صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۳۴

فروپاشی یک افسانه

پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی/ گروه مجازستان
هفته گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی مشروع با یک عملیات پهپادی و موشکی، رژیم اشغالگر قدس را به دلیل حمله بزدلانه به کنسولگری ایران در سوریه تنبیه سختی کرد. در این اقدام، صدها موشک و پهپاد به عمق مناطق اشغالی پرتاب شدند و اگرچه این عملیات همان شب تمام شد، ولی بازتاب‌ها و تأثیرات آن در شبکه‌های اجتماعی هنوز ادامه دارد و کم پیش می‌آید سراغ توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و... دیگر شبکه‌های بین‌المللی برویم و با مطلب و واکنشی از سوی کاربران خارجی مواجه نشویم. عملیات وعده صادق سپاه با رمز «یا رسول الله(ص)» افزون بر سیلی سختی که به سران آواره صهیونیستی زد، نشان داد ادعای قدرت ارتش اشغالگر قدس و نفوذناپذیری گنبد آهنین، یک افسانه است و اگر چند موج بیشتر موشک و پهپاد به سرزمین‌های اشغالی فرستاده می‌شد، حتی با همان موشک‌های ارزان قیمت چند دهه گذشته هم کار صهیونیست‌ها تمام است. در حین عملیات وعده صادق، کاربران فضای مجازی در دنیا، همگی وقایع این عملیات و عکس‌ها و فیلم‌های آن را بازنشر کردند. از کاربران عرب زبان گرفته تا کاربران آمریکایی، اروپایی، آفریقایی و حتی هندی و پاکستانی هم درباره این عملیات صحبت کردند.
یک کاربر عرب با نام «عبدالله بلالی» درباره عملیات وعده صادق نوشت: «برخی از عرب‌ها منتظر بودند رژیم صهیونیستی از آنها در برابر ایران دفاع کند، اما پاسخ ایران به اسرائیل ممکن است بسیاری از مفاهیم را عوض کند. اسرائیل اول از همه به محافظت از خود نیاز دارد. این حمله ایران بیشتر از اینکه جنبه مادی داشته باشد، جنبه معنوی دارد.»
«اسامه یمانی» هم درباره پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی نوشت: «انتقادات درباره پاسخ ایران به اسرائیل به نفع چه کسی است؟ اسرائیل یک خطر ماهیتی برای خاورمیانه است. امت ما به هماهنگی علیه این اشغالگران نیاز دارد. به نفع منطقه است که این قلدری‌های استعماری پایان یابد.»
«لؤی‌بن‌کعب» کاربر عرب‌زبان دیگر هم تصریح کرد: «مهم‌ترین واقعه در خصوص واکنش ایران به خوک‌های اسرائیلی این است که برادران ما در غزه برای نخستین بار طی ۱۹۰ روز گذشته یک شب امن را پشت سر می‌گذرانند.»
کاربر عرب‌زبان دیگری با نام «احمد الاحمد» درباره ترساندن صهیونیست‌ها نوشت: «هیچ سلاحی در فلسطین علیه استعمار اسرائیل بهتر از سلاح ترس و وحشت نیست. گسترش وحشت در جامعه اسرائیل مهم‌ترین نتیجه واکنش نظامی ایران است.»
«علی المخیبر» نیز با هشتگ الوعد الصادق تصریح کرد: «انگلیس و اتحادیه اروپا پاسخ ایران به صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند و می‌گویند این پاسخ صلح جهانی را به خطر می‌اندازد! آیا کشتار نوزادان نارس و نابودی زیرساخت‌های غزه و حمله به کنسولگری ایران در دمشق صلح جهانی را به خطر نمی‌اندازد؟»
کاربر دیگری با نام «مهدی» درباره خیانت اردن نوشت: «یک کشور حمله‌ای را از مسافت هزار و ۵۰۰ کیلومتری علیه دشمن صهیونیستی انجام می‌دهد و یک کشور عربی در حمایت از دشمن وارد عمل می‌شود. آیا فهمیدید چه کسی فلسطینی‌ها را محاصره کرده است؟»
«أدهم أبو سلمیة» فعال رسانه‌ای و کارشناس مسائل فلسطینی نوشت: «آنچه شنبه شب رخ داد برای نخستین بار سد مهمی را شکست و این پیامی به اشغالگران است، که پس از هفتم اکتبر معادلات جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است... این بسیار مهم است.»
«صلاح‌بن‌عمر بابقی» مجری و خبرنگار یمنی نوشت: «ما از شبی استقبال می‌کنیم که در آن یتیمان، آوارها و آواره‌های غزه شادی می‌کنند. این بزرگ‌ترین شبی است که اسرائیل در آن نمی‌خوابد و (دولتش) جلسه خود را از پناهگاه‌ها برگزار می‌کند. چه موافق و چه مخالف ایران باشید، این شبی است که پیامدهای خود را خواهد داشت. همه می‌دانند که همه چیز در لبه پرتگاه قرار دارد، زیرا این نخستین رویارویی با ماهیت منطقه‌ای از سال 1973 است.»
اما خبرگزاری‌های عرب‌زبان هم از عملیات وعده صادق نوشتند. شبکه خبری «المیادین» با رصد اخبار مربوط به پاسخ ایران، این گونه تیتر زد: «عملیات وعده صادق؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از حمله به اسرائیل با پهپاد و موشک خبر داد.» شبکه خبری «الجزیره» قطر هم حملات ایران را در تیتر یک خود قرار داد و نوشت: «ایران حمله مورد انتظار را آغاز کرد.» الجزیره در این باره گزارش داد: «ایران شامگاه شنبه در واکنش به بمباران کنسولگری خود در دمشق در اوایل آوریل، با پرتاب ده‌ها پهپاد و موشک به سمت اسرائیل، حمله مورد انتظار خود را به اسرائیل آغاز کرد.»
رسانه‌های انگلیسی‌زبان هم عملیات وعده صادق را بازتاب دادند. در همین زمینه نشریه «اکونومیست» در گزارشی می‌نویسد، ایران با حمله تلافی‌جویانه خود به اراضی اشغالی «پیام قاطعی» را به این رژیم ارسال کرده است. همچنین روزنامه «فارین‌پالیسی» ضمن اشاره به حملات چشمگیر و تلافی‌جویانه ایران به اراضی اشغالی معتقد است: «شدت و موفقیت این حمله احتمالا تعیین‌کننده خواهد بود که آیا این حمله به یک درگیری منطقه‌ای افزایش می‌یابد یا خیر؛ حمله‌ای که می‌تواند شامل ایالات متحده نیز شود.» روزنامه «دیلی تلگراف» هم‌ در گزارشش تأکيد کرد، «حمله جسورانه و طراحی‌شده» ایران نشان از بازدارندگی تهران در مقابل تل‌آویو دارد، اما می‌تواند جنگی تمام‌عیار را به دنبال داشته باشد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات