تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۸۸۶

اقتصاد اسرائیل با فرار صهیونیست‌ها و هزینه‌های جنگ‌ کوچک شد

روزنامه اقتصادی عبری‌زبان گزارش داد که روند کاهش رشد اقتصادی اسرائیل با توجه به افزایش پروازها به خارج از اسرائیل و گرانی بلیت آنها، همچنین هزینه‌های سنگین جنگ ادامه دارد.
«جنگ به یک عامل تورم تبدیل شده است، زیرا تقاضا برای پروازها را زیاد کرده و در حالی که هنوز بسیاری از شرکت‌های ارزان قیمت پروازهایشان به اسرائیل را از سر نگرفتند قیمت پروازها گران است» این را روزنامه کالکالیست رژیم صهیونیستی گزارش داده است.به گزارش کالکالیست رشد اقتصادی در اسرائیل با چالش‌های شدیدی روبرو است، زیرا قیمت پروازها به اسرائیل در ماه آوریل با نرخی دو رقمی افزایش یافت و تورم را طبق شاخص قیمت مصرف‌کننده افزایش داد و کسری بودجه از هدف فراتر رفت. شاخص قیمت مصرف کننده رژیم صهیونیستی در ماه آوریل که هفته گذشته منتشر شد، نرخ تورم 2.8 درصدی را نشان داد که همچنان در محدوده هدف بانک اسرائیل (1٪ -3٪) است، اما طبق اجماع اقتصاددانان بازار، این روند در آینده صعودی است. یکی از بخش‌هایی که گرانی آن به‌ طور خاص تعجب‌آور بوده، قیمت‌های «تعطیلات خارج از کشور و پروازها در اسرائیل» بود که در یک ماه ۱۱.۱ درصد افزایش یافت. این بخش به تنهایی به افزایش 0.41 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در اسرائیل کمک کرد که بسیار بیشتر از انتظارات بازار است که رو به بدتر شدن نیز خواهد بود.
به نوشته این وبگاه اسرائیلی، مشخص شده است که جنگ به یک عامل تورم تبدیل شده است، زیرا تقاضا برای پروازها زیاد است، اما تعدادی از شرکت‌های بزرگ مانند ایزی جت هنوز به اسرائیل بازنگشته اند و نتیجه آن قیمت‌های بالاتر برای پروازها است.«یوناتان کاتز» اقتصاددان ارشد شرکت لیدر کپیتال مارکتس به گلوبز گفت: وضعیت تورم در اسرائیل وخیم‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد این امر بر شاخص کلی قیمت مصرف‌کننده تأثیر خواهد گذاشت. یک سال پیش، تعرفه پروازها تنها 9 درصد افزایش یافت اما امسال که با توجه به ادامه جنگ انتظار می‌رود به زودی پروازها 10 درصد دیگر هم گران‌تر از چیزی که الان است، شود.کاتز تخمین می‌زند که تورم اسرائیل ظرف یک سال جاری 3.3 درصد خواهد بود که بالاتر از هدف بانک مرکزی این رژیم است. به گفته وی، دلایل این امر از جمله «فشار بازار کار، سیاست‌های مالی انبساطی، افزایش مصرف خصوصی و افزایش تقاضا در بازار مسکن» است.
رینات اشکنازی، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه گذاری فونیکس هم می‌گوید بخش‌های دیگر غیر از پروازها در اسرائیل، از جمله بخش مسکن که در آن افزایش داشته است. این جزء عمدتاً منعکس کننده قیمت اجاره است و حدود یک چهارم کل شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می‌دهد.
پس از سه ماهه آخر سال 2023، که در آن رشد اقتصادی بیش از 21 درصد کاهش یافت، بازارها انتظار بهبودی و افزایش شدید رشد را از فصلی به فصل دیگر داشتند. اقتصاد در سه ماهه اول 2024 رشد حدود 14 درصدی را ثبت کرد که درنتیجه افزایش مصرف خصوصی و حجم سرمایه گذاری بود دو عنصری که در ابتدای جنگ به شدت کاهش یافته بود با وجود این، در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته، رشد اقتصاد همچنان 1.4 درصد کاهش یافته است. با توجه به رشد سرانه، این رقم حتی بدتر از این است و کاهش 3.1 درصدی را نشان می‌دهد.کاتز ادعا می‌کند که وضعیت صنعت ساخت و ساز می‌تواند در آینده نزدیک به رشد اسرائیل آسیب برساند. او می‌گوید: «ناتوانی در بهبود صنعت، افزایش قیمت مسکن را تسریع می‌کند و به عرضه آن آینده آسیب می‌زند».وی افزود: انتظارات حاکی از پایان یافتن جنگدر سال جاری است، به نظر من رشد 5 درصدی در اسرائیل در سال آینده بسیار خوش بینانه است اما برآورد آن دشوار است.
کسری بودجه اسرائیل در پایان ماه آوریل 7 درصد برآورد شده است که بالاتر از پیش بینی سالانه 6.6 درصدی وزارت دارایی این رژیم است. اکنون بسیاری از سازمان‌ها تخمین می‌زنند که در غیاب اقدامات اساسی کابینه نتانیاهو، کسری بودجه آن تا پایان سال بین 5/7 تا 8 درصد خواهد بود.کاتز که کارشناس اقتصادی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی بوده است، می‌گوید به نظر می رسد که کسری بودجه بالاتر از هدف خواهد بود که در نتیجه، وزارت دارایی برای پیشبرد افزایش مالیات برنامه ریزی شده برای سال آینده، از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده به 18 درصد تلاش خواهد کرد.اشکنازی به افزایش دائمی بودجه جنگ اشاره کرد و گفت: دلیلی برای نگرانی در اعداد کسری بودجه وجود دارد و این فراتر از جنگ فعلی است. افزایش هزینه‌های ثابت در بودجه دفاعی، مسئولان ارشد نظام اقتصادی اسرائیل را نگران کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات