد کرده است تا جایی که بیشتر شهرک‌نشین‌ها را مسلح کردند و این شهرک‌نشین‌ها با کوچک‌ترین اختلاف بر روی هم اسلحه می‌کشند. این ناامنی‌های داخلی و درگیری بین شهرک‌نشین‌ها در شهرک‌ها افزایش پیدا کرده و از این منظر می‌توانیم موضوع فروپاشی داخلی رژیم صهیونیستی را به طور کامل مورد توجه قرار دهیم. 
 
کابوسی به نام الاقصی
اما شرایط دیگری که رژیم با آن روبه‌روست، تقویت و قدرت‌یابی روزافزون مقاومت است تا حدی که در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی برای مقابله با مقاومت در برخی از اردوگاه‌ها، از جمله جنین مجبور شد که خاک خود را بمباران کند؛ اما این کار هم نتیجه نداد، چرا که مقاومت با کمک و یاری محوری که چندین سال است در منطقه آسیا شکل گرفته، توانست عملیاتی به بزرگی طوفان‌الاقصی را رقم بزند و عملاً صهیونیست‌ها را در خانه زمین‌گیر کند و به بزرگ‌ترین کابوس رژیم صهیونیستی در کنار اختلافات داخلی‌اش تبدیل شود.
 
خطری بیخ گوش
همه آنچه درباره بحران در تل‌آویو گفته شد، در حالی است که بسیاری از مقامات گذشته و حال رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام می‌کنند رژیم ۸۰ سالگی خود را نمی‌بیند و این نشان می‌دهد، وضعیت داخلی رژیم بسیار شکننده و رو به افول است و نه فقط دولت نتانیاهو، بلکه اصل رژیم صهیونیستی در خطر جدی قرار گرفته است.
 
تنفر عمومی
تنفر عمومی در بخش‌های قابل توجهی از ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان به دلیل غصب سرزمین‌های اسلامی و حتی غیر اسلامی پس از طوفان‌الاقصی و جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها از کودک‌کشی‌ها تا اهداف بیمارستانی و اماکن عمومی و تجاوز به زنان و کودکان، به بحران داخلی رژیم صهیونیستی بیش از پیش دامن زده است تا جایی که بسیاری از شهروندان صهیونیستی و یهودی خود را از رژیم صهیونیستی جدا دانسته و آن را اعلام می‌کنند که ما نسبتی با این جنایات و جنایتکاران نداریم. تنفر عمومی در افکار عمومی مسلمانان و غیر مسلمانان و تشکیل تجمعات و راهپیمایی‌های گسترده علیه این رژیم و حامیانش در دنیا و محکوم کردن آنها به دلیل غصب سرزمین‌های اسلامی و تجاوز و کشتار فلسطینیان افکار عمومی در داخل سرزمین‌‌های اشغالی را هم دچار بحران کرده و این سبب درگیری‌های بیشتر و اختلافات داخلی در کابینه افراطی و دولت نابسامان و متزلزل رژیم صهیونیستی شده است.
 
وضعیت شکننده و اسفبار
باید بیان کرد در طول ۷۵ سال گذشته تاکنون وضعیت رژیم به این شرایط نابسامان و شکننده نبوده و به همین دلیل است که وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی بسیار اسفبار تحلیل می‌شود.
نتانیاهو پیش از طوفان‌الاقصی در مجمع عمومی سازمان ملل در مقابل صندلی‌های خالی و دوربین‌های جهانی، کشورهای دیگر همچون جمهوری اسلامی را تهدید کرد! که این خود نشان از وضعیت نابسامان کابینه به ویژه از منظر روحی و روانی دارد؛ سکوت معنادار مجامع بین‌المللی هم حاکی از اوضاع نابسامان رژیم صهیونیستی، به ویژه پس از طوفان‌الاقصی دارد. وضعیتی که می‌رود به نابودی کامل این رژیم و تحقق وعده الهی بینجامد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات