صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۶۳

مایه آرامش

فرهنگ مخربی که سبب جولان بی‌حجابی در برابر آرامش جامعه شده، همان فرهنگی است که وقتی همه خواب بودند، جای حیا و عفت را گرفت. وقتی رسانه‌ها فیلم‌هایی نمایش می‌دهند که زن بی‌حجاب جایگاه بالایی دارد و در مقابل بانوی محجبه از اقشار بی‌بضاعت و کم درآمد جامعه است؛ آنجا که زن با حجاب در قامت دکتر و دانشمند در رسانه‌ها و فیلم و سریال‌های ما نیامده و در مقابل او زن بی‌حجاب با خودباوری حتی رئیس یک بخش مهم و بزرگ خصوصی نمایش داده می‌شود، این فرهنگ مخرب رواج می‌یابد؛ لذا نقش رسانه‌ها و فیلم‌های نمایشی در اصلاح این مسیر بسیار محسوس است.
 
بهره از رسانه
به گفته مفسران و تحلیلگران سینمایی، فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکه خانگی ساخته می‌شوند، فاقد نظارت درست و دقیقی است و خواسته یا ناخواسته در مسیر برنامه معاندان قدم برمی‌دارند؛ اما با کمی تغییر می‌توانند به فرهنگ‌سازی درست در جامعه کمک کنند. پس باید رسانه‌ها و مراکز فرهنگی را به خط کرد و این واقعیت تلخ را با یک مهندسی دقیق، به ویژه در حوزه رسانه به حداقل رساند. 
 
نقش نظام آموزشی
به جز رسانه می‌توان از نظام آموزشی هم کمک خواست تا با پرورشی درست جلوی معضلات بعدی گرفته شود. وقتی دختران را در مرحله حساس دبستان رها کنیم و برنامه خاصی برای آنها ایجاد نکنیم، دیگر نمی‌توان به جهت‌دهی آنها در دانشگاه امیدوار بود؛ چرا که حجاب سوای از پیروزی در برابر دشمن، آرامشی عظیم هم به جامعه هدیه می‌کند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حجاب تحکیم بنیان خانواده است. بنابراین، باید این مهم فرهنگ‌سازی شود که بی‌حجابی چه معضلی دارد و حجاب چگونه کانون خانواده را محکم می‌کند. شکی نیست هر چیزی که موجب تحکیم پیوند خانوادگی و سبب صمیمیت رابطه زوجین شود، برای کانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداکثر کوشش مبذول شود و برعکس، هر چیزی که باعث سُستی رابطه زوجین و دلسردی آنان شود، زیانمند بوده و باید با آن مبارزه کرد. 
 
استحکام خانواده 
از آثار نخست رعایت حجاب در جوامع، استحکام نهاد خانواده به منزله کوچک‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است. با رعایت اصل حجاب و پوشش در محیط بیرون از خانواده، حریم زن و شوهر حفظ می‌شود و خانواده صاحب ثبات خواهد شد و برعکس آن سستی و فروپاشی است؛ همان امری که امروز در جامعه غربی شاهدش هستیم.
 
آرامش ناشی از حجاب
آرامش و امنیت دومین اثری است که در نتیجه حجاب در جامعه به دست می‌آید؛ زن موجودی گرامی است و نقش او سرنوشت‌سازی و تربیت بشر است. ارزش او فراتر از آن است که در معرض و دستخوش ارتباطات و روابط بی‌مرز باشد. در حقیقت، حفظ حریم زن باعث مصونیت او می‌شود و اولین اثر را بر آرامش روحی او دارد؛ زیرا در سایه محفوظ ماندن این حریم بین خود و نامحرم، احساس امنیت می‌کند و هیچ کس جرئت تعرض به او را نمی‌کند. پوشش دینی نگهبان زن از نگاه‌های آلوده و آسیب‌های احتمالی است و به زن مصونیت و آرامش می‌دهد و هرچه این پوشش کامل‌تر شود، درصد امنیت و حفاظت آن بالاتر می‌رود؛ هرچند برخی این دیدگاه را سنتی می‌دانند و معتقدند، مردان باید از هرز رفتن نگاه خود خودداری کنند و چرا زنان خود را بپوشانند؟ در اینجا باید گفت، اگر دیدن صحنه‌های بی‌حجابی در جامعه عادی شود، کانون خانواده هم خیلی جذاب نخواهد بود.
 
آزادی در مسئولیت‌های اجتماعی
مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر آثاری است که درمان ریشه‌ای حجاب برای جامعه به ارمغان می‌آورد. چنانکه برخی صاحب‌نظران گفته‌اند هر فردی در برابر جامعه خود مسئول است. این مسئولیت، عام است؛ یعنی هم شامل زن‌ها می‌شود و هم شامل مردها. پاره‌ای از مسئولیت‌های زنان به حجاب آنان بستگی دارد. زن اگر حجاب داشته باشد، بار این گونه مسئولیت‌ها را بر دوش می‌گیرد و شخصیت و عظمت او بالا می‌رود، اما اگر جامه مقدس حجاب را از تن بدرد، از عهده انجام این گونه مسئولیت‌ها برنمی‌آید.
 
اخلاق و عمل
آزادی عمل برای زنان از دیگر آثار حجاب در جامعه است. چنانکه استاد مطهری در این زمینه گفته‌اند: «زنِ باحجاب مظهر عفاف شناخته شده است و از این روی، در خانه و خارج از آن مزاحم ندارد و آزادانه دنبال کارها و مسئولیت‌های خویش است.» سلامت اخلاق جامعه نکته دیگری است که در صورت بودن و نبودن حجاب دستخوش تحول می‌شود. بنابراین، باید هرچه به سلامت اخلاق جامعه لطمه می‌زند، ریشه‌کن شود و هرچه سلامت اخلاق جامعه را تضمین می‌کند، تقویت شود. هرچه گرایش جامعه به حجاب شدت یابد، از مفاسد اخلاقی و اجتماعی کاسته می‌شود.  باید تأکید داشت حجاب اسلامی، بزرگ‌ترین و ارزنده‌ترین خدمات را به خانواده‌ها و جوان‌ها و جامعه می‌دهد؛ زیرا اخلاق، پاکی و فضیلت را رونق و رواج می‌بخشد. زنان باحجاب، خدمتگذار واقعی دین و اخلاق هستند. نقش اقتصادی حجاب در رعایت پوشش اسلامی، زمینه را برای انواع مُدپرستی‌ها و رقابت‌های ناشی از آن از بین می‌برد. اگر زن خود را به خودآرایی‌ها در جامعه مقید نکند و با لباس ساده و مرتب و در حد پوشش لازم در جامعه ظاهر شود، بسیاری از آفت‌ها و گرفتاری‌های ناشی از مُدپرستی، خودبه‌خود از بین می‌روند. 
 
جذابیت‌های حجاب راه درمان است
باید اذعان داشت یکی از راه‌های حفظ استقلال فرهنگی و سیاسی، حفظ حجاب است و یکی از جنبه‌های تهاجم فرهنگی، مبارزه با حجاب بوده است؛ چراکه حجاب برای جوامع جهان سومی می‌تواند نوعی مبارزه با استعمار به حساب آید و مانعی بر سَرِ راه مقاصد شوم آنها باشد. به باور کارشناسان فرهنگی، اثبات تقدس و جذابیت‌های حجاب در برابر معضلات و آسیب‌های بی‌حجابی می‌تواند راه درمان این آفت اجتماعی در جامعه باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات