صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۸۵

عامل نجات و هدایت مردم

آیات بسیاری در قرآن آمده است که تأویل آن ما را به مقام والای امام زمان(عج) می‌رساند. برای نمونه، در سوره نساء به این موضوع اشاره شده که کسانی که از خدا و رسولش پیروی کردند، خداوند به آنها نعمتی داده و اینها کسانی هستند که در قیامت از صاحبان حق و صاحبان نعمت خواهند بود. منظور از صاحبان نعمت در تفاسیر قرآن پیامبران، صدیقین، شهدا، صالحین و نیکو همراهان هستند. در ذیل این آیه در بحارالانوار روایتی از قول امام باقر(ع) آمده که مراد از نبیین رسول خدا(ص)، مراد از صدیقین امام علی(ع)، مراد از شهدا امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، مراد از صالحین نُه فرزند از اولاد حسین(ع) و مراد از نیکو همراه امام زمان(عج) است. اطاعت از خداوند برابر با اطاعت از رسول الله(ص) و این برابر با اطاعت از امام و حضرت مهدی(عج) خواهد بود. «جابربن عبدالله انصاری» می‌گوید، در خبر لوح فاطمه(س) دستور زندگی همه ائمه(ع) آمده و در مورد حضرت مهدی(عج) آمده که عطا می‌کنم به تو ای رسول از علی(ع) یازده هدایت‌گر از نسل تو و از فاطمه بتول(س) که آخرین آنها مردی است که مردم به دست او از هلاکت نجات می‌یابند و من از طریق او مردم را از گمراهی بیرون می‌آورم. او واسطه فیض من در دوران آخرالزمان خواهد بود. ایشان آخرین مرد از آنهاست، به دست او مردم را از هلاکت نجات می‌دهم. هدایت می‌کنم به سبب او از گمراهی. به‌وسیله او کور را بینا می‌کنم. مریض را به‌وسیله مهدی(ع) شفا می‌دهم.
امام زمان(عج) در دوران غیبت نایب‌هایی دارند که از طریق آنها اخبار را به مردم می‌رسانند؛ اما در این دوران نایب خاص وجود ندارد و مراجع می‌توانند پیام‌های امام را به مردم برسانند. وجود مبارک حضرت مهدی(عج) در کتب مذهبی دیگر ادیان نیز معرفی شده و همه منتظر منجی دوران آخرالزمان هستند تا بیاید و مردم را از گمراهی و هلاکت نجات دهد.
در سوره بقره، خداوند می‌فرماید که زمین روشن می‌شود به نور ربِّ زمین و منظور از رب زمین همان مربی و پرورش‌دهنده زمین است که همان ولی و پیشوای مردم است. در هر عصری، امام همان عصر مربی و پرورش‌دهنده مردم است و بقیه الله(عج) عصاره هستی است. دعا برای فرج امام مهدی(عج) آثار و برکات بسیاری در زندگی ما انسان‌ها خواهد داشت. بنابر روایات حد وسط هر چیزی بهتر از ابتدا و انتهای آن است و نور امام، وسط انوار بوده و خوب است. مکه درست در وسط زمین و ایام البیض در وسط ماه رجب و میلاد امام زمان(عج) در نیمه ماه شعبان قرار دارد و به طور کلی امام خواهد آمد تا عدل و عدالت را در زمین گسترش دهد. امام مهدی(عج) مانند نگین وسط انگشتری در معرض دید است و به تعبیری او نتیجه همه رنج‌ها و مشقات اولیاء است. در همه ادیان الهی به موعود اشاره شده و بنا بر روایات بعد از ظهور، عیسی اولین کسی است که به ایشان اقتدا می‌کند و پیروانش نیز بلافاصله این امر را می‌پذیرند. خدا هستی را در اختیار مولای ما صاحب الامر قرار می‌دهد، همان‌گونه که به انبیا و اولیائش وعده داده است که او خواهد آمد و جهان مسخر او خواهد شد. در خبر لوح فاطمه اطهر(س) دستورالعمل زندگی همه ائمه معصوم(ع) مضبوط است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات