صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۷۹

سرگیجه بایدن!

پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ گروه پرونده

«سردرگمی» به معنای واقعی کلمه آن، توصیف وضعیت فعلی سیاست خارجی آمریکا است، بی‌تردید آمریکا در یکی از بدترین دوره‌های سیاست خارجی خود، حداقل در 50 سال گذشته قرار داده دارد. اختلافات بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به شدت افزایش یافته است؛ در حالی که سند راهبرد امنیت ملی آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده در ده سال آینده  را «چین» می‌داند؛ دموکرات‌ها معتقدند آمریکا باید با تهدید روسیه مقابله کند.در میان این تردیدها با عملیات «طوفان‌الاقصی» اولویت اصلی آمریکا «رژیم صهیونیستی» شده است و در زمینه نظامی سیل عظیمی از کمک‌ را راهی سرزمین‌های اشغالی کرده و در حوزه سیاسی نیز تمامی قطعنامه‌های لازم الاجرای شورای امنیت که علیه رژیم صهیونیستی بود را وتو می‌کند. از سوی دیگر، آمریکا اعلام می کند مایل نیست که جنگ در منطقه گسترش یابد و بار‌ها از محور مقاومت درخواست کرد که به اقدامات اسرائیل عکس‌العمل شدید نشان ندهد اما در عمل زمانی که رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد، از تصویب قطعنامه یا حتی بیانیه شورای امنیت در محکومیت این اقدام جلوگیری کرد؛ ولی در پیام‌هایش به جمهوری اسلامی ‌گفت که از این موضوع اطلاع نداشته است و اگر از این اقدام با خبر بود، از آن جلوگیری می‌کرد. در ادامه همه تلاش خود را برای استفاده نکردن جمهوری اسلامی از حق قانونی خود برای اقدام تنبیهی علیه رژیم غاصب به کار بست و وقتی از مصمم بودن ایران برای تنبیه صهیونیست‌ها با خبر شد، از جمهوری اسلامی خواست که هیچ اقدامی علیه پایگاه‌های آمریکا انجام ندهد. در ادامه تمام توان نظامی خود، فرانسه و انگلیس را به اضافه بعضی کشورهای منطقه پای کار آورد تا اقدام جمهوری اسلامی به ثمر ننشیند. پس از شکست تلاش‌هایش هم اعلام کرد در اقدام متقابل تلاویو  را همراهی نمی‌کند.
اوج از هم گسیختگی سیاست خارجی آمریکا روز پنجشنبه، سی‌ام خرداد رخ داد که الجزایر طرح به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین را به شورای امنیت برد. آمریکا حداقل از زمان به قدرت رسیدن بایدن اعلام کرده است، تنها راه حل مسئله فلسطین سیاست دو دولتی است، ولی روز پنجشنبه در عین ناباوری طرح پیشنهادی الجزایر را وتو کرد.
استدلال آمریکا این بود که کنگره مصوبه‌ای دارد که آمریکا هر سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل یا خود سازمان ملل را در صورت پذیرفتن فلسطین به عنوان کشور مستقل تحریم و کمک‌های مالی به این سازمان‌ها را قطع کند. 
روز جمعه هم که تلاش ناموفق رژیم صهیونیستی برای حمله با ریزپرنده‌ها به مراکز نظامی ایران با شکست روبه‌رو شد، وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد در این اقدام نقشی نداشته است و طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کرد. همه این موارد نشان‌ می‌دهد، موقعیت آمریکا در صحنه سیاست بین‌الملل به شدت تضعیف شده و این کشورحتی در تأمین منافع خود هم دچار مشکل شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات