صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۶۷

همگرایی با همسایگان ایستادگی برابر دشمنان

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری/ گروه پرونده

پس از عملیات «وعده صادق»، تلاش‌هایی برای ایجاد اختلافات جدید میان جمهوری اسلامی ایران و برخی همسایگان آغاز شده است. طبق معمول مدیریت این خط خبری و عملیات روانی در اختیار دشمنانی قرار گرفته است که از پاسخ جمهوری ایران علیه رژیم غاصب صهیونیستی دچار هراس و عصبانیت شده‌اند. با این حال، برخی ناآگاه در داخل نیز بر این موضوع دامن می‌زنند که کشورهای همسایه باید حواس‌شان را جمع کرده و دست از پا خطا نکنند، در غیر این صورت با سیلی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد!
سال گذشته به مناسبت هفته دولت رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست دولت را در زمینه روابط با همسایگان تحسین و تأکید کردند: «این سیاستی که دولت اتخاذ کرده، که عبارت است از ارتباط با همسایگان، این بسیار سیاست خوبی است. این را باید دنبال کرد. ما باید با هیچ‌یک از همسایگان‌مان مناقشه نداشته باشیم؛ هرچه مناقشه هست، تبدیل بشود به همکاری.»
وجود اختلاف نظر بین جمهوری اسلامی ایران و برخی همسایگان و دولت‌های اسلامی پدیده عجیب و غریبی نیست و به طور طبیعی سطحی از اشتراک نظر و اختلاف نظر بین ایران و کشورهای همسایه یا دولت‌های غرب آسیا وجود دارد، مانند آنچه در روابط سیاسی میان دولت‌های مختلف در صحنه بین الملل وجود دارد. ایران نیز طبق روابط معمول و رایج در روابط فی مابین دولت‌ها، انتظارات و نگرانی‌های خود را درباره چالش‌های منطقه، با مقامات دولت‌های اسلامی در جلسات کاری بیان خواهد کرد؛ اما با همه این اوصاف، سیاست جمهوری اسلامی در مقاطع گوناگون، خاصه در دولت کنونی به سمت گسترش سطح روابط با همسایگان سوق پیدا کرده است که نباید به این مسیر موفق ضربه‌ای وارد شود.
پس از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی و اخباری که درباره نقش اردن در این زمینه مطرح شد، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در نیویورک دیدار کرد. نفس این ملاقات نشان داد، ایران با وجود دیدگاه‌های متفاوت دولت‌های غرب آسیا درباره مسائل سیاسی منطقه، سیاست توسعه روابط با کشورهای اسلامی را به منزله یک اصل مد نظر قرار داده است.
در مرداد سال ۱۳۹۴ و در دیدار با کارگزاران حج، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر این نکته تأکید کردند که جمهوری اسلامی، کشورهای منطقه را به عنوان دشمن در نظر نمی‌گیرد، بلکه دشمن اصلی استکبار جهانی است. از این منظر ایران از همه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در خاک برخی کشورهای منطقه علیه عملیات وعده صادق آگاه است، اما با عنایت به ظرفیت‌های همسایگی و منطقه‌ای و نیز تقابل با سیاست تفرقه‌افکنانه دشمنان، مسیر تعامل را با دولت‌های منطقه در پیش خواهد گرفت. همراهی با دشمنان ایران، برای همسایگان ما هزینه‌ای بیش از پاسخ مستقیم و تلافی‌جویانه ما به آنان دارد؛ یک نمونه کویت است که مزد همراهی با دشمن ایران را  با اشغال شدن به دست دشمن گرفت. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات