صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۶۹

فرو ریختن دژ دفاعی غرب

پایگاه بصیرت / حسن واحد/ گروه پرونده
عملیات وعده صادق در ایجاد یک معادله جدید چنان مهم، حساس و تأثیرگذار است که می‌توان گفت همه سیاست‌مداران، کارشناسان و اندیشکدهای مهم دنیا درباره آن اظهار نظر کردند. در میان رویکرد اندیشکده‌ها و کارشناسان غربی این موضوع قابل توجه بود که آنها تلاش کردند از تأثیر پاسخ هوشمند سپاه بکاهند و به نوعی آن را در ذهن افکار عمومی تقلیل دهند؛ از این رو روایت‌سازی دروغین غرب از عملیات وعده صادق و برجسته‌سازی مسخره‌بازی رژیم صهیونیستی در حمله به اصفهان نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت و مردم فلسطین پیروز این میدان و رژیم صهیونیستی بازنده اصلی تحولات شش ماه اخیر است.
«اکونومیست» نوشت: «پس از دهه‌ها مبارزه با اسرائیل از طریق نیروهای نیابتی، این نخستین بار بود که ایران از خاک خود به اسرائیل حمله کرد، دیگر جنگ سایه‌ای در کار نیست. با این حال، از نظر نظامی، یک شکست برای ایران رقم خورد؛ چرا که به جز تعداد کمی از موشک‌ها و پهپادها، برخی از آنها حتی قبل از رسیدن به اسرائیل، رهگیری شدند. ایران تاکنون از مواهب جنگ شش ماهه اسرائیل در غزه بهره‌مند بوده است. شبه‌نظامیان نیابتی آن در سراسر منطقه خودنمایی کرده‌اند. در همین زمان، ایران توانسته بود تنش‌زدایی خود را با کشورهای عربی حفظ کند. در این میان، به نظر می‌رسید که دشمنانش در حال شکست بودند. اسرائیل در باتلاق غزه گیر کرده بود و به طور فزاینده‌ای منزوی شده بود، اما حمله ایران به اسرائیل ممکن است این دستاوردها را از دست داده باشد. اول ضربه به بازدارندگی‌اش وارد شد، دوم؛ کشورهای غربی و عربی مانند اردن و عربستان سعودی را در حمایت از اسرائیل گرد هم آورد.»
«دفنس وان» نوشت: «به دستور بایدن، ارتش ایالات متحده هواپیماها و دفاع موشکی بالستیک را در هفته گذشته به منطقه منتقل کرده است. به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده نیروهای نظامی، به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ورودی سرنگون شود.»
«پولیتیکو» نیز با اشاره به تلاش ایران برای غلبه بر پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نوشت: «با وجود ادعای ارتش ایران که حمله برق آسا بوده و به تمام اهداف خود دست یافته است، ضربه وارده کوچک بود و خسارت جزئی در پایگاه هوایی نواتیم در جنوب کشور وارد شد و یک دختر ۱۰ ساله بادیه‌نشین بر اثر ترکش‌های رهگیری مجروح شد.» تحلیل و ارزیابی پولیتیکو به اندازه عجولانه و غیر واقعی بود که حتی مخاطبان غربی نیز از این روایت‌سازی تعجب کردند. 
«جیمز کاردن» در امریکن کانسرویتیو (محافظه‌کار آمریکا) با لحن متفاوتی نوشت: «در اول آوریل، زمانی که اسرائیل ساختمان سفارت ایران در دمشق را بمباران کرد دو ژنرال و پنج افسر ایرانی شهید شدند، او اقداماتی را برای تحقق این رؤیا انجام داد.» «پاول پیلار» تحلیلگر سابق سیا نوشته است: «ضربه زدن به محوطه سفارت حمله مستقیم به ایران بود.» حمله غیرقانونی به یک مجتمع دیپلماتیک، نقض آشکار قوانین و هنجارهای بین‌المللی است، این حمله تحت‌الشعاع قتل‌عام وقیحانه هفت امدادگر از آشپزخانه مرکزی جهانی در همان روز قرار گرفت. اما مشخص بود حمله به مجتمع دیپلماتیک ایران ممکن است پیامدهای استراتژیک جدی‌تری داشته باشد.»
«بردلی بومن» مدیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی در بنیاد دفاع از دموکراسی نوشت: «ماهیت و وسعت حمله ایران نشان می‌دهد قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل به‌شدت از بین رفته است. این غیرقابل قبول و خطرناک است و باید به آن رسیدگی شود.»
«بهنام‌بن‌طالبلو» عضو ارشد «اف‌دی‌دی» نوشت: «رگبار موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین ایران از خاک خود علیه اسرائیل خبر از تغییر یک بازی می‌دهد. پیش از این هرگز نظام ایران به دولت یهود که به خوبی از آن دفاع می‌شود، شلیک نکرد.»
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای واکنش احتمالی ایران نسبت به هر تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی به خاک این کشور را بررسی کرده و با بررسی عملیات تنبیهی گذشته ایران ضد اراضی اشغالی تأکید کرد: «پنج واقعیت دقیق بر صحت روایت ایرانی‌ها و کذب بودن روایت صهیونیست‌ها وجود دارد.»
این تحلیلگر ارشد عربی در ادامه پنج دلیل ذکر کرده است که ثابت می‌کند حمله ایران برای رژیم صهیونیستی کشنده بود: «اول: آسمان فلسطین اشغالی با تصاویر زنده ده‌ها پهپاد و موشک ایرانی بعد از رسیدن به حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی روشن شد و میلیون‌ها نفر در کرانه باختری و نوار غزه با چشم غیر مسلح آنها را دیده‌اند. اگر ۹۹ درصد این موشک‌ها ساقط شده، این همه موشک و پهپاد چگونه به سرزمین‌های اشغالی رسیده‌اند و چرا دیواره‌های پنج‌گانه آمریکا، فرانسه، انگلیس، اسرائیل و اردن نتوانسته مانع نفوذ آنها شود.
دوم: اگر این ادعا درست است و موشک‌ها به حریم هوایی رژیم صهیونیستی نرسیده‌اند، چرا صدها هزار نفر از شهرک‌نشینان اسرائیلی با ترسی بی‌سابقه به پناهگاه‌ها گریخته‌اند؟
سوم: «رونین برگمان» روزنامه‌نگار صهیونیست که ارتباط نزدیکی با موساد دارد، به نقل از یکی از اعضای کابینه جنگی اسرائیل می‌گوید که حجم تخریب این موشک‌ها و پهپادها بسیار گسترده بود و اگر اسرائیلی‌ها تصاویری زنده از این حجم تخریب را ببینند، لااقل ۴ میلیون نفر از آنها فوراً از سرزمین‌های اشغالی فرار می‌کنند.»
چهارم: روزنامه «فیگارو» فرانسه می‌نویسد عقیده اسرائیلی «ضاحیه» که مبتنی بر تخریب گسترده زیرساخت‌های دشمنان اسرائیل است، بعد از این حمله ایران به عمق سرزمین‌های اشغالی از کار افتاد.
پنجم: «گلعاد اردان» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد مدعی است حمله‌ای که ایران انجام داد، خطری برای مسجدالاقصی به شمار می‌رفت. وی برای اثبات ادعای خود ویدئویی را نشان داد که موشک‌های ایران بر فراز این مسجد بودند، در صورت درست بودن ادعای صهیونیست‌ها این موشک‌ها چگونه به آسمان قدس اشغالی و پایگاه‌های هوایی النقب رسیده بودند؟»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات