صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۸۶۶

نتانیاهو در وضعیت بازگشت‌ناپذیر

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی/ گروه سیاسی

بررسی وضعیت نتانیاهو در میدان و در عرصه سیاسی نشان می‌دهد، وی در مقام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در وضعیت بحرانی قرار دارد. با این حال، دمیدن بی‌بی در آتش جنگ، بیشتر به معنای تلاش وی برای نجات خود و ماندن چند روزی بیشتر بر اریکه قدرت است. نتانیاهو در هیچ یک از جبهه‌های سیاسی، نظامی و بین‌المللی وضعیت خوبی ندارد. روزهای گذشته سخت‌ترین روزهای ارتش اشغالگر صهیونیستی در جنگ غزه بود؛ چند نفر از نیروهای‌شان در کمین‌های متعدد رزمندگان حماس که فیلم آن نیز منتشر شد، هلاک شدند و همچنین در یک اقدام اشتباه، تانک صهیونیستی به سمت ساختمانی که نیروهای خودشان در آن مستقر بودند، شلیک کرد و چند نفر دیگر را کشت! 
با اینکه تا به امروز ارتش رژیم صهیونیستی بالای 35 هزار نفر در غزه را که 70 درصد آنها زن و کودک هستند، به شهادت رسانده، اما ارزیابی دیدگاه کارشناسان تا به امروز نشان می‌دهد شهادت این تعداد از مردم منظوم فلسطین، پیروزی برای رژیم صهیونیستی و بی‌بی به شمار نمی‌آید. 
از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند جلوی انتشار بسیاری از شکست‌ها، کشته‌ها و ضرباتی را که از مقاومت فلسطینی و منطقه (لبنان، یمن، عراق، بحرین و...) دریافت می‌کند، سانسور کند. با این حال، درج اندکی این شکست‌ها و ناکامی‌ها در رسانه‌ها و افکار عمومی، خشم ساکنان سرزمین‌های اشغالی و مخالفان کابینه بی‌بی را برانگیخته و روز به روز بر موج اعتراضات علیه نتانیاهو افزوده می‌شود. 
«لاپید» رهبر مخالفان دولت کنونی در اظهار نظری گفت: «نتانیاهو باید این بازی را متوقف کند و حریدی‌ها (مذهبی‌های صهیونیست) هم باید به خدمت در ارتش اعزام شوند.»
از سوی دیگر، یکی از مسئولان دفتر سیاسی حماس گفته است: «بیش از 70 درصد اسرای اسرائیلی در دست حماس بر اثر حملات و بمباران‌های ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.»
نکته دیگر توجه به این مسئله است که اقدامات نتانیاهو در غزه موجب بیداری جهان شده است و به نوعی فلسطین بیدارکننده جهان در مقابل صهیونیسم وحشی شده است. این مسئله از دیگر دستاوردهای بی‌بی برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم را در بدترین شرایط ممکن قرار داده است.
از دید نتانیاهو و کابینه افراطی وی، عبور از این وضعیت نیازمند حداقل یک دستاورد است تا بتوانند جایگاه از دست رفته رژیم صهیونیستی در جهان و نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی را برگردانند. با چنین تصوری، حمله به رفح صورت می‌گیرد.
از این رو تصمیم حمله به رفح نه تنها دستاوردی برای رژیم و شخص نتانیاهو نخواهد داشت، بلکه عمق باتلاق غزه روز به روز بیشتر نیز خواهد شد و بدون شک اصرار در حمله به رفح مسیر غیر قابل بازگشتی را برای نتانیاهو به دنبال خواهد داشت. بنابراین، ورود رژیم صهیونیستی به رفح شاید آخرین تلاش نتانیاهو برای به تأخیر انداختن مرگ سیاسی خود و کابینه‌اش است. از طرفی مقاومت و حماس نیز به خوبی می‌دانند که رفح آخرین فرصت آنها برای وارد کردن ضربه نهایی به رژیم صهیونیستی است. بنابراین، مقاومت با تمام توان در رفح مقابل ارتش رژیم صهیونیستی ایستادگی خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود هزینه صهیونیست‌ها در رفح به شدت بالا باشد. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات