">
باهنر در خصوص جایگاه کنونی اصولگرایان در نزد مردم گفت: اصولگرایان از انتخابات دوره دوم شوراها دوباره وارد گردونه قدرت شدند و این موضوع دو علت اساسی داشت. علت اول این رویداد وجود افراد و جناحهای رادیکال و تند در اصلاحطلبان بود. جناحهای رادیکال و تند اصلاحطلب سخنانی را به زبان میآوردند که خیلی مطابق با حرف دل مردم نبود. دغدغههای تصمیمگیران و تصمیمسازان جبهه اصلاحطلب با دغدغههای مردم منطبق نبود و مردم احساس میکردند آنان امور دیگری را برای خود مدنظر دارند. البته شاید دغدغههای آنان هم مهم بود اما دغدغههای مردم نبود.
نایب رئیس مجلس هفتم، علت دوم اوجگیری قدرت اصولگرایان را در عملکرد نامناسب اصلاحطلبان در دوره اول شورای شهر در کلانشهرها و بویژه در تهران ارزیابی کرد و اظهار داشت: طبیعی بود که وقایع شورای اول دربست به پای اصلاحطلبان نوشته شود چرا که هم شورای شهر اول و هم دولت وقت، اصلاحطلب بودند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به دو پاشنه آشیل اصولگرایان اشاره کرد و گفت: اصولگرایان در خصوص مسأله تورم و افزایش قیمتها که برای مردم بسیار آزاردهنده شده، باید چارهاندیشی کنند. باهنر تورم موجود را ناشی از رونق اقتصادی و فعالیتهای بسیار دانست و تصریح کرد: دولت باید در این زمینه، اقدامات جایگزینی لازم را انجام دهد زیرا پرداخت وامهای بسیار و همچنین کارهای عمرانی متنوع، تورم مقداری رشد داشته است.
باهنر در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان دو قطبی شدن انتخابات مجلس هشتم، تصریح کرد: دو قطبی بودن انتخابات خوب است اما باید مستقلها هم به صورت فعال وارد این عرصه شوند. عضو مجمع تشخیص مصلحت در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سؤال که باج دادن به احزاب یعنی چه و تاکنون کدام حزب قصد باجگیری از دولت را داشته است؟ اظهار داشت: یکسری از احزاب دولتساز هستند و دسته دیگر دولت ساخته، به این شکل که برخی از دولتها به محض پیروزی در انتخابات، حزبی را برای خود تاسیس میکنند و این حزب تا زمان کار دولت در اوج قرار دارد. تصور میکنم اگر بنا باشد رایحه خوش خدمت به یک حزب تبدیل شود و شعار اصلی آن هم حمایت از شخص احمدینژاد باشد، این موضع نمیتواند دائمی باشد چرا که یک حزب باید دارای مواضع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مشخصی باشد. وی در همین زمینه ادامه داد: بالاخره احمدینژاد 8 سال رئیسجمهور خواهد بود کمااینکه رئیسجمهورهای قبلی نیز 8 سال در مسند قدرت بودند و در زمان هاشمی رفسنجانی حزب کارگزاران سازندگی و در زمان خاتمی نیز جبهه مشارکت 8 سال در صدر قرار داشتند.
باهنر در عین حال در خصوص شانس احمدینژاد برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: اظهارنظر در این خصوص هنوز خیلی زود است.
به گفته باهنر احزابی که با دولتها میآیند، با دولتها هم میروند و حزبی میتواند ماندگار باشد که خود حزب، دولت تأسیس کند، یعنی حزب دولتساز باشد نه ساخته و پرداخته دست دولت! رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارنظر رئیسجمهور مبنی بر وامدار نبودن به احزاب و برخی موضعگیریهای نزدیکان دولت درباره احزاب، گفت: حق قانونی شخصیتهای حقیقی و حقوقی را قانون اساسی تعیین میکند و اگر قانون برای احزاب حقی قائل شود نه رئیسجمهور، نه مجلس و نه قاضی نمیتوانند آن را تضییع کنند. وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون حزبی بوده که از دولت نهم باجخواهی کرده باشد، تصریح کرد: نمیدانم علت این سخنان احمدینژاد چیست اما به طور حتم مسائلی در ذهنش بوده و باید از خود او در این خصوص سؤال کنید چرا که نمیتوانم در خصوص مسألهای که برایم روشن نیست، اظهارنظر کنم. باهنر در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه، چرا شاهد تغییرات بسیاری در کابینه هستیم و آیا استفاده از اختیارات رئیسجمهور فقط جابجایی وزیران و مدیران است؟ گفت: قانون اساسی این را نگفته و وظایف دیگری هم برای رئیسجمهور قائل است. تغییر وزیران از اختیارات رئیسجمهور است و رئیسجمهوری پس از مقام رهبری دارای بالاترین اختیارات است و شخص دوم کشور محسوب میشود. وی تاکید کرد: رئیسجمهور تغییرات کابینه را محدود نکرده و همیشه دستش باز است و ممکن است، این تغییرات ادامه یابد. رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا خاتمی همیشه از کمبود اختیارات رئیسجمهور سخن میگفت و قصد داشت لایحه افزایش اختیارات رئیسجمهور را به مجلس ارائه کند؟ اظهار داشت: اطرافیان خاتمی اجازه ندادند وی از تمامی اختیارات قانونی خود استفاده نماید، چرا که اختیارات قانونی رئیسجمهور بیش از آن چیزی بود که خاتمی فکر میکرد. وی در پاسخ به این سئوال که آیا کشورمان اکنون در شرایط بحرانی قرار دارد و علت تحولات داخلی، بحرانهای خارجی است، اظهار داشت: مسائلی که اکنون در کشور با آن مواجه هستیم در مقایسه با وضعیت بحرانی که در گذشته در کشورمان وجود داشت، طبیعی است. وی با بیان اینکه وجود تحولات در کشور مهم است، افرود: بستگی دارد بحران را چگونه معنا و از چه زاویهای به آن نگاه کنیم. این عضو ارشد جبهه پیروان خط امام و رهبران در همین زمینه به مثالی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: در سالهای آخر جنگ، هنگامی که اوضاع اقتصادی کشور وخیم شده بود، عدهای از مسئولان نزد امام خمینی(ره) رفته و از ایشان تا وضعیت کشور را بحرانی اعلام کنند و امام راحل در پاسخ به آنان فرمودند، این جنگ است و به هیچ وجه بحرانی وجود ندارد لذا این دید و سعه صدر امام خمینی(ره) بود که 8 سال دوران دفاع مقدس را بحران تلقی نکردند. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه به مثالی دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مسئولان در گذشته میگفت، ما هر چند روز یکبار در کشور با بحران مواجه هستیم و بنده در تحقیقی که انجام دادیم، دریافتم، این امر واقعیت دارد به گونهای که اگر شخص در جیرفت کرمان سخنرانی میکرد و شخصی وسط سخنرانی به سخنران جلسه، اعتراض میکرد که چرا این حرف را زدهای؟ روزنامهها روز بعد اذعان میکردند که یک بحران ایجاد شده است. بر این اساس باید توجه کنیم که بحران را چگونه معنا و به آن نگاه میکنیم. به گفته باهنر، اکنون به هیچ وجه کشورمان در شرایط بحرانی قرار ندارد و در وضعیت باثبات بسیار خوبی به سر میبریم و از نظر اقتدار نیز در صحنه بینالمللی مقتدرین وضعیت را پس از انقلاب اسلامی داریم. وی با بیان اینکه طبیعی است برخی کشورها در عرصه بینالملل برای ما مشکلاتی را ایجاد نمایند، افزود: تاکنون دو قطعنامه علیه کشورمان صادر شده است و احتمال دارد قطعنامه دیگری نیز در راه باشد اما اینکه تصور کنیم جنگی در پیش است، به هیچ وجه اینگونه نیست و من این داستانها را قبول ندارم. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سئوال که رهبر معظم انقلاب در همان شش ماهه نخست دولت نهم در تذکراتی بر مساله حکمت پافشاری کردند، حکمت هم به معنای مناسب عمل کردن در موقعیت زمانی و مکان خاص و عقلانی عمل کردن در تصمیمگیریهاست، به نظر شما دولت نهم طی دو سال گذشته تا چه اندازه حکیمانه عمل کرده است، گفت: دولت مجموعاً رفتار خوبی داشته است. وی بیش از این درباره این سئوال توضیح نداد. از باهنر سؤال شد که آیا شما هیچ نقدی به عملکرد دولت نهم دارید؟ که وی تصریح کرد: ابداً، شما نمیتوانید بگوئید که من به دولت هیچ نقدی ندارم بلکه نقدهای بسیاری به عملکرد دولت نهم دارم اما اینکه بخواهید در یک جمله از من بشنوید که از عملکرد دولت راضی هستم یا نه، باید بگویم که من به هیچ وجه مسائل را صفر و صدی و سیاه و سفید نمیبینم و بین صفر و صد، 100 عدد وجود دارد و در هر بخشی نظر بنده متفاوت است. به گزارش مهر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه عملکرد دولت در مسائل اجتماعی، ارتباط با مردم و خدمت بدون منت را بسیار موفق و بینظیر ارزیابی کرد ولی گفت که استراتژی اقتصادی دولت ضعیف است و حداقل من نمیدانم استراتژی و سیاستهای راهبری دولت در این زمینه چیست. نایب رئیس مجلس هفتم در بخش دیگری از این گفتگو در ارزیابی سیاست خارجی دولت نهم، تصریح کرد: دولت گذشته تصور میکرد که با دیپلماسی لبخند میتوان کارها را جلو برد اما دولت احمدینژاد نشان داد که باید حسب مورد عمل کرد و لذا یک جا، سیاست لبخند و جای دیر سیاست اخم کاربرد دارد لذا اکنون هر دوی این سیاستها توامان به کار میرود چرا که با این روش میتوان اقتدار نظام را در سطح بینالملل تضمین کرد. باهنر همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر را مقتدرتر از گذشته توصیف کرد. رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم در ادامه در پاسخ به این سئوال که در صورت سر لیست قرار گرفتن لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم توسط اصولگرایان، تکلیف حداد عادل چه میشود، گفت: هنوز درباره تصمیم آینده لاریجانی اطلاعی نداریم ولی اگر وی آماده کاندیداتوری در انتخابات آتی باشد، قطعا نامش را در لیستمان قرار میدهیم و اکنون بحث سرلیست و ته لیست مطرح نیست.
وی افزود: در شرایط فعلی هر شخصی که کاندیدای انتخابات میشود، باید کاندیدای نمایندگی مجلس شود و ما اکنون کاندیدای ریاست مجلس نداریم و اساساً این موضع معنایی ندارد. باهنر ادامه داد: رئیس مجلس هشتم را نمایندگان مجلس هشتم تعیین خواهند کرد و ما اکنون به دنبال چهرههای مشهور و قابل قبول برای مردم هستیم و احتمال دارد چهرههایی که معرفی میکنیم، 3 الی 4 نفرشان در جایگاه ریاست مجلس باشند، کما اینکه در آغاز به کار مجلس هفتم نیز برخی میگفتند، باهنر، توکلی و حداد عادل، کاندیدای ریاست مجلس هستند و مشاهده کردیم که در نهایت نزاعی در نگرفت و رئیس هم مشخص شد.