صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۸۰
سردار ابوالقاسم علی‌نژاد، وابسته نظامی سابق ایران در سوریه

تحقیر قدرت‌ها با تجهیزات قدیمی

پایگاه بصیرت / احسان بهاری/ گروه پرونده
پرسش‌هایی از این که فلسطین چطور از انتفاضه و دوران سنگ و کلوخ در یک جهش بلند به سلاح‌های جنگی دست پیدا کرد؟ و اینکه نقش انقلاب اسلامی ایران در جایگاه امروز فلسطین کجاست؟ عملیات وعده صادق آیا پیروزمندانه بود یا خیر؟ و اینکه در ایجاد بسیج جهانی به کجا رسیده‌ایم؟ پرسش‌هایی است که دانستن پاسخ آنها خالی از لطف نیست؛ از همین رو برای فهم بهتر این پرسش‌ها با «سردار ابوالقاسم علی‌نژاد»، وابسته نظامی و دفاعی سابق سفارت ایران در سوریه گفت‌وگو کردیم که شرح آن در ادامه می‌آید.
 
انقلاب اسلامی چه درسی به رزمندگان فلسطینی داد؟
نقطه قوت انقلاب در توکل به خدا و مردم‌داری است. شما تاریخ زندگی «یاسر عرفات» را ببینید. از تمام کشورهای عربی درخواست کمک کرد اما وقتی هم هانی حسن، اولین سفیر فلسطین در ایران در آن ایام پیش امام خمینی(ره) رفت، امام او را به اتکای به خداوند متعال و مردم توصیه کردند. شما سال‌های مقابله کشورهای عربی با صهیونیست‌ها را نگاه کنید؛ چه در قبل از 1948 میلادی و اعلام استقلال و چه در زمان شیخ عزالدین قسام و در کشتار صبرا و شَتیلا و دیرالزور در همه این سال‌ها فلسطینی‌ها کشته دادند؛ اما با ظهور انقلاب اسلامی نیروهای فلسطینی حامی محکمی پیدا کردند. فلسطینی‌هایی که تا دیروز با سنگ و کلوخ با صهیونیست‌ها مبارزه می‌کردند، امروز آستین خود را بالا زده و به ساخت موشک رسیده‌اند. هانی حسن در یکی از سخنرانی‌های پیش از خطبه نماز جمعه اذعان کرده بود، به ما در دانشگاه‌های پکن آموختند که وقتی دستت خالی است، نمی‌توان با دشمن تا بن دندان مسلح جنگید؛ اما انقلاب اسلامی به ما یاد داد که نه تنها می‌توان جنگید، بلکه می‌توان پیروز هم شد. دانشگاه‌های ژاپن به ما می‌گفتند که پیکر رزمنده‌های شهید شده را بدون اینکه کسی ببیند از صحنه خارج کنید؛ چون موجب تضعیف روحیه رزمندگان می‌شود، اما انقلاب اسلامی به ما یاد داد که پیکر شهید نه تنها موجب تضعیف روحیه نمی‌شود، بلکه موجب جوشش و خروش رزمندگان و افراد جامعه می‌شود.  البته این روحیه به فلسطین و منطقه محدود نیست الحمدلله ما داریم در راستای آن گفته امام خمینی(ره) که در روز بسیج اعلام کردند «باید یک بسیج جهانی تشکیل بدهیم» قدم برمی‌داریم. در سوریه این بسیج جهانی شکل گرفت. در سوریه‌ای که همه جور دین و مذهبی دیده می‌شود، سنی، شیعه، لاییک، مسیحی و یهودی. ما با دم مسیحیایی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و صاحب نفسان میدان رزم، همچون حاج قاسم و دیگر شهدای مدافع حرم توانستیم بسیج تشکیل دهیم. با این رویه‌ای که منطقه پیش می‌رود، امید است که جوانان و مقلدان امام خمینی(ره) بتوانند در قدس نماز بخوانند.
 
اقدامات نیروهای فلسطینی در نوار غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امروز اقداماتی که نیروهای فلسطینی در نوار غزه انجام می‌دهند، حیرت‌آور است. آنها در محاصره کامل 360 درجه‌ای هستند، اما چنان نیروهای صهیونیستی را به چالش کشیده‌اند که بیش از شش ماه است آنها نتوانسته‌اند در مقابل نیروهای فلسطینی ایستادگی کنند. ادعای ارتش صهیونیست‌ها این بود که همه چیز در ید اختیار ماست؛ ولی جهان مشاهده کرد که اینطور نیست. این نشانه استیصال نیروهای صهیونیستی و حامیان او از آمریکا تا اروپاست. بنابراین، این نشانه خوبی است که بگوییم آینده از آن مستضعفان است و این وعده‌ الهی و قرآنی است. بنده تا به امروز روز قدسی پرشکوه‌تر از امسال ندیدم با اینکه در بمباران تبلیغات رسانه‌ای دشمن هستیم و دشمن دائم در رسانه‌ها پمپاژ دروغ می‌کند؛ ولی ما دیدیم که نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا همه برای فلسطین به پا خاستند. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اصلاً فکرش را نمی‌کردند که یک روز در مقابل کاخ سفید به حمایت از فلسطینیان به پا خیزند یا در دل اروپا نماینده انگلیس به هواخواهی فلسطینیان زبان باز کند یا نخست‌وزیر اسپانیا برای فلسطینیان سخنرانی کند. 
 
عملیات وعده صادق چه ابعادی داشت؟
عملیات وعده صادق عملیات ساده‌ و پیش پا افتاده‌ای نبود. عملیاتی که از پیش رسانه‌ای شده بود و همه می‌دانستند که ایران قرار است مواضع رژیم صهیونیستی را نشانه بگیرد. از طرفی هم ایران با آن پهپادهایی نسل گذشته خود کاری کرد که نه آمریکا، نه انگلیس، نه فرانسه و نه کشورهایی که به حمایت رژیم صهیونیستی به پا خاسته بودند، نتوانستند هیچ غلطی بکنند. حقیقتاً اینها در برابر پهپادها و موشک‌های دسته چندم ما نتوانستند هیچ غلطی بکنند. اینکه ما از تجهیزات قدیمی استفاده کردیم، فقط گفته ما نبود؛ بلکه اندیشمندان نظامی غربی هم به این موضوع اعتراف کردند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات