صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۰۷

لژ پهلوی

نفوذ بیگانگان در ایران زمین در دوران قاجار کلید خورد و در دوران پهلوی به اوج خود رسید. انگلیسی‌ها در رأس کشورهای استعماری بودند که ایادی آنان در همه عرصه‌های قدرت این کشور نفوذ داشتند. بخشی از این مأموریت‌ها از طریق جریان نفوذ فراماسونی پیگیری می‌شد که در قالب لژهایی گرد هم آمده بودند. این لژها کانون تعاملات و برنامه‌ریزی افرادی بودند که منفعت‌طلبانه سناریوهای بیگانگان را در این کشور دنبال می‌کردند و عملاً مانع پیشبرد بسیاری از تحولات مثبت به نفع ملت این سرزمین شدند!
«دکتر موسی نجفی» و «موسی فقیه حقانی» نویسندگان کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران» از «لژ پهلوی» یاد می‌کنند که در راستای منافع بیگانگان شکل گرفته بود. در بخشی از این کتاب آمده است:
«در سال 1328 مقدمات تشکیل لژی به نام «پهلوی» به وسیله فردی به نام محمد خلیل جواهری در ایران فراهم شد. همانطور که می‌دانیم این سال‌ها مقارن با شروع نهضت ملی شدن صنعت نفت و بروز اختلاف بین ایران و انگلستان بر سر این موضوع بود. دخالت‌های گسترده لژ پهلوی در دعوای مزبور به نفع انگلستان، نشان می‌دهد که «لژ پهلوی» اساساً برای مبارزه با نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به وجود آمده بود. جواهری با کمک «میجر جاکسن» انگلیسی (وابسته اقتصادی سفارت انگلیس) توانست عده‌ای از افراد مورد نظر سفارت انگلیس را وارد لژ پهلوی کند. وی در تأسیس لژ از مساعدت‌های حسین علاء، محمد ساعد، ارنست پرون و شخص شاه نیز برخوردار بود و تمامی امور لژ را با مشاوره شاه انجام می‌داد.
اعتراف صریح جواهری به مبارزه علیه دولت دکتر مصدق و حل و فصل کارهای مهم در جلسات لژ بیانگر دخالت‌های پنهانی لژ مزبور در جریان‌های‌ سیاسی و اجتماعی آن مقطع حساس است که با هماهنگی کامل اینتلیجنت سرویس انجام می‌گرفت. دکتر اسکندانی اشاره جالبی به این موضوع دارد. وی مدعی است که چند ماه پس از عضویت در لژ پهلوی روزی قصد داشت به مسافرت برود. لذا موضوع را با جواهری در میان می‌گذارد، اما جواهری از وی می‌خواهد که مسافرت خود را به علت اینکه یکی از مأمورین اینتلیجنت سرویس به تهران می‌آید و می‌خواهد او را ملاقات کند به تأخير بیندازد. این مطلب بیانگر ارتباط این لژ با دستگاه‌های اطلاعاتی است که متأسفانه اسناد این همکاری در دسترس نیست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات