صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۲۰

خمینی دیگر

پایگاه بصیرت / علی حیدری

رهبری نقطه مرکزی جامعه اسلامی است و اوست که باید روح‌ها را اداره و بسیج کند. در جمهوری اسلامی، نقش رهبری، كلیدی و بنیادین است. در ساختار نظام اسلامی رهبر، فردی آگاه به دین، زمان‌شناس، قاطع و با تقواست که سیاست‌های کلان نظام را براساس رهنمودهای اسلام تعیین می‌کند.
دشمنان هر انقلاب برای نابودی آن، معمولاً دوران گذار از معمار اصلی انقلاب را نشانه می‌گیرند. رحلت امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در14 خرداد ۱۳۶۸ در اوضاع بسیار حساس اتفاق افتاد. تحلیل‌های دشمنان بر این بود که پایان عمر امام(ره)، پایان كار انقلاب اسلامی را نیز رقم خواهد زد.
اما تدبیر دوراندیشانه امام خمینی(ره) برای احیای نظریه ولایت فقیه و تثبیت آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی، بر فرضیات دشمنان خط بطلان کشید. ساعاتی پس از رحلت امام خمینی(ره)، با وجود فقدان جانسوز این رهبر فرزانه، مجلس خبرگان در حرکتی مدبرانه و بهنگام، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را به عنوان رهبر جدید جمهوری اسلامی معرفی کرد. حضور میلیونی مردم ایران در مراسم تشییع پیکر مطهر امام خمینی(ره) و حمایت بی‌دریغ آنها از انتخاب رهبر معظم انقلاب، با طرح شعارهایی، مانند «اطاعت از خامنه‌ای، اطاعت از امام است»، از تأیید انتخاب مجلس خبرگان از سوی ملت حکایت داشت.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از آغاز نهضت اسلامی، یار و یاور راستین امام خمینی(ره) بود. معظم‌له در رشته‌های گوناگون علمی به ویژه اسلام‌شناسی، فقه و تاریخ اسلام متخصص است. چنانکه امام(ره) درباره ایشان فرمودند: «جناب‌عالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می‌دانم و شما را چون برادری می‌شناسم که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت فقیه جداً جانبداری می‌کنید. در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی، از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید روشنی می‌دهید.»
حضور ممتد و مستمر معظم‌له در پست‌های کلیدی و اجرایی نظام، موجب شد كه ایشان با مسائل داخلی و بین‌المللی به خوبی آشنا شوند. معظم‌له همواره ارتباطی صمیمانه با مردم داشته و در طول هشت سال جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، به طور مرتب در کنار رزمندگان اسلام حضور می‌یافتند.
نگاهی به مدیریت حضرت آیت‌الله‌‌العظمی خامنه‌ای، نشان می‌دهد در طول دو دهه گذشته، سکاندار کشتی انقلاب اسلامی، با وجود طوفان‌های تند سیاسی در منطقه و جهان، انقلاب را به سلامت به ساحل نجات رهنمون کرده و هوشیاری، توانمندی و درایت رهبر معظم انقلاب در استمرار راه امام خمینی(ره) و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان بر کسی پوشیده نیست.
شناخت دقیق دشمنان و مواضع و تاکتیک‌های آنها در سال‌های پس از انقلاب، به ویژه هوشیاری در مقابل جریان‌های داخلی وابسته به بیگانگان و نیز قدرت‌های استکباری، از ویژگی‌های برجسته رهبری انقلاب است. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در شرایطی رهبری انقلاب را در دست گرفت که ایران دوران جنگ را پشت سر گذاشته بود و به پلان‌گذاری، تلاش، تخصص و سرمایه‌گذاری نیاز داشت. در این موقعیت، جریان‌هایی با نظرها و دیدگاه‌های فكری گوناگون، در صحنه سیاسی ایران حضور یافتند؛ اما رهبری، بروز اندیشه‌های متفاوت را لازمه یک انقلاب فکری اصیل و حاصل آزادی اندیشه در انقلاب اسلامی دانستند. ایشان با هدایت افکار عمومی در مجرای اصلی انقلاب و تفکیک اصلاحات مورد نظر آمریکا از اصلاحات اصیل و انقلابی، نوعی ثبات فکری را در جامعه ایران ایجاد کردند.
امام خامنه‌ای از نظر شیوه زندگی، فردی ساده‌زیست، مردمی و متواضع هستند. شخصیت ایشان با قاطعیت و تقوا همراه است. ایشان نیز چون امام خمینی(ره)، همواره از استقلال کشور در برابر بیگانگان دفاع می‌كنند و لحظه‌ای از مبارزه با قدرت‌های سلطه‌طلب و توطئه‌گر غافل نمی‌مانند؛ چرا که انقلاب اسلامی تا وقتی زنده و پایدار است که بیرق عدالت‌خواهی را در جهان برافراشته نگه دارد و از حقوق ملت‌های ستمدیده، از جمله ملت‌های مظلوم لبنان، فلسطین، عراق و دیگران پشتیبانی کند.
بنابراین، نگاهی به دوران رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پس از 35 سال، نشان می‌دهد ایشان با وجود تنوع و پیچیدگی توطئه‌های دشمنان انقلاب، در ادامه راه امام خمینی(ره) و افزایش توانمندی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی موفق بوده‌اند. ایشان امروز رهبری وزین و هوشیار برای نظام اسلامی و تکیه‌گاهی امین و صادق برای توده‌های مردم به شمار می‌روند. مردم هم در طول بیش از سه دهه گذشته، همواره وفاداری و پیروی از ولی فقیه واجب‌الاطاعه را در همه صحنه‌ها به نمایش گذاشتند و با تحقق گفتمان امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی پایدار شد. ایشان با اقتدار و صلابت، راه امام(ره) را در طول این سال‌ها تداوم بخشیدند و رهبری شایسته و بی‌نظیری را در جهان ارائه دادند. گفتنی است، این رهبری والا در سایه تعالیم اسلام و باورهای دینی مردم تحقق یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات